آماده باش دامپزشکی استان
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت : با وجود به کارگیری تمامی تمهیدات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی، موج گسترده ویروس تب برفکی از غرب و مرکز کشور به برخی شهرستان های استان رسید.
کد خبر: ۱۸۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 16 February 2016
 به گزارش روابط عمومی  اداره کل دامپزشکی استان دکتر" محسن عابدزاده "افزود : تا کنون 10 کانون بیماری در شهرستان های جغتای، زاوه، تربت حیدریه، رشتخوار و مشهد شناسایی شده و عملیات قرنطینه دامپزشکی در این واحدها در حال اجراست.
وی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه از سوی دامداران اظهار کرد :  این  اقدامات مکمل واکسیناسیون دام هاست ودر کنار آن دامداران باید از رفت و آمدهای غیرضروری به واحدهای پرورشی یکدیگر خودداری کنند.
وی با بیان این که  تمامی دامپزشکان و واکسیناتورهای مراکز مایه کوبی اقدامات بهداشتی و دستورالعمل های مراقبت بیماری را باید به دقت رعایت کنند، تصریح کرد: دامپزشکان  در صورت مشاهده بیماری مراتب را در اسرع وقت به نزدیک ترین اداره دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع دهند.
دکتر" مسعود ابراهیمی" رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز  در این باره گفت: با توجه به وضعیت خاص بیماری وبرای  پیشگیری از شیوع آن، باید ازتردد دام در سطح راه های استان جلوگیری شود.
وی تردد دام ها را فقط به مقصد کشتارگاه و با داشتن مجوز بهداشتی دامپزشکی بلامانع دانست واضافه کرد: در موارد دیگر، تردد هرگونه خودروی حمل دام تا اطلاع ثانوی در سطح استان کاملا ممنوع خواهد بود.
وی تصریح کرد: بنابر این  با هرگونه تردد غیرمجاز دام با هماهنگی دستگاه های قضایی و انتظامی برخورد قانونی شده و دام های توقیفی به عنوان دام قاچاق ضبط خواهد شد.
وی رعایت اقدام های پیشگیرانه و امنیت زیستی را از سوی دامداران، اتحادیه ها، دستگاه های مرتبط و دامپزشکان بخش خصوصی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کنترل بیماری دانست و گفت: مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها از جمله علایم بیماری تب برفکی است.
وی تصریح کرد:  دامداران در صورت مشاهده هرگونه علایم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا دیگر نشانی های اعلام شده مذکور، مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا با سامانه پیام کوتاه روابط عمومی اداره کل به شماره 300001512 ارتباط برقرار کنند.
در خور ذکر است این بیماری، خاص دام های زوج سم(چهار پا) بوده و قابل انتقال به انسان نیست و مهم ترین آسیب آن خسارات اقتصادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار