طبق داوری انجام گرفته در روز جمعه ۱۶ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی در صدر آرا هستند.
طبق داوری انجام گرفته در روز پنجشنبه ۱۷ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران بودند.
براساس داوری در روز چهارشنبه ۱۴ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته اند.
طبق داوری انجام گرفته در روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.
طبق داوری انجام گرفته در روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «آااادت نمیکنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.
10:00- نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بارکد» با حضور عوامل این فیلم از جمله مصطفی کیایی کارگردان این اثر در کاخ جشنواره برگزار شد. در ابتدای این نشست که مهدی جعفری (مدیر فیلمبرداری)، نیما جعفری جوزانی(تدوینگر) و محمد اشتری(طراح صحنه و لباس) هم حضور داشتند، شاهین امین که مدیریت جلسه را برعهده داشت، به اهالی رسانه که تا سه بامداد برای تماشای فیلم «وارونگی» در کاخ جشنواره حضور داشتند و 10 صبح هم برای برگزاری نشست به این محل مراجعه کرده بودند خسته نباشید
او درباره شرکت دادن فیلم خود در جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه این جشنواره فقط یک ویترین برای اکران عمومی فیلمهایش است، گفت: سینمای من جشنوارهای نیست چون کلا سینما را اول سرگرمی میدانم. ترجیح من این است که فیلمی بسازم تا ارتباط گسترده با مخاطب داشته باشد. اما از آن جهت در جشنواره شرکت میکنم که در ایران شرایط به گونهای است که وقتی فیلمم در جشنواره فجر شرکت نکند، در نوبت اکران به مشکل بر میخورد.
مصطفی کیایی همچنین با اشاره به اینکه تمام بازیگران این فیلم (بهرام
رادان، محسن کیایی، پژمان بازغی و سحر دولتشاهی و رضا کیانیان)
انتخابهای اول او بودهاند، درباره اینکه خودش تهیه کنندگی فیلم را
برعهده گرفته است گفت: همیشه برایم این سوال بود که چرا برخی از دوستانم
علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی هم میکنند. اما بعد از ساخت 4 فیلم
فهمیدم آنها نیز حتما به همان نقطهای رسیدهاند که من رسیدهام.
وی با بیان اینکه قصد داشت فیلم «پارازیت» را هم خودش تهیه کنندگی کند، افزود: با وجود اینکه تهیه کنندگی کار سختی است ترجیح دادم این کار را خودم انجام دهم. چرا که تهیه کنندههایی که خیلی شش دنگ باشند، کم داریم. ضمن اینکه تهیه کنندگی فقط این نیست که یک نفر فقط پول سر کار بیاورد،چون هدایت کردن فیلم از زمان پیش تولید تا اکران اهمیت بسیار زیادی دارد.
کیایی ادامه داد: این اهمیت در حالی وجود دارد که گاهی پیش آمده پوستری از فیلم در بیرون عرضه شده که آدم شرمنده میشود. در نتیجه تمام این موارد باعث شد، خودم به سمت تهیه کنندگی بروم تا بتوانم همه چیز را کنترل کنم و در فیلم «بارکد» این اتفاق با حضور یک مدیر تولید و گروه خوب اتفاق افتاد.
کارگردان فیلم «بارکد» همچنین درباره شوخیهای زیادی که در فیلم وجود دارد و اینکه بیشتر آنها به سمت شوخیهای جنسی میرود خطاب به علی اکبر عبدالعلی زاده که به عنوان منتقد نشست این موضوع را مطرح کرده بود گفت:شوخی جنسی در فیلم نداشتیم و شما بد برداشت کردهاید.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: من نه فیلمساز فیلسوفی هستم و نه به دنبال شعار دادن و طرح بیانات بزرگ و اساسی هستم، من برای سرگرمی فیلم میسازم و دوست دارم با فیلم و سینمای من حال کنید چون سلیقه من همین نوع فیلمسازی است.
در بخش دیگری از این نشست بهرام رادان درباره همکاری دوباره خود با مصطفی کیایی گفت: وقتی یک بازیگر قرار است اولین بار با کارگردانی کار کند، شرایط سختی دارد اما وقتی بار دوم همکاری تکرار میشود شرایط فرق میکند.همکاری من و مصطفی کیایی قرار بود اولین بار بر سر فیلم «خط ویژه» باشد که میسر نشد اما بعد از آن در فیلم «عصر یخبندان» با وجود آنکه به دلیل سفری که داشتم امکان صحبت و کلنجار رفتن درباره نقش را با کارگردان نداشتم، به او اعتماد کردم و در نهایت هم از فیلم و الاخصوص نقش خودم راضی بودم.
وی همچنین تفاوت کاراکتری را که در فیلم «بارکد» بازی میکند با شخصیت خود را عامل جذابی دانست که او را به ایفای این نقش ترغیب کرده بود.
پژمان بازغی دیگر بازیگر این فیلم نیز با بیان اینکه از بازی در این فیلم بسیار رضایت داشته و با وجود نقش کوتاه تمایل زیادی به بازی در آن داشته است، گفت: من نقش دو بازی میکنم اما نقش دسته دو بازی نمیکنم.
او همچنین با اشاره به اینکه امسال در شش فیلم بازی کرده است که چهار فیلم آن از کارگردانهای اول بودهاند، ولی به جشنواره فجر راه پیدا نکردهاند بیان کرد: به نظر میرسد بهتر است تمام تمرکز روی جشنواره فجر نباشد ، جشنوارههای موضوعی هم برگزار شود. چون به نظرم این نوع خوش آمدگویی به کسانی که تازه وارد سینما میشوند خوب نیست و این اتفاق باعث میشود هم من به عنوان بازیگر و هم آن فیلمساز جوان دلزده شویم.
محسن کیایی هم در سخنانی کوتاه گفت: من در تمام فیلمهایم تلاش میکنم، خود را به کارگردان بسپارم چون آدم زرنگی هستم و اگر قرار باشد نقشی را که به من میدهند خودم بازی کنم، همه آنها یک شکل خواهد شد.
10:10- ابراهیم حاتمیکیا کارگردان سینمایی «بادیگارد» رباره احتمال واکنشهای افراد و نهادهای دولتی به صحبت های وی پس از نشست خبری فیلم «بادیگارد» گفت: من اعتقاد دارم که متاسفانه فرهنگ در دولت آقای روحانی در ذیل مسائل اقتصادی گرفت که قرار نبود غلظت این موضوع تا این حد زیاد باشد. من می پذیرم به جهت شرایط برجام و مباحث پیرامون تحریم های اقتصادی شرایط محدودی ایجاد شده و ما را سخت اذیت کرده اما با تمام این احوال حس می کنم انتظارم بیشتر از اینها بود و فرهنگ می بایست بیشتر از اینها در دولت یازدهم مطرح می شد.حاتمی کیا در پایان گفت: در دولت قبلی در کمترین شکل ممکن معاونت سینمایی تبدیل به سازمان سینمایی شد یعنی اینکه به سینما جدی تر از قبل نگاه شود، اما ما در همین دولت می بینیم که جلسه شورای عالی سینما یک بار هم با حضور آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی سینما هنوز تشکیل نشده است. من اعتقاد دارم که اتفاقات مثبت کمتر رخ داده با اینکه بر این موضوع آگاهم سر آقای رییس جمهور به شدت شلوغ است و من دارم از بیرون ماجرا را نگاه می کنم. ولی این دلیل نمی شود که نگویم در عین امیدواری های موجود، سینما همچنان یک نوع بی پناهی دارد، ما همچنان این دل شوره را داریم که آیا مسوولان فرهنگی مردانی هستند که پای اهالی سینما بایستند.
10:20- کارن همایونفر آهنگساز فیلم بادیگارد به فارس گفت: دوستی من با حاتمیکیا به سالهای بسیار قبل باز میگردد. قرار بود من پیش از این آهنگسازی فیلم سینمایی «روبان قرمز» را انجام دهم اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. بعد از آن یک سریال 18 قسمتی با عنوان «حلقه سبز» حاتمیکیا ساخت که به نظرم هر کدام از قسمتهایش یک فیلم سینمایی بود و آهنگسازی آن را خودم انجام دادم. بعداً در آهنگسازی فیلم سینمایی «گزارش یک جشن» را انجام دادم و امروز قرعه به نام «بادیگارد» افتاد.همایونفر اظهار داشت: همکاری با حاتمیکیا با وجود
سختگیریهایی که دارد فوقالعاده لذتبخش است زیرا او به شدت در کارش
اشراف دارد و رسیدن به فلسفهای که میخواهد نشان دهد کار دشواری است اما
خوشبختانه ما با یکدیگر مشکلی نداشتیم.وقتی در مجموعهای کار کنی که همه
اعضای آن فراتر از استانداردها هستند من هم تمام سعی خود را به این واسطه
انجام دادهام تا بالاترین استانداردها را رعایت کنم. البته ذکر این نکته
واجب است که بگویم در سالنهای دیگر صدای موسیقی فیلم به خوبی شنیده شد اما
این اتفاق در برج میلاد نیفتاد اگر صدای موسیقی فیلم به خوبی به گوش برسد
همراهی آن با قهرمان را میتوان دید.
همایونفر
در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که فیلم را برای اولینبار در دفتر دیدم
هنگام خروج از آنجا آنقدر گیج بودم و بغض داشتم که از میدان فاطمی تا
نزدیکیهای گیشا با پای پیاده راه رفتم و به این فکر میکردم که این موضوع
واقعیت است یا یک رویا.
10:46- صداوسیما از پوشش برنامههای جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از اولویتهای برنامهسازان در دهه فجر امسال یاد و اعلام کرده است که برنامهسازان رادیویی و تلویزیونی در قالب ویژه برنامههای زنده و تولیدی سعی در ارائه اطلاعات مختلف از این جشنواره و نقد و بررسی آن از ابعاد گوناگون دارند.
برنامه ترکیبی «هفت» شبکه سه سیما از 10 تا 24 بهمن ساعت 23:15، با حضور مسئولان، نویسندگان، بازیگران، منتقدان و کارگردانان سینما به بررسی فیلم های جشنواره میپردازد. با برگزاری و آغاز جشنواره بین المللی فیلم فجر، ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر «نقد فیلم» کاری از گروه ادب و هنر هم از 12 تا 22 بهمن هر شب ساعت 23 به تهیهکنندگی علی سلیمانی از شبکه چهار سیما در حال پخش است.
ویژه برنامه «نقد فیلم» شبکه چهار سیما در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر با اجرای علیرضا شجاع نوری از برج میلاد تهران، فیلمهای به نمایش در آمده در این جشنواره را معرفی می کند.
«سینمایش» عنوان برنامهای است که همزمان با شروع جشنواره بین المللی فیلم فجر روی آنتن شبکه نمایش قرار گرفته است. این برنامه به تهیهکنندگی اطراقچی و محمودی، با آیتمهایی از جمله گفتوگو با سینماگران، به پوشش خبری سینماهای مردمی و نقد و بررسی فیلم ها میپردازد.
شبکه رادیویی تهران نیز با استقرار در برج میلاد به صورت زنده آخرین رویدادها را از برنامه «سکانس 34» اطلاعرسانی میکند. شنوندگان میتوانند آخرین اخبار و رویدادهای جشنواره را از این برنامه به تهیه کنندگی امیر ثقفی بشنوند. شفافسازی، اطلاعرسانی از حاشیهها و بازتاب رخدادهای جشنواره بینالمللی فیلم فجر با اجرای حافظ آهی و غزل نهانی پخش میشود. این اطلاعرسانی شامل آثار راه یافته به جشنواره و معرفی برگزیدگان از نویسندگان بهترین مستند و فیلم، بهترین چهرهپردازی و جلوههای ویژه و طراحی لباس و صحنه حتی صدای فیلم و موسیقی است.
بازیگران و تهیهکنندگان جشنواره بین المللی فیلم فجر، از برنامه «صبح تهران» صدای پایتخت شنوندگان را به دیدن فیلم های منتخب این دوره دعوت میکنند. از بخشهای برنامه «صبح تهران» اطلاعرسانی اخبار حوزه فرهنگی و هنری است که هر روز بجز جمعهها، از ساعت 7 پخش می شود.
علی سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، با تجزیه و تحلیل برگزاری جشنواره های فجر، پنج شنبه ها از برنامه «تهران در شب» رادیو تهران همراه مخاطبان است. در این برنامه به تهیه کنندگی هومن عرب شیرازی تاثیر جشنواره های فجر در کیفیت زندگی شهروندان بررسی میشود. سلیمانی مجری بازیگر و محمدحسین امیدی گوینده این برنامه هستند که مخاطبان را از ساعت 24 همراهی میکنند.
برنامه «آب و تاب» رادیو تهران در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، با حضور هنرمندانی از حوزه سینما و روایت محمد صالح علاء روی آنتن می رود. آخرین اخبار و رویدادهای نمایش فیلمهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در برنامه «آب و تاب» پوشش داده می شود. در «آب و تاب» به تهیه کنندگی پروانه طهماسبی با عوامل فیلم های سینمایی اعم از کارگردان، تهیه کننده، فیلم نامه نویس و از بازیگران گفت وگو می شود. برنامه «آب و تاب» با حضور هنرمندان سینمایی، هر هفته جمعه ها ساعت 21 تا 22 روی آنتن رادیو تهران می رود.
رادیو تهران هر شب به صورت مستقیم با حضور در برج میلاد، سی و چهارمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر را پوشش میدهد. این ویژه برنامه حوزه سینما و اکران فیلم های سینمایی از جشنواره فیلم فجر را در بخشهای مختلف از هنر و تجربه گرفته تا سودای سیمرغ و سینما حقیقت بررسی می کند. در این برنامه به تهیهکنندگی صادق داوریفر هر شب به صورت زنده از ساعت 21همه مباحث جشنواره پوشش داده خواهد شد. از گفت و گو با کارگردان و تهیه کننده برنامه گرفته تا بازیگران و منتقدان مهمان این برنامه هستند.
همزمان با فرا رسیدن جشنواره فیلم فجر برنامه «021» در بخش «هنر مثبت و مثبت هنر» سعی در تحلیل مسائل فرهنگی هنری این جشنواره دارد، علاوه بر این اتفاقات و رویدادهای جشنواره را اطلاعرسانی و نگاه کوتاهی بر اتفاقات حاشیهای دارد. همچنین نمایشهای هر روز از جشنواره فیلم فجر معرفی و اخبار حوزه سینما را اطلاعرسانی میکند. گفت و گوهای کوتاه با هنرمندان، بازیگران درباره اجرای جشنواره فیلم فجر از دیگر بخش های برنامه است. قسمتی از برنامه نیز به مسابقه اختصاص یافته است و مخاطب به عنوان یک شرکتکننده، شنونده یک برنامه ترکیبی هستند که بخشی از آن را مسابقه و آیتمهایی چون «کی چی گفته، کی چی میگه، من این وسط چی میگم» در خود جای داده است. برنامه «021» کاری از شبکه رادیویی تهران به تهیهکنندگی میثم عبدی یک مجله تحلیلی و سرگرمی است که هر روز بجز جمعه ها از ساعت 17:30 با نقدهای کوچکی بر فضاهای اجتماعی، فرهنگی هنری و ورزشی پخش می شود.
برنامه ترکیبی «شب های نقره ای» از 12 تا 22 بهمن ساعت 20:30 از رادیو جوان پخش می شود. فیلمهای جشنواره فیلم فجر و گفتوگو با هنرمندان و سینماگران شرکت کننده در این جشنواره دراین برنامه 11 قسمتی به مدت 60 دقیقه بررسی می شود.
ویژه برنامه «سینما، زاویه» با
شروع سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از رادیو جوان روی آنتن می رود. برنامه
«سینما، زاویه» بر محوریت پوشش خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هر روز
از ساعت 15 تا 15:45 به تحلیل محتوایی فیلمهای راه یافته به جشنواره
امسال و جشنواره خارجی میپردازد. ویژه برنامه رادیویی «سینما، زاویه» با
اجرای حسن خلقتدوست، تهیهکنندگی علیرضا محمدنیا، گزارشگری زهره عبدالرحیم
و نگاه کارشناسی سعید کریمی روی آنتن شبکه رادیویی جوان میرود.
برنامه «سینما سیمرغ» و برنامه «برداشت 43 » از 12 تا 21 بهمن به ترتیب ساعت 13 و 22 به بررسی فیلمهای سال 1394 ویژه جشنواره بین المللی فیلم فجر می پردازد. این برنامه با حضور کارشناسانی چون سحر عصر آزاد، سینا اخباری، تهیه کنندگی مهدی آزادی و با اجرای حسن آزادی از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ پخش میشود.
برنامه «کافه هنر» با شروع جشنواره فیلم فجر به مدت 50 دقیقه ساعت 20از رادیو ایران پخش می شود. در این برنامه اخبار جشنواره سی وچهارم مرور خواهد شد. گفتوگو با عوامل فیلم در نشست های خبری و نقد و بررسی فیلم ها توسط کارشناسان از دیگر بخشهای برنامه است.
برنامه رادیویی «سینما معیار» در
ایام برگزاری سی و چهارمین جشنواره
فیلم فجر، هر روز از محل کاخ جشنواره به نقد و بررسی فیلمهای شرکتکننده و
تحلیل اخبار و رویدادهای جشنواره فیلم فجر میپردازد. «سینما معیار»
میزبان سینماگران، مدیران و نویسندگان و منتقدان سینمایی خواهد بود. محمد
جواد طالبی تهیهکنندگی برنامه را به عهده دارد و سید امیر جاوید اجرا و
کارشناسی برنامه را انجام خواهد داد. «سینما معیار» در ایام جشنواره هر
روز از ساعت 19:30 به مدت 90 دقیقه میزبان شنوندگان رادیو گفتوگو خواهد
بود.
شبکه آی فیلم نیز در بخش «سینما آی فیلم» به اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای جشنواره می پردازد.
علاوه بر این برنامه ها، بخش های مختلف خبری در شبکه خبر و دیگر شبکهها
نیز در گزارشهای متفاوتی این جشنواره را از افتتاحیه تا اختتامیه دنبال می
کنند.
10:30- مهناز افشار که پیش از این پس نمایش فیلم «خانهای در خیابان 41» با بازیگری خودش گریسته بود، این بار دربارهی فیلم «خانهای در خیابان 41» به عنوان فیلمی که در آن بازی کرده است، به اظهارنظر پرداخت و در یادداشتی که در این باره به ایسنا داد، نوشت: «"خانهای در خیابان ٤١"؛ دلیل انتخاب این فیلم برای من جدا از گروه خوب قصه آن موضوع، گذشت یا انتقام بود؛ دو واژهای که این روزها همه ما و مردم عزیز میشناسیم و میشنویم و حتی گاهی خودمان را جای آن افرادی میگذاریم که باید یا ببخشند یا قصاص کنند.
من بعد از این فیلم بیشتر از گذشته فهمیدم درست است که گذشت و بخشش بهترین و زیباترین کار است، اما به هیچ عنوان نمیتوانم و نباید خودم را جای این افراد بگذارم و حتی قضاوت کنم که چرا گذشت کردید یا قصاص.
بیش از گذشته فهمیدم درد غم و درد از دست دادن، آنقدر عمیق و شخصی است که فقط و فقط صاحب درد میتواند، تصمیم بگیرد و تنها اوست که میتواند ببخشد که بهترین کار است اما حتی اگر هم نبخشد، حق قضاوت ندارم چون نمیتوانم درد او را لمس کنم.
این فیلم با همه ضعفها و قوتهایش برای من یک فیلم شریف و انسانی است به دور از حق دادنها و قضاوت کردنها. به آقای رضوی عزیز برای حمایت از این فیلم و به همه عوامل آن خسته نباشید میگویم. امیدوارم مخاطب هم ارتباط خوبی با فیلم برقرار کند.
امسال جشنواره با فیلمهای بسیار خوب و استقبال مردم عزیز، همه ما را به گذشته طلائی سینما ایران برد. باشد که همیشه اینچنین باشد.»10:58-
پس از چندین روز اعتراضات شدید سازندگان انیمیشنها نسبت به عدم ارزیابی
آثارشان، به یک باره در روز هفتم جشنواره هیات داوران بخش مستند رونمایی
شدند! امسال در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ۸ انیمیشن حضور دارند
که این آثار توسط ۷ نفر مورد قضاوت و داوری قرار می گیرند. روانبخش صادقی،
محمدعلی صفورا، علیرضا گلپایگانی، بهرام
عظیمی، علی نوری اسکویی، وحید نصیریان و اسماعیل شرعی به عنوان داور در
اولین دوره حضور جدی انیمیشن در جشنواره فیلم فجر آثار منتخب انیمیشن را
ارزیابی خواهند کرد.
«در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی، «پادشاه آب» اثر مجید اسماعیلی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا ملااحمدی، «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری، «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری و «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهاد عظیما انیمیشن های حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند.
11:05- نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش در کاخ جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.