رییس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: عملیات مرمت و بازسازی بنای پیر صدق این شهرستان با 300 میلیون ریال اعتبار به مدت چهار ماه پایان یافت .
کد خبر: ۱۸۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 29 February 2016
به گزارش تابناک یزد،جاهد کرباسی بابیان اینکه پلان این بنای تاریخی بصورت مربع است اظهار کرد: مصالح بکار رفته در بنا شامل خشت خام، ملات گچ و گل است.
وی افزود: با ایجاد کارگاه خشت زنی در مجاورت بنا، مرمت با مصالح سنتی شامل استحکام بخشی، دیوار چینی، کاهگل بدنه ها، اجرای شرفی و نصب ناودان انجام گرفته است.
کرباسی ادامه داد: بنای پیر صدق یکی از بناهای تاریخی شهرستان ابرکوه و آرامگاه عارف نامی مربوط به قرن هشتم است که نزدیک کوهی در صحرای فتح آباد ابرکوه واقع شده است و از حیث اسلوب و معماری بنا شبیه سیدون علی نقیا وسیدون گل سرخی از دیگر آثار تاریخی این شهرستان می باشد.
به گفته وی این بنا مربوط به قرن هشتم است که در سال 1389 به شماره 9118 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده است.
وی تصریح کرد: سال 95 که سال خوش آمد گویی به استان یزد است و ابرکوه بعنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری درمیان گردونه سه استان اصفهان ، فارس ویزدقرار داردکه ازجهت بافت قدیم و آثارتاریخی و طبیعی موقعیت و جایگاه خوبی دارد.
کرباسی با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری و تاریخی ابرکوه ادامه داد: این شهرستان دارای بیش از 400 اثر تاریخی می باشد که 123 اثر آن درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: این شهرستان ظرفیت های خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد و می تواند دراین بخش ، اشتغال خوبی را فراهم آورد و باعث رشد و توسعه شهرستان شود.
ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قراردارد و فاصلة این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان280 کیلومتر است .
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای 743 هکتار بافت تاریخی و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به نقل از ایرنا، بیش از شش هزار و ‎ 500اثر تاریخی و قدیمی در استان یزد شناسایی شده که یک هزار و ‎ 100اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار