معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز درباره خدمات ارائه شده از سوی پزشکان خیر در منطقه روداب گفت:در این مدت بیش از هشت هزار و 790 بیمار نیازمند از خدمات رایگان پزشکی در طرح نورآوران سلامت بهره مند شده اند.
کد خبر: ۱۸۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 14 February 2016
دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مناسب و مطابق با دانش روز و بهره‌گیری از توانمندی‌های پزشکان متبحر و نیز امکانات و تجهیزات پیشرفته نیاز و حق هر انسانی است اما تجهیز و راه‌اندازی یک مرکز پزشکی در شهرها و به خصوص در مناطق محروم بسیار پرهزینه است و ایجاد چنین مرکزی با توجه به جمعیت کم بعضی مناطق، مقرون به صرفه نیست. در خصوص خدمات چشم‌پزشکی این موضوع بیشتر خودنمایی می‌کند. زیرا تهیه لوازم چشم‌پزشکی مورد نیاز برای یک مرکز جراحی، پرهزینه و نگهداری آن نیز مشکل خواهد بود. به این ترتیب بیماران مناطق دور دست و روستاها برای استفاده از خدمات چشم‌پزشکی نیازمند سفر به شهرهای بزرگ هستند. این جابه جایی نیز مستلزم صرف زمان و هزینه زیاد است و باعث می‌شود بسیاری از افراد نیازمند خدمات چشم‌پزشکی از این خدمت محروم شوند و سال‌ها از عمر خود را با مشکلات بینایی سر کنند و حتی دچار نابینایی‌ شوند. امروزه با راه‌اندازی کلینیک‌های سیار، هموطنان محروم شهرها خواهند توانست از بهترین امکانات و تجهیزات برای درمان خود بهره گیرند.حتی برخی پزشکان علاقه مند نیز می‌توانند بخشی از وقت خود را صرف انجام فعالیت‌های خیرخواهانه کنند و به ارائه خدمات پزشکی به افراد بی‌بضاعت و ساکن مناطق دورافتاده بپردازند.به همین منظور بنیاد خیریه "نورآوران سلامت" با واحدهای سیار شامل کلینیک چشم پزشکی، اتاق عمل چشم و واحد دندان پزشکی از  24آبان ماه در بخش روداب سبزوار اردو زد و 75 پزشک خیر علاقه مند به طور رایگان به 168 روستای محروم بخش‌های مرکزی،ششتمد و روداب در زمینه چشم پزشکی ودندان پزشکی خدمات رسانی کردند. این طرح پس از سه ماه به پایان رسید و طی این مدت بیش از هشت هزار نفر از خدمات رایگان چشم پزشکی و دندان پزشکی بهره مند شدند که چهار هزار و 670 نفر در بخش چشم پزشکی و حدود دو هزار و 800 نفر در بخش دندان پزشکی به طور رایگان تحت درمان قرار گرفتند.
خدمات رضایت بخش
یکی از مراجعان که از روستای "حسن آباد" منطقه "البلاغ" ششتمد برای درمان به بنیاد خیریه نورآوران سلامت آمده بود، به خراسان گفت:حدود 85سال دارم و تاکنون به چشم پزشک مراجعه نکرده بودم. برای معاینه به این بنیاد که در روداب مستقر بود مراجعه کردم و پس از معاینه و تشخیص پزشکان قرار شد، چشم‌های من نیز عمل شود. "غلامرضا صبوری" افزود:خدا خیرشان بدهد که این چنین برای مناطق محروم خدمات ارائه می‌دهند چرا که خیلی از مردم منطقه توان مالی پایینی دارند  و توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.وی از ارائه خدمات این گروه پزشکی اعلام رضایت کرد و افزود: خدمات این پزشکان واقعا نعمت است . خداوند به آن‌ها خیر دهد.
 گسترش فرهنگ جهادی
بخشدار روداب نیز دراین باره گفت:نورآوران سلامت اگر چه خدمات رایگان سلامت در حوزه چشم پزشکی ،دندان پزشکی و ماموگرافی در مناطق محروم ارائه کرده‌اند که در نوع خود کار بسیار با اهمیتی است، امروزه بیش از سلامت ،ترویج فرهنگ جهادی و فرهنگ خدمت صادقانه به مردم که یکی از گفتمان‌های انقلاب است ،تحقق یافته و به نوعی در بسط و گسترش فرهنگ جهادی موثر بوده است. "محمود شم آبادی" اظهار کرد: این روحیه علاوه برتاثیردر حوزه مدیریتی و اجتماعی ،باعث تزریق امید و نشاط در بین مردم می‌شود و فعالیت مضاعف مدیران و ارائه خدمت توسط افراد توانمند با تخصص و امکانات مالی و فکری تاثیر چنین اردوهایی است.
250 عمل چشم پزشکی
مدیر اجرایی شعبه شرق بنیاد خیریه "نورآوران سلامت" درباره خدمات صورت گرفته توسط این بنیاد طی سه ماه حضور در بخش روداب گفت: دربخش چشم پزشکی چهار هزار و 670 نفر معاینه شده‌اند که از این تعداد برای بیماران سه هزار و 511 عینک تجویز شد که بخش عمده‌ای از آن توزیع و بخش دیگر آن در حال ساخت و ارسال از مشهد است."سعید زرینی" افزود: از این تعداد ویزیت چشم پزشکی ،حدود250عمل در بخش روداب انجام شده و28 پرونده عمل استرابیسم شامل افتادگی پلک ،انحراف چشم ومجاری اشکی نیز باید دربیمارستان انجام شود که در این زمینه رایزنی کرده ایم  گروه جراحان دربیمارستان سبزوار یا بیمارستان‌های مشهد مقدس طی سه هفته آینده کارعمل این بیماران را انجام دهند. وی درباره خدمات انجام شده در بخش دندان پزشکی افزود: دراین مدت برای حدود دو هزار و 800 نفر ویزیت رایگان دندان پزشکی صورت گرفته که از این تعداد دو هزار و 564 دندان ترمیم و برای 59 نفر جرم گیری کامل انجام شده و همچنین دندان هزار و 37 نفر نیز کشیده شده است. البته بیماران ویزیت شده در چشم پزشکی محدودیت سنی ندارند، اما در دندان پزشکی مخاطبان ما زیر 15سال بودند.چرا که اعتقاد ما در بحث دندان پزشکی عملیات پیشگیرانه است وما می‌خواهیم با آگاهی دادن به افراد ،هزینه‌های درمان را کاهش دهیم.وی تصریح کرد:بر این اساس آموزش را در سیستم کاری خود تعریف کرده ایم و دندان پزشکانی که درمناطق محروم حضور پیدا می‌کنند به مراجعان و دانش آموزان مدارس آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.وی ادامه داد: شاید چند برابر افرادی که ویزیت کرده ایم، آموزش داده ایم.
وی اظهار کرد: بیماری‌های زنان در دنیا و در کشور ما نگران کننده است و در روستاها به خاطر نبود امکان مالی یا پزشکی ،مردم برای انجام آزمایش  اقدام خاصی انجام نمی‌دهند که بنیاد نورآوران سلامت در این زمینه کارهایی را انجام می‌دهد.به عنوان مثال در روداب برای هزار و 500 نفر  خانم بین 40تا50سال پرونده تشکیل شده که پس از اعلام نتایج آزمایش ،مشخص شد که تعداد زیادی از آن‌ها باید عملیات ماموگرافی و سونوگرافی انجام دهند.
ترویج خدمات به محرومان
وی به اهداف تشکیل بنیاد خیریه نورآوران اشاره و تصریح کرد: بنیاد نورآوران با هدف ارائه خدمات رایگان در زمینه پزشکی و بهداشت با ادبیات و فرهنگ جهادی همانند آن چه امام(ره)در خصوص جهاد سازندگی دستور داده بودند کارخود را در سال89در تهران عملیاتی وسه کلینیک چشم پزشکی ،دندان پزشکی و اتاق عمل ایجاد کرد و در سال 92شعبه شرق کشور تشکیل شد و تا به امروز در گناباد ،دهک نهبندان،مانه وسملقان،راز و جرگلان،هامون نزدیک شهرستان زابل ،مراغه تپه گلستان ،کیاسر و روداب به مردم محروم خدمات رسانی رایگان انجام شده است. وی نگاه بنیاد خیریه نورآوران را ترویج فرهنگ کمک به محرومان دانست و افزود: اقدامات بنیاد خیریه نورآوران برای حل مشکلات مردم   به عنوان صدقه جاریه متخصصان پزشکی خواهد بود و ادبیات جهادی بنیاد نورآوران سلامت براساس گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری است.وی خاطر نشان کرد:هدف اصلی از تشکیل این بنیاد خیریه ترویج ارائه خدمات به محرومان است . این طرح ابتدا با سه پزشک شروع شده است که اکنون در شرق کشور 300پزشک ودر تهران حدود600پزشک با این بنیاد خیریه همکاری می‌کنند.وی اضافه کرد:اتحادیه عینک سازان تمام عینک‌های درخواستی این بنیاد را پذیرفته و تاکنون در بین هفت استان حدود10هزار عینک رایگان توزیع شده است. انجمن اپتومتریست علاوه بر کمک در ساخت عینک‌ها ،به ما نیز کمک می‌کند و همچنین شرکت‌های حمل و نقل کار جابه جایی کانکس‌ها را انجام می‌دهند.
خدمات به مردم 168 روستا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  نیز درباره خدمات ارائه شده از سوی پزشکان خیر در منطقه روداب گفت:در این مدت بیش از هشت هزار و 790 بیمار نیازمند از خدمات رایگان پزشکی در طرح نورآوران سلامت بهره مند شده اند. "سید جمال موسوی" افزود:در این مدت به بیش از 168 روستای محروم در بخش‌های مرکزی ،روداب،ششتمد و شهرستان داورزن خدمات رایگان ارائه شد.
منبع: خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار