دکتر محمدعلی وحدت‌زاد عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه یزد و دکتر احمد حایریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد قرار بود در دیدار نخبگان با رییس جمهور کشورمان، با تبیین برخی از مهم‌ترین مسایل و دغدغه‌های آموزش عالی در سطح کشور و استان یزد، راهکارهایی را از سوی دانشگاهیان یزد برای برون رفت از چالش‌ها و معضلات آن حضورا پیشنهاد کنند، اما به دلیل تغییراتی که در برنامه‌های این مراسم منظور شد، این دو متن به صورت جداگانه منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.
کد خبر: ۱۹۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 10 March 2016
به گزارش تابناک یزد، متن کامل این دو نوشتار بدین شرح است:
جناب آقای رئیس جمهور: ضمن خیر مقدم و ابراز خوشحالی از حضور جنابعالی در شهر یزد، جایگاه دانشمندانی چون شهید احمدی روشن، شهید دکتر رهنمون، دکتر داوری اردکانی و دکتر محمد رضا عارف.
 ابتدا اجازه بدهید از طرف خود و دانشگاهیان یزد موفقیت جنابعالی و تیم دیپلماسی کشور را در به سرانجام رساندن برجام که اقدامی حیاتی برای کشور بود تبریک عرض کنم و برای شما و هیات محترم دولت در برنامه‌های پس از برجام و برجام ۲ آرزوی توفیق کنم.
من در اینجا صحبت‌های خودم را در دو بخش یکی در خصوص آموزش عالی در کلان مساله و در بخش دوم در مورد آموزش عالی در استان یزد به اختصار بیان می‌کنم. جناب آقای دکتر روحانی: استحضار دارید دانشگاه‌ها در سراسر دنیا پایگاه آگاهی، پژوهش و فناوری و نوآوری هستند. دانشگاه‌ها علاوه بر مرجعیت علمی، عمدتاً یکی از مراکز رجوع مردم در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز هستند.
آزادی آکادمیک برای دانشگاه‌ها این فرصت را فراهم می‌کند که دانشگاهیان در پژوهش و ارائه یافته‌های خود هیچ محدودیتی را قائل نباشند و اظهار نظرهایشان به دور از گرایشات سلیقه‌ای، سیاسی و جناحی باشد. در سال‌های گذشته اتفاقاتی برای دانشگاه‌ها افتاد که لازم است بازنگری کلی در این ارتباط به عمل آید.
 ۱- رشد کمی و بی‌رویه دانشگاه‌ها باعث مشکلاتی شده که ضرورت دارد وزارت علوم توجه جدی در این خصوص و به ویژه در مورد دانشگاه‌های غیردولتی و پیام نور داشته باشد. البته این به معنی این نیست که توجه لازم به گسترش دانشگاه‌های غیر دولتی نشود.
اتفاقاً اکثر دانشگاه‌های معتبر که جزء ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا هستند غیردولتی می‌باشند. در ایران مدارس غیردولتی ما عموماً از جمله بهترین مدارس کشور هستند. بنابراین دولت می‌تواند با تمهیداتی بخشی از این تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کند، مشروط به درس گرفتن از تجربیات گذشته و اقدام به یک برنامه‌ریزی دقیق.

 ۲- استقلال دانشگاه‌ها و ارتقا جایگاه هیات امنا دانشگاه‌ها یکی از موضوعاتی است که در دولت هفتم به‌طور جدی پی‌گیری شد ولی متاسفانه در سال‌های پس از آن مهجور ماند. انتظار دارد اهتمام لازم در این خصوص به‌عمل آید و جنابعالی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نسب به محدودیت‌هایی که بعضا از طرف نهادهایی خارج از دانشگاه به‌عمل می‌آید و احیانا استقلال دانشگاه‌ها را خدشه‌دار می‌کنند حمایت لازم را به‌عمل آورید.
 ۳- توجه به توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی بخصوص در شرایط پس از برجام و استفاده از دانشمندان و ظرفیت سرمایه‌های انسانی ایرانیان خارج از کشور نیز از جمله مواردی است نیازمند همکاری جدی وزارتخانه‌های خارجه، علوم و اطلاعات و ایجاد تسهیلات لازم است.
 ۴- در فضای رقابت‌های جهانی از جمله در صنعت آموزش عالی و وجود دانشکده‌ها و دوره‌های مجازی با برند بهترین دانشگاه‌های دنیا، و در فضای بین‌المللی شدن آموزش عالی دانشگاه‌های کشور لازم است در کلاس استانداردهای جهانی خدمات خود را ارایه دهند. تا هم نیازهای متقاضیان داخلی را رفع کند و هم بتواند دانشجویان غیر ایرانی را به کشور جذب کند. در این راستا دانشگاه‌ها به شدت نیازمند افزایش اعتبارات و نوسازی و بازسازی تجهیزات خود هستند.
 ۵- حضور دانشگاهیان در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی همواره مورد تاکید مقامات نظام بوده است. اما متاسفانه فضای سنگین حاکم بر دانشگاه‌ها علی‌رغم اقدامات عملی فراوانی که در دولت دهم انجام شده، جای کار بسیار دارد. نمونه آن تجربه انتخابات اخیر بود که آن شور و تحرکی که انتظار بود، در دانشگاه‌ها دیده نمی‌شد و عملا ارتباطات و کانال‌های مجازی بودند که موقعیت بسیار خوبی را برای همگان و از جمله دانشگاهیان فراهم کرد که تقریباً بدون ترس از آزادی پس از بیان در آنها حضور یابند و نقش‌آفرینی کنند.
 ۶- آخرین مورد که به نظر اینجانب اهمیت بالایی هم دارد، مساله سونامی دانش‌آموختگان دانشگاهی به بازار کار است. درصد بالایی از دانش‌آموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف بیکارند و تا حدودی ناامید به آینده کاری خود هستند. خانواده‌ها و ازجمله دانشگاهیان از دولت تدبیر و امید انتظار دارند تمهیدات لازم و عاجل در این خصوص به‌عمل آورد. جناب آقای رئیس جمهور: اینجانب ضمن احترام به تصمیم جنابعالی و مجلس محترم و احترام ویژه به وزیر فرهیخته و معزز علوم، تحقیقات و فناوری به استحضار می‌رساند وزارت علوم مسائل و مشکلاتی را تجربه می‌کند که نیازمند افرادی است که از مسائل آموزش عالی در سطح کشور و جهان، روندها و رویدادهای آن به‌ویژه در سال‌های اخیر آگاه باشند و بتوانند با عزمی راسخ و با پشتوانه شخص جنابعالی در جهت بالندگی نظام علمی کشور بکوشند.
جناب آقای رئیس جمهور: مردم استان یزد از دیرباز توجه جدی به تحصیل فرزندان خود داشته‌اند در ۲۳ سال گذشته که آمار قبولی دانش‌آموزان از طرف سازمان سنجش منتشر شده، همواره رتبه اول قبولی در کنکور سراسری را در سطح کشور داشته‌اند. از طرف دیگر شاید در سطح کشور بیشترین کمک‌های مردمی و خیری در امر مدرسه‌سازی و دانشگاه‌سازی در استان یزد اتفاق افتاده است و البته این کمک‌های خیرین یزدی منحصر به استان یزد نبوده و موارد متعددی از این کمک‌ها در سایر شهرها از جمله تهران هم بوده است. استان یزد با ۱۶۲۷ نفر عضو هیئت علمی و حدود ۹۵۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی و غیر پزشکی و مهارتی در ۶۶ مرکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی فعالیت آموزشی و پژوهشی دارد و با تلاش‌های صورت گرفته به‌ویژه توسط وزارت علوم، جدیداً و بطور مداوم و با مرکزیت دانشگاه یزد جلسات هماهنگی با هدف ارتقاء کیفیت و اجتناب از کارهای موازی بین دانشگاه‌های استان برگزار می‌شود که نتایج ثمربخشی داشته است.
با توجه به شاخص‌های موجود نسبت نخبگان به جمعیت، استان یزد بعد از تهران در جایگاه نخست استان‌های نخبه‌پرور کشور محسوب می‌شود و در شاخص‌های توسعه انسانی و ICT نیز رتبه سوم کشوری را از آن خود کرده است. علاوه بر آن تصویب منطقه ویژه علم و فناوری استان و قرارگیری پارک علم و فناوری یزد در زمره پارک‌های برتر کشور از دیگر افتخارات این حوزه و از مزیت‌های رقابتی استان یزد در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری است جناب آقای رئیس جمهور: استان یزد از یک طرف به دلیل محدودیت‌های طبیعی و اقلیمی و از طرف دیگر بدلیل مزیت‌های استان در زمینه آموزش و پژوهش و فناوری یکی از استراتژی‌های توسعه خود را توسعه خدمات برتر در نظر گرفته است. اما این مهم مادام که همهً جذابیت‌های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و رفاهی در تهران متمرکز است امکان پذیر نمی‌باشد. به نظر می‌رسد تا اراده‌ای جدی در تعادل‌بخشی این فرصت‌ها در سطح کشور اتفاق نیافتد و توزیع مناسبی از امکانات صورت نگیرد این وضعیت همچنان ادامه یابد. جذب و نگهداری نخبگان در استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته در استان است در این زمینه به عنایت و کمک ویژه دولت محترم در ایجاد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی لازم، فراهم آوردن امکانات رفاهی جهت حفظ و نگهداشت شرکت‌های فناور و نخبگان دانشگاهی است که امیدواریم مورد توجه سازمان‌های مسئول قرار گیرد. با تشکر، شاد و سرفراز باشید محمدعلی وحدت‌زاد


 بسم‌ا... الرحمن الرحیم
 عرض سلام و خیر مقدم محضر ریاست محترم جمهوری و وزرای محترم دولت تدبیر و امید
افتخار دارم به عنوان یکی از خادمان سلامت مردم استان یزد مطالبی را حضورتان معروض دارم. جناب آقای رییس جمهور؛ به استانی قدم گذاشته‌اید که سرمایه‌ی اجتماعی، برترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌ی آن است.
 تدین، علم‌دوستی و علم‌پروری، صداقت، روحیه‌ی خدمت‌گزاری و سخت‌کوشی بخشی از این سرمایه‌ی اجتماعی است و صدوقی‌ها، خاتمی‌ها و عارف‌ها مصداقی از این سرمایه‌ی بزرگ هستند. این سرمایه‌ی عظیم سبب شده است تا قریب به نصف بیماران مداوا شده در این استان از مناطق جنوب و جنوب شرق کشور باشند. با توجه به توانمندی‌های بخش سلامت، وجود بخش خصوصی توانا و منصف، بخش خیریه توانا و نیز سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت و همکاری مطلوب بین بخشی، استدعا دارم در خصوص موضوعاتی که معروض می‌دارم دستور اقدام و همراهی مقتضی صادر بفرمایید:
 ۱- حمایت همه جانبه از مسئولین استان به منظور تبدیل یزد به قطب گردشگری سلامت و قطب پزشکی جنوب شرق کشور.
 ۲- پشتیبانی علمی، تجهیزاتی و اداری مالی از پژوهشکده تولید مثل یزد به عنوان قطب ناباروری کشور و یکی از مراجع درمانی منطقه خلیج فارس، به منظور رقابت با مراکز معتبر بین‌المللی و گسترش کیفی و کمی فعالیت‌های آن در زمینه‌های ناباروری، ژنتیک و سلول‌های بنیادی.
 ۳- پایلوت شدن استان یزد (کل استان و یا یکی از شهرستان‌ها) جهت انجام برنامه‌های مداخله‌ای برای اصلاح سبک زندگی به سمت زندگی سازگار با سلامت.
 ۴- پایلوت شدن استان یزد در جهت کنترل آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی و اصلاح ارگونومی محیط کار با توجه به صنعتی معدنی بودن و قطب علمی طب کار بودن استان. در پایان وظیفه خود می‌دانم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری و زعامت حضرتعالی، با دستیابی به برجام وسیله‌ی رفع تحریم‌های ناعادلانه، خصوصاً در زمینه دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی را فراهم آورده‌اند، تشکر و سپاس‌گزاری نمایم.احمدحایریان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار