نشست «نقش تحصیل‌کردگان مهاجر در افغانستان» با حضور رئیس دانشگاه کاتب این کشور در منطقه مهاجرنشین «گلشهر» مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 14 February 2016
جلسه‌ای با موضوع «نقش تحصیل کردگان مهاجر درافغانستان» با حضور تعداد زیادی از دانشجویان مهاجر افغانستانی در کتابخانه «رسالت» شهرک گلشهر در مشهد به همت کارگروه گفتمان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه «علیپور»، مدیر کارگروه گفتمان، اظهارکرد:  دانشجویان مهاجر پس از تحصیل در ایران با ورود به جامعه افغانستان با دنیای متفاوتی روبه رو می‌شوند و این کارگروه سعی دارد با ارائه اطلاعات دقیق و عینی به دانشجویان، ذهنیت آنها را با واقعیت‌های جامعه افغانستان آشنا سازد.
«محسنی» رئیس دانشگاه کاتب افغانستان نیز در این نشست سخنان خود را در سه بخش دسته بندی کرد و گفت: نسلی از تحصیل کردگان مهاجر که در ایران متولد و بزرگ شده‌اند، از ظرفیت علمی و توانایی بالایی برخوردارند.
وی افزود: افغانستان در 14 سال گذشته به سوی تخصصی‌تر شدن پیش رفته است؛ با این وجود 70 درصد جمعیت افغانستان بی سوادند و از 30 درصد تحصیل‌کرده جامعه افغانستان درصد بسیار ناچیزی از آنها دارای تحصیلات عالی هستند. با اینکه افغانستان به نیروی متخصص نیازمند است اما از طرفی جامعه پذیرای این نیروها نیست.
محسنی ادامه داد: در افغانستان برای شما عرصه فعالیت گسترده است و امکان فعالیت در زمینه‌هایی که به آن علاقه‌مند هستید مانند زمینه سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی و ... فراهم است و دست یافتن به این موفقیت، حضور فعال شما را در افغانستان  می‌طلبد.
نمی‌توان از اینجا مختصات داد و شما طبق آن موفق شوید و برای چنین فضایی باید آماده باشید و رمز موفقیت هر فرد خلاقیت ذهن خود اوست.
رئیس دانشگاه کاتب درباره فضای اقتصادی در جامعه افغانستان گفت: در آنجا فضای اقتصاد دولتی را نمی‌بینید و بخش خصوصی حضور و فعالیت چندانی ندارد شما در افغانستان از حمایت دولتی برخوردار نیستید اما با این وجود فضا رقابتی‌تر است.
 وی افزود: شما باید ذهن خود را از بایدها و نبایدها خالی کنید.سخن ما از هست‌ها و نیست‌هاست شما باید ذهن خود را به سمت واقعیت‌ها و عینیت‌ها سوق دهید، هر کس بتواند خود را با چنین شرایطی وفق دهد و تحمل کند می‌تواند به موفقیت دست یابد.
در پایان این جلسه پرسش و پاسخ هایی هم بین دانشجویان و دکتر محسنی رئیس دانشگاه کاتب افغانستان مطرح شد.
منبع: تسنيم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار