کد خبر: ۱۷۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 04 February 2016
به گزارش تابناک یزد،هر ساله حدود 17‌میلیون و 140‌هزار نهال در مجموع 13‌نهالستان مجوزدار استان پرورش داده می‌شود که حدود 16‌میلیون و 100‌هزار نهال آن، نهال پسته هستند و در شهرستان مهریز پرورش داده می‌شوند.
حدود یک میلیون از این نهال‌ها غیر مثمر هستند و پرورش آنها زیر نظر اداره کل منابع طبیعی است و بقیه نهال‌ها مثمر هستند و پرورش آنها با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان است.
پرورش هرگونه نهال به دلیل شرایط آب و هوایی استان ممکن نیست؛ به همین دلیل نهال‌های خاص که مقاومت بیشتری در شرایط محیط دارند، برای پرورش انتخاب می‌شوند.
به همین دلیل پرورش نهال‌های مثمر در استان، تک‌محصولی است و فقط نهال پسته که دربرابر شرایط آب و هوایی گرم وخشک مقاوم است، در استان پرورش داده می‌شود.
کمتر از 10 درصد نهال پسته در استان مصرف می‌شود و مابقی به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود. البته به دلیل شرایط خاص امکان صادرات نهال‌های پرورش‌یافته به کشورهای خارجی وجود ندارد.
نهال‌های عمده غیرمثمری که قابلیت پرورش در استان را دارند، طاق، بادام کوهی و بنه هستند. این نهال‌ها برای بیابان‌زدایی و جلوگیری از فرسایش خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سوی اداره کل منابع طبیعی استان پرورش داده می‌شوند.

مهریز؛ قطب پرورش نهال پسته
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان از پرورش سالانه 16 میلیون و 100 هزار نهال مثمر در استان خبر داد و افزود: شهرستان مهریز، عمده تولیدکننده نهال استان است.
«محمدرضا ابراهیمی» با بیان این‌که استان دارای 13 نهالستان دارای مجوز است، ادامه داد: 8 نهالستان مجوزدار در شهرستان مهریز و 2 نهالستان هم در شهرستان خاتم وجود دارد که همه آنها به پرورش پسته مشغول هستند.
وی با بیان این‌که کشت نهال‌ها در نهالستان‌های استان به صورت گلدانی است، اظهار کرد: البته یک نهالستان در روستای چاهک در شهرستان خاتم وجود دارد که به پرورش نهال‌های انار، زردآلو، بادام و آلوچه مشغول است و سالانه 40 هزار نهال پرورش می‌دهد.
این مسئول ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی و نوع خاک استان، فقط پرورش نهال‌هایی که مقاومت خوبی در این شرایط آب و هوایی دارند، مقدور است.
ابراهیمی با بیان این‌که نهال پسته با توجه به شرایط اقلیمی استان محبوب‌ترین نهال در استان است، افزود: کمتر از 10 درصد نهال‌های تولیدی در داخل استان و مابقی در سایر استان‌های کشور استفاده می‌شود.
وی درباره صادرات نهال از استان نیز گفت: به دلیل شرایط خاص نهال برای صادرات، تاکنون نهال‌های تولیدی استان به کشورهای دیگر صادر نشده است.
مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی استان درباره دلیل ساخت نهالستان‌ها در مناطق خاص استان نیز گفت: زمانی که پرورش دهندگان نهال در شهرستان مهریز متوجه شدند که تولید نهال در این شهرستان، بازدهی اقتصادی خوبی دارد، چند نهالستان دیگر نیز ایجاد کردند.
وی افزود: در بیشتر مناطق استان امکان کاشت و پرورش نهال پسته وجود دارد و از این نظر محدودیت زیست بومی خاصی وجود ندارد اما عمده استقبال‌کنندگان از پرورش نهال، مهریزی هستند.
ابراهیمی درباره مشکل کم‌آبی برای پرورش نهال در استان نیز بیان کرد: پرورش نهال در نهالستان‌های استان به صورت گلدانی است که در این روش آبیاری به وسیله آبپاش صورت می‌گیرد و هدر رفت آب در این روش بسیار کم است.
وی افزود: با توجه به این روش نیازی به استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای نیست، ولی به طور کلی نهالستان‌ها آب زیادی مصرف می‌کنند.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که نهال‌ها به 2 دسته مثمر و غیرمثمر طبقه بندی می‌شوند افزود: نظارت بر پروش نهال‌های مثمر زیر نظر جهاد کشاورزی و نظارت و پرورش نهال‌های غیرمثمر زیر نظر اداره منابع طبیعی انجام می‌شود.

پرورش سالانه یک میلیون نهال غیر مثمر در استان
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان با بیان این‌که 2 نهالستان غیرمثمر در استان وجود دارد، افزود: این نهالستان‌ها در یزد و اشکذر قرار دارند و سالانه حدود یک میلیون نهال در آنها پرورش داده می‌شود.
«هدایت‌الله میرشمسی» با بیان این‌که پرورش نهال پروسه چند ساله است، گفت: بعد از پرورش دادن نهال‌ها، این نهال‌ها یا بین مردم توزیع می‌شوند یا در طرح‌های منابع طبیعی و برای جلوگیری از فرسایش خاکی و بیابان‌زدایی کاشت می‌شوند.
وی درباره نحوه تامین نهال‌ها نیز گفت: این نهال‌ها یا از بخش خصوصی خریداری می‌شوند یا این‌که به صورت مستقیم زیر نظر اداره کل منابع طبیعی پرورش داده می‌شوند.
میرشمسی اظهار کرد: در برخی موارد به بخش خصوصی که در زمینه پرورش نهال فعالیت می‌کنند، تضمین خرید داده می‌شود.
معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی استان تاکید کرد: شرایط آب و هوایی استان به گونه‌ای است که باید نهال‌های مقاوم به خشکسالی، شوری آب و شوری زمین پرورش داده شوند.
وی افزود: عمده نهال‌های پرورشی در استان نهال‌های طاق، بادام کوهی و بنه هستند که به کم آبی و خاک شور مقاوم هستند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار