چند سال است مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اقدام به برگزاری مجموعه جشنواره‌های هنری موسوم به اشراق کرده که شامل رشته‌های هنری شعر، فیلم، داستان و خاطره نگاری ویژه طلاب است.
کد خبر: ۱۹۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲ 06 March 2016
به گزارش تابناک قم، با ظهور انقلاب اسلامی در ایران و پیدایش نسلی از هنرمندان متعهد که بعضا سابقه تحصیل در حوزه علمیه را هم داشتند و از سوی دیگر تشویق و ترغیب علماء و برجستگان حوزه علمیه به مقوله هنر و وقوف آن‌ها به تاثیرگذاری زبان هنر در ترویج و گسترش دین، تعهد و ارزش وارد قالب‌های هنری مختلف شد.

این نوع نگاه متعادل که نه درصدد ردّ مطلق هنر و نه درصدد تایید مطلق آن بود، سبب ورود طلاب و مبلغان دینی به این ساحت موثر زندگی شد به نحوی که فضای هنری کشور شاهد حضور ژانری از هنر به نام هنر دینی در تمام رشته‌های آن شد.

در ادامه این نوع نگاه، چندسال است مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اقدام به برگزاری مجموعه جشنواره‌های هنری موسوم به اشراق کرده که شامل رشته‌های هنری شعر، فیلم، داستان و خاطره نگاری می‌شود و جامعه هدف آن طلاب علوم دینی است تا از این طریق در جهت ترویج و توسعه این قشر فرهیخته گام‌های موثری برداشته شود.

جشنواره شعر اشراق

پس از انقلاب بسیاری از شاخص‌های شعر انقلاب یا خود طلبه بودند مانند ابوالقاسم زرفا، زکریا اخلاقی، علیرضا قزوه و ناصر فیض یا اینکه از مجالست با علما و بزرگان حوزه بهره‌مند شده‌اند و به عبارتی از تربیت حوزوی برخوردار شده‌اند.

جشنواره شعر اشراق با رویکرد تربیت نسلی از شاعران طلبه از سال 90 به صورت دوسالانه آغاز به‌کار کرده و در این سه دوره توانسته است به سطح قابل توجهی از رشد برسد به نحوی که به اذعان هیئت داوران پیشرفت آثار چه از نظر کیفی و چه از نظر کمّی در هر دوره نسبت به دوره‌های گذشته کاملا مشهود و مبرهن است.

سیدمحمدجواد شرافت دبیر اجرایی این جشنواره در گفت‌و‌گو با تسنیم می‌گوید: میزان استقبال شاعران حوزوی از جشنواره امسال 3 برابر سال گذشته بود و شاعران طلبه‌ای از کشورهای استرالیا، اتریش، افغانستان و پاکستان در آن شرکت کردند و اختتامیه آن در 30آذرماه در تالار شمس تهران با حضور مسئولان دولتی و حوزوی برگزار شد.

یکی از توفیق‌های برگزار کنندگان این جشنواره دیدار با رهبر انقلاب بود که امسال برگزار شد و تاکید ایشان در آن دیدار بر این بود که «شعر چیز خوبی است و حوزه به حمدالله این استعداد را دارد و هرچه هم بیشتر بتوانید تربیت کنید؛ البته به شرطی که وقت درس و بحث را نگیرد.»

جشنواره فیلم اشراق

مجید رضابالا داور جشنواره فیلم اشراق با بیان اینکه کار اصلی طلاب تحصیل علوم دینی است، خاطرنشان می‌کند: تصور من از حضور طلاب در سینما به صورت حرفه‌ای انجام کار فوق برنامه است و چه بسا اشخاصی که در عرصه تحصیل دروس حوزوی فعال هستند، وقت و فرصت کافی برای ورود حرفه‌ای به سینما و فیلم‌سازی نداشته باشند. در مقابل این نگاه نیز بسیاری معتقدند چنانکه یکی از وظایف روحانیون تبلیغ دین است، می‌توانند با استفاده از صنعت فیلم به عنوان ابزار نوین و موثر به این مهم بپردازند.

جشنواره فیلم اشراق نیز با حضور قابل توجه فیلم‌سازان روبه‌رو شد به طوری که نزدیک به 800‌اثر به این جشنواره ارسال شد و بیش از صد فیلم این جشنواره در دو روز در قم به اکران عموم در آمد و دو نشست کارگاهی با عنوان «فیلم‌سازی در نمای درشت» و «ویژگی‌های فیلم‌نامه کوتاه‌نویسی» با حضور فیلم‌سازان بر‌تر کشور برگزار شد، هم‌چنین فیلم سازان 27 استان کشور در سومین دوره این جشنواره نشان از اقبال بیش از پیش این فستیوال حوزوی در نزد فیلم‌سازان کشور داشت.

مهمان ویژه مراسم اختتامیه این جشنواره که بهمن ماه امسال در قم برگزار شد، مجید مجیدی کارگردان فیلم محمدرسول الله(ص) بود که از بعضی ناگفته‌هایش پرده برداشت هم‌چنین وی خادم افتخاری حرم حضرت معصومه (س) شد.

جشنواره خاطره‌نگاری اشراق

خاطره نگاری تبلیغی نیز یکی از ساحت‌های مغفول در حوزه علمیه بود که به تازگی مورد توجه قرار گفت و به اعتقاد مسئولان فرهنگی حوزه احساس نیاز به آن باید زود‌تر از این به وجود می‌آمد چرا که بسیاری از خاطرات تبلیغات می‌تواند تجربه‌های خوب و نابی برای سایر مبلغان و حتی هنرمندان برای خلق آثار هنری باشد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که اسفندماه امسال در قم برگزار شد، مرتضی سرهنگی که خود یکی از صاحب‌نظران عرصه خاطره‌نگاری است، با اشاره به تاثیر جنگ و انقلاب در ورود مردم به عرصه تاریخ‌نگاری اظهار داشت: خاطره‌نگاری تبلیغ می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور پنجره‌ای جدیدی در ادبیات کشور باز کند.

مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری خاطرنشان کرد: همانطور که ادبیات جنگ درهای جنگ را به‌روی مردم عادی باز کرد، خاطرات تبلیغی یک روحانی می‌تواند مردم را با دنیای تازه‌ای آشنا کند.

رضا امیرخانی که تقریبا می‌توان او را یکی از شاخص‌های رمان‌نویسی انقلاب دانست، نیز مهمان ویژه مراسم بود که طی سخنانی با بیان اینکه برای من در امر نوشتن تجارب زیستی اهمیت فراوانی دارد، گفت: خاطرات تبلیغی از این منظر که وادی جدیدی و کشف نشده‌ای است، می‌تواند موضوع و خمیرمایه خوبی برای نوشتن در سایر ژانرهای ادبی باشند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار