انتخابات در راند آخر خود دقایق و لحظه های پر التهاب و در عین حال بانشاطی را تجربه می کند. شگردهای تبلیغاتی و جلسات پرسش و پاسخ و شیوه‌های خانه به خانه، از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان دهلران تا شمالی‌ترین نقطه شهرستان سیروان‌چرداول درجریان است. این تحلیل، طبق آخرین داده‌ها و نظرات کارشناسان سیاسی و انتخاباتی تدوین شده است و بر اساس شهرستان‌های حوزه شمالی و جنوبی تنظیم شده است.
کد خبر: ۱۸۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 24 February 2016

انتخابات در راند آخر خود دقایق و لحظه های  پر التهاب و در عین حال بانشاطی را تجربه می کند. شگردهای تبلیغاتی و جلسات پرسش و پاسخ و شیوه‌های خانه به خانه، از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان دهلران تا شمالی‌ترین نقطه شهرستان سیروان‌چرداول  درجریان است. این تحلیل، طبق آخرین داده‌ها و نظرات کارشناسان سیاسی و انتخاباتی تدوین شده است و بر اساس شهرستان‌های حوزه شمالی و جنوبی تنظیم شده است.
شهرستان سیروان چرداول در حوزه شمالی (با هفت نماینده در مجلس) و شهرستان دهلران با چهار نماینده در حوزه جنوبی استان، دارای ظرفیت‌های بیشتری برای فرستادن افراد به مجلس بوده اند.


تحلیل حوزه شمالی

جمهوری اسلامی تا کنون 9 دوره مجلس شورای اسلامی را تجربه کرده است و مردم استان ایلام همواره با حضور حداکثری در انتخابات سهم بسزایی در پویایی مردمسالاری ایران نقش مهمی ایفا کرده است. از تعداد 14 نماینده حوزه شمالی استان ایلام در مجالس 9 گانه شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هفت نماینده از شهرستان سیروان چرداول و از شهرستان ایوان و ملکشاهی نیز هر کدام 2 نماینده به مجلس راه پیدا کرده است.
در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان ایلام نیز دو کاندید برجسته برخاسته از شهرستان سیروان چرداول (دکتر جلال میرزایی و شیخ عمران احمدی) که جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و معتقدان به تحزب در هر دو جریان از آنها حمایت‌های آشکار به عمل می‌آورند، به عنوان بخت‌های اول شهرستان سیروان چرداول مطرح هستند. با توجه به سابقه شهرستان سیروان چرداول در فرستادن گزینه های مورد اجماع به مجلس که بیشترین آمار را در بین سایر شهرستانهای حوزه شمالی دارد، بسیاری از تحلیل گران، دکتر جلال میرزایی را بعنوان یکی از گزینه های اصلی مردم ایلام برای راهیابی به مجلس می دانند.
با این اوصاف در حوزه شمالی بر اساس این تحلیل و داده‌های آماری فوق، از هم اکنون دکتر سارا فلاحی با خاستگاه آرای شهرستان ایوان (که دو بار نماینده به مجلس فرستاده) و حمایت جامعه دانشگاهی و بانوان ایلامی که بیش از 50 درصد جامعه را تشکیل می دهند، دکتر سلام امینی با آرای شهرستان ملکشاهی (که سه بار نماینده خود را در مجلس دیده اند؛ دو بار از حوزه شمالی، یک بار از حوزه جنوبی) و حمایت قاطبه فرهنگیان و خانواده معزز ایثارگران استان (امینی جانباز 50 درصد دفاع مقدس است) و دکتر جلال میرزایی با خاستگاه آرای شهرستان سیروان و چرداول و حمایت قاطع اصلاح طلبان حوزه شمالی،  بعنوان بخت اول مطرح هستند و در مراحل بعدی، دکتر روح الله ناصرزاده و شیخ عمران احمدی (کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان استان)، حاج لطیف صادقی، عمران علیمحمدی ( نمانده فعلی استان در مجلس) ، حاج حجت الله  شیرزادی از ملکشاهی ، دکتر طاهری مقدم و حاج سجاد امیدی از ایل خزل، از بخت‌های بعدی برای راهیابی به دور دوم هستند.


تحلیل حوزه جنوبی
در حوزه جنوبی شهرستان دهلران وضعیتی مشابه شهرستان سیروان چرداول دارد و از بین افراد برخاسته از دهلران، چهار نماینده در مجلس خدمت کرده اند. در این حوزه، شهرستان آبدانان توانسته 2 نماینده به مجالس ایران معرفی کند. در کنار شهرستان دره‌شهر که در مجلس هشتم توانست نماینده حوزه جنوب استان ایلام را در رقابت‌ها پیروز گردانده و به مجلس بفرستد، شهرستان ملکشاهی نیز در یک دوره موفق به پیروزی در انتخابات شده و از حوزه جنوب به مجلس شرای اسلامی نماینده فرستاده است.
در حوزه جنوبی نیز طبق آمار فوق دهلران همیشه پای ثابت مشارکت حداکثری در انتخابات بوده و با دایره رای 35 هزاری خود توانسته است چهار نماینده از شایستگان خود را به بهارستان بفرستد. در این دوره از انتخابات، حضور 2 کاندید مقتدر در شهرستان دهلران (حاج محمد باسره و دکتر نوری) با پا در میانی بزرگان و عقلای این شهرستان، در راستای اتحاد گام برداشته  و این فرصت ایجاد شده تا مرزبندی‌های کاذب «کرد» و «کاید خورده» در هم شکسته شود.
با توجه به اتحاد یاد شده و احتمال برنده شدن یکی از کانداهای شهرستان دهلران، شنیده ها حاکی از توافق بزرگان بر سر محمد باسره بعنوان کاندیدای واحد شهرستان دارد. اگر این مهم صورت بگیرد، حضور محمد باسره در دور دوم قطعی و این احتمال وجود دارد که در همان مرحله اول، کاندید مطرح شهرستان دهلران در مجلس باشد.
در آبدانان اما وضعیت متفاوت است و حضور سه کاندیدای همتراز و نام آشنا (علیزاده، احمدی و مهدوی) رقابت در این شهرستان سنگین است و اگر با این شرایط پیش برود شانس شهرستان آبدانان پایین است؛ مگر اینکه در روزهای پایینی به تفاهم برسند.
و اما در حوزه دره‌شهر که یکبار در مجلس هشتم توانسته است نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی داشته باشد، اینبار نیز با دو کاندیدا (کاظم‌زاده و محمدی) عرصه انتخابات این شهرستان در رقابتی متفاوت پیگیری می شود.
محمدی اصولگرا و مورد حمایت قاطبه اصولگرایان حوزه جنوب با کاظم‌زاده‌ی مستقل به رقابت می پردازد. برآیند افکار عمومی و تحلیل کارشناسان و پیشینه خوب کاظم زاده در انتخابات گذشته و آرای قابل توجهش دراین دوره، حکایت از پیشتازی وی در این شهرستان دارد و در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، کاظم زاده می تواند یکی از برگزیدگان برای رقابت در دور دوم باشد.
واقعیت این است که شهرستان بدره نیز با داشتن 15 هزار رای، چون دارای کاندیدی با خاستگاه شهرستان بدره نیست، لقمه چرب و نرمی برای همه کاندیداهاست. از این رو طی روزهای گذشته، حضور اکثر کاندیداهای حوزه جنوب و راه‌اندازی کارناوال‌هایشان در شهرستان بدره، شانس خود را امتحان می کنند.

غرب آنلاین


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
-
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
تحلیلتون کاملا اشتباه بود.در حوزه جنوب رقابت بین دکتر احمدی نماینده ممتاز جنوب با کاظم زاده خواهد بودکه با توجه به مقبولیت مردمی احمدی و نیز اینکه مردم دهلران هم بصورت قریب به اتفاق حامی احمدی هستند در دور دوم به مجلس راه خواهند یافت.این خط و این هم نشون
علی
|
-
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
دیدی تحلیل من درست بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار