کد خبر: ۱۸۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 13 February 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به رتبه آخر یزد از نظر میزان بارندگی و لزوم توجه به امر صرفه‌جویی، اعلام كرد: متاسفانه وابستگی استان به آب انتقالی، هر سال بیش از سال قبل شده و در حالی که در ابتدای بهره‌برداری از طرح فقط سه شهر استان از آن منتفع بودند، به مرور این تعداد به بیش از 10 ‌شهر رسیده است.


"علی اسلامی" اظهار كرد: استان یزد از نظر میزان بارندگی، جايگاه آخر را در بين استان‌هاي کشور دارد به طوري كه حجم بارندگی‌های آن کمتر از يك سوم  متوسط بارندگی کشور است.

وي افزود: البته این امر اتفاقی نیست بلکه موقعیت جغرافیایی استان موجب چنین وضعیتی است منتهي اين وضعيت در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها از یک طرف و پراکنش نامناسب زمانی و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران از طرف دیگر، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

اين مسئول خاطرنشان كرد: متأسفانه استان يزد در سال آبی جاری تنها با 28 میلیمتر بارندگی، کمترین میزان باران را در سطح کشور به خود اختصاص داده و میزان روان‌آب‌ها که منبع اصلی تغذیه منابع آبی هستند، در استان تقريباً در حد صفر بوده است.

وي عنوان كرد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی، بسیاری از روستاهاي استان، خالی از سکنه شده‌اند و  بیش از 300 روستای استان حتی آب شرب خود را از تانکرهای سیار، تأمین می‌کنند.

اسلامي ابراز كرد: علاوه بر فقیرتر شدن سفره‌های آبی، کیفیت آنها نیز پیوسته نازل‌تر شده است به نحوي كه در یکی دو شهر استان نيز آبی با استانداردهای آب شرب، نایاب است و وابستگی آب شرب و بهداشت استان به آب انتقالی، هر سال بیش از سال قبل شده و در حالی که در ابتدای بهره‌برداری از این طرح فقط سه شهر استان از آن منتفع بودند، به مرور این تعداد به دلیل کاهش کیفیت منابع آبی سایر شهرها، به بیش از 10 ‌شهر رسیده است.

وي در ادامه به فعاليت‌هاي انجام شده توسط اين شركت در راستاي تامين آب مورد نياز شهروندان از ابتداي سال‌ جاري تاكنون اشاره و تصريح كرد: بهره‌برداري از 11 حلقه چاه آب شرب در منطقه يزدگرد واقع در شهر يزد با تامين اعتباري بالغ بر 88 ميليارد ريال، ساخت مخزن هوايي ذخيره آب 500 مترمكعبي شهرستان اردكان با مبلغ پيمان بالغ بر 15 ميليارد ريال، بهره‌برداري  از طرح انتقال آب به بهاباد با اعتباري بالغ بر 240 ميليارد ريال، اتمام عمليات اجرايي خط انتقال آب به ندوشن تا پايان سال‌جاري با اعتباري بالغ بر 82 ميليارد ريال، حفر، تجهيز و بهره‌برداري از پنج حلقه چاه آب شرب در شهرهاي تفت، مروست، مهريز و ميبد با هزينه‌اي بالغ بر 10 ميليارد ريال، از جمله اين اقدامات بوده است.

مدير عامل آبفاي يزد همچنين از تكميل سيستم‌هاي كنترلي دوربين مدار بسته در شهرهاي ابركوه و مهريز با هزينه‌اي بالغ بر سه ميليارد ريال و بهره‌برداري از آب‌شيرين‌كن با ظرفيت 150 متر مكعب در شبانه‌روز در شهرستان بافق با هزينه يك‌هزار و 530 ميليون ريال خبر داد.

اسلامي از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده در بخش آب را مطالعات و طراحي سيستم تله متري و كنترل از راه دور تاسيسات تامين و توزيع آب شرب شهرستان يزد با اعتبار يك ميليارد ريال، نصب بيش از يك هزار و 264 فقره شير فتوالكتريك و پدالي در مدارس، مساجد و مكان‌هاي عمومي با هدف صرفه‌جويي در مصرف آب و خريد و نصب شيرهاي گلوب در چهار شهر استان براي كنترل فشار با هزينه‌اي بالغ بر 2 ميليارد ريال، ذكر كرد.

وي نشت‌يابي شبكه‌هاي توزيع آب و جلوگيري از هدر رفت بيش از 250 هزار متر مكعب آب در شبكه آبرساني، اجراي سامانه گندزدايي خط انتقال آب بهاباد با اعتبار دو ميليارد ريال، بهره‌برداري از هفت هزار متر مكعب مخزن ذخيره آب در بهاباد، تامين و توزيع 80 ميليون متر مكعب آب، اصلاح و توسعه 100 كيلومتر شبكه آبرساني و واگذاري نه هزار و 91 فقره انشعاب آب را از ديگر اين فعاليت‌ها برشمرد.

اسلامي در رابطه با اين كه مردم یزد چقدر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند؟ نيز اظهار كرد: واقعیت آن است که مردم استان یزد در طول تاریخ در همه زمینه‌های زندگی به عنوان مردمی سخت‌کوش و در عین حال قانع شهره بوده‌اند و البته در مصرف آب به دلیل قلت منابع، توجه بیشتری داشته‌اند.

وي افزود: اگر چه تغییر نوع زندگی و افزایش شهرنشینی و ارتقاء سطح بهداشت عمومی، الزاماً میزان مصارف را افزایش داده اما در مجموع، آمار مصارف شرب و بهداشت در بخش خانگی در مقایسه با سایر استان‌های تعریف شده است.

به گفته‌ وي، در حال حاضر سالیانه بیش از 90 میلیون مترمکعب آب از طریق شبکه‌های آب‌رسانی توزیع می‌شود که با توجه به حدود 16 میلیون مترمکعب هدررفت که کمترین میزان در کشور است، 74 میلیون مترمکعب با ترکیب 72 درصد مصارف خانگی، هشت درصد مصارف تجاری و صنعتی، شش درصد فضای سبز و هشت درصد آموزشی و دولتی و شش درصد سایر مصارف ترکیب مناسبی از مصرف را ارائه می‌دهد.

مدير عامل آبفا با تاكيد بر اين كه بدون تردید اسراف در هر موضوعی چه مادی و چه معنوی خلاف عقل و منطق است و از نظر دینی، گناهی بزرگ است كه خداوند در قرآن، مبذرین را برادران شیطان نامیده‌ است، به مردم توصيه كرد: ذخائر آبي امروز ما متعلق به گذشتگان است و باید برای آیندگان هم بماند تا استفاده كنند.

وي ادامه داد: نباید حقوق نسل‌های آینده را تضییع کنیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً مسئولیت شرعی دارد لذا باید اندازه نگهداریم و بقول شیخ اجل سعدی؛  "وقتی دخلمان نیست، خرج آهسته‌تر کنیم" و بدانیم "اگر باران به کوهستان نبارد، به سالی دجله گردد خشک رودی."

اسلامي در پايان نيز خاطرنشان كرد: وظیفه بزرگان و دلسوزان است که بیش از پیش، واقعیت‌های آبی استان را موشکافانه به مردم گوشزد کنند و سازمان‌هایی که بنحوی با مسائل آب گره خورده‌اند، مدیریت صحیح بر مصرف آب اعمال کنند و راه‌های صرفه‌جویی آب را در همه حوزه‌های مصرف نظام‌مند به مصرف‌کنندگان نشان دهند و مردم عزیز هم به آنچه که راهنمایی می‌شوند، مؤثرتر عمل کنند چرا كه هر درصدی که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، قطعاً حیات استان خود و رفاه فرزندان و نوادگان خود را تضمین کرده‌ایم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار