گزارش تابناک قم از آخرین جلسه رسمی و علنی شورای شهر در سال 94:
در یکصد و هفتادوسومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر لوایح مختلفی مانند تصویب لوایح بودجه پیشنهادی سازمان‌های شهرداری، خرید سهم شرکت سرمایه‌گذار در پروژه سالاریه از سوی شهرداری قم و نام‌گذاری 10 خیابان به نام شهدا، به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۹۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 15 March 2016
به گزارش تابناک قم، ساعت 19:10 است و صد و هفتاد و سومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم با 8 غایب آغاز به کار کرد. پس از قرائت قرآن و پخش کلیپ سخنرانی مقام معظم رهبری، عباس ذاکریان برخلاف معمول دیرتر وارد جلسه می‌شود. حجت الاسلام روحانی نیز خود را می‌رساند. 

از درمان زخم 35 ساله شهرداری تا سورتمه سواری قمی ها در نوروز

ولی الله بیاتی در نطق ابتدایی خود با اشاره به روز شهید از اقدامات بنیاد شهید قم برای بزرگداشت این روز تقدیر و تشکر می‌کند.

جای خالی شهردار قم در این جلسه به شدت حس می‌شود و در غیاب وی معاونش حضور دارد. سعادت طلب هم وارد جلسه می‌شود.

اولین لایحه، درخواست اخذ مجوز انجام متمم قرارداد با شرکت تعاونی قائم اندیشه است که توسط رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر مطرح می‌شود و بدون هیچ حرف پیش و پس به تصویب اعضا می‌رسد.

محسن عابدینی پور مشغول خواندن مطلب یکی از هفته نامه‌های قمی است که سخنان هفته پیش وی در خصوص دیوار اطراف ریل راه آهن را تیتر یک کرده است.

درمان زخم 35 ساله

اخذ مجوز واگذاری زمین در محله 9 پردیسان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان معوض زمین‌های شهرک امام خمینی، دیگر لایحه‌ای است که توسط سعادت طلب قرائت می‌شود.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی می‌گوید: بنیاد مسکن انقلاب در برابر کاربری‌هایی که در این شهرک توسط مردم به فضای سبز تبدیل شده درخواست‌هایی داشته که با توافق شهرداری 2 هزار متر زمین معوض در محله 9 پردیسان به همراه 500 متر عوارض تجاری نیز به آن بنیاد داده شود.

حسن بختیاری نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم از زخم 35 ساله‌ای یاد می‌کند که به دلیل این پرونده در شهرداری ایجاد شده است.

ملکی که همواره یکی از مخالفان دلسوز جلسات شورای شهر است، خاطرنشان می‌کند: باید مشخص شود معادل زمینی که قرار است در پردیسان به این بنیاد داده شود متری چند هزار تومان است.

محسن عابدینی‌پور که به تازگی از تهران کاندیدا مجلس شورای اسلام شده بود، قم را با تهران مقایسه می‌کند و می‌گوید: هیچ دستگاهی اینگونه شهرکی را تحویل نمی‌گیرد بلکه تحویل گرفتن همراه با اخذ امتیاز است و شهرداری با وجود قانون مدون اجازه ورد ندارد مگر اینکه بخواهد امتیاز دهد.

ملکی تصریح می‌کند: شهرک امام خمینی چیزی جز فضای سبز ندارد که قابل فخر و مباهات باشد!

ابراهیم معتمدی قائم‌مقام شهرداری قم هم در این خصوص تاکید می‌کند: موارد اختلافی کاملاً بررسی و تلاش شد که حق و حقوق شهرداری از بین نرود.

این لایحه نیز به تصویب اعضای شورای شهر می‌رسد.

نام‌گذاری 10 خیابان به نام شهدا
 
عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، لایحه نام‌گذاری 10 فقره اسامی پیشنهادی شوارع و معابر شهر را می‌خواند که بر اساس آن تمام آن معابر مزین به نام شهیدی است.

این لایحه نیز بی حرف پیش تصویب می‌شود.

لایحه اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان میوه و تره‌بار با رقم 12 میلیارد و 565 میلیون تومان، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 سازمان میوه و تره‌بار با رقم 156 میلیارد و 30 میلیون ریال، لایحه اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان عمران و نوسازی شهرداری با رقم 742 میلیارد ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 سازمان عمران و نوسازی با رقم 976 میلیارد و 672 میلیون ریال، لایحه اصلاحیه بودجه سال 94 سازمان اتوبوسرانی با رقم 64 میلیارد ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 اتوبوسرانی با رقم 718 میلیارد و 800 میلیون ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 سازمان پسماند 85 میلیارد و 555 میلیون ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 با رقم 34 میلیارد ریال، لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 آتش‌نشانی با رقم 45 میلیارد و 685 میلیون ریال و لایحه بودجه پیشنهادی سال 95 پارک‌ها و فضای سبز با رقم 45 میلیارد ریال، لایحه‌هایی است که توسط عباس محمدی قرائت و توسط اعضا تصویب می‌شود.

در ادامه لایحه دو فوریتی تهاتر بخشی از سهم الشراکه شرکت کیش سازان در پروژه مشارکتی مجموعه تجارتی سالاریه با تراکم به نرخ سال ۹۴ و با تخفیف ۳۰ درصد طرح می‌شود.

ابراهیم معتمدی، قائم مقام شهردار قم با اشاره به جلسات متعددی که با نمایندگان بانک ملی برای پذیرش مجتمع تجاری سالاریه برگزار شده، می‌گوید: در زمینه قیمت‌گذاری بسیار کار کردیم تا به عدد ۴۵۰ میلیارد تومان رسیدیم و بانک آماده است تا در قبال پروژه سالاریه ۴۵۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری را کاهش دهد.

محسن رنجبر، معاون برنامه‌ریزی شهردار قم تصریح می‌کند: بانک ملی خیلی تمایل ندارد تا این تهاتر را انجام دهد چرا که سودش را به صورت روزانه محاسبه می‌کند و طولانی شدن روند پرداخت بدهی‌ها به نفع بانک است. 

دو موضوع که هم تخفیف برای این تراکم در نظر گرفته شود و هم به قیمت سال ۹۴ محاسبه شود مورد تردید اعضای شورای شهر قرار گرفت چرا که با این روند، دو بار تخفیف صورت می‌گیرد.

 محسن عابدینی‌پور، در ادامه می‌گوید: این توافق به این معنی است که داریم حدود ۵۰ درصد تخفیف می‌دهیم درحالی که بانک هیچ تخفیفی به ما نمی‌دهد. بانک به ما ۳۲۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت را تحویل داد و ۸۰ میلیارد را پیش خودش نگه داشت و سود این را حساب کرد.

از درمان زخم 35 ساله شهرداری تا سورتمه سواری قمی ها در نوروز

از طرفی یک سال اول بانک پول ما را پیش خودش نگه داشت اما سود و دیرکرد را حساب کرد.

وی عنوان می‌کند: در همین پروژه قرار بود دولت ۴۰۰ میلیارد تومان از سود اوراق را محاسبه کند اما این وعده هیچ‌گاه عملی نشد و حالا ما با این تخفیف می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنیم.

سرانجام این لایحه نیز به تصویب می‌رسد.

بدهکاری نظام مهندسی به شهرداری قم
 
لایحه اخذ مجوز کاهش عوارض شغلی مهندسین ناظر و طراح نیز دیگر لایحه‌ای است که توسط بختیاری مطرح می‌شود.

ملکی می‌گوید: چرا شهرداری به بخشی درآمدزا باید تخفیف دهد. پیشنهاد من این است که شهرداری علاوه بر اینکه به این بخش تخفیف نمی‌دهد، از امسال برنامه‌ای تنظیم کند که همزمان با صدور پروانه عوارض خود را از مهندس دریافت کند.

سیدمهدی مقیمی نیز که گاها لب به سخن وا می‌کند در کمال تعجب می‌گوید: با توجه به اینکه مهندسان قشر فرهیخته و تحصیل کرده جامعه هستند و درآمدشان به دلیل رکود بازار مسکن این اواخر کاهش یافته است، لازم است به آن‌ها توجه شود.

بیاتی نیز با شوخی می‌گوید: بیشترشان از دانشگاه آزاد مدرک گرفته‌اند! که این سخن خنده حضار را بلند می‌کند.

سرانجام این لایحه با 30 درصد تخفیف تا پایان اسفند 94 و 25 درصد تا پایان فروردین‌ماه 95 به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم می‌رسد.

تصویب اعمال تخفیف در عوارض ساخت یک مدرسه در شهرک قائم متعلق موسسه آموزشی و تربیتی بشری به پیرو نامه شهردار و لایحه‌های «اخذ مجوز تمدید مهلت بهره‌برداری موقت از فضای باز در یک پلاک در خیابان صدوق برای کارواش، اخذ مجوز پرداخت دیه در حق آقای محمد یوسفی و اخذ مجوز کاهش مبلغ 580 میلیون ریال عوارض صدور پروانه بابت یک پلاک شخصی» در ادامه تصویب می‌شود.

تعیین نرخ بلیط سورتمه ریلی

حسن بختیاری در ادامه لایحه اخذ مجوز تعیین نرخ بلیط سورتمه ریلی در بوستان علوی را می‌خواند و اعلام می‌کند: بر اساس این لایحه به ازای هر بلیط یک نفره مبلغ 100 هزار ریال و بلیط دو نفره 150 هزار ریال و مابقی تخفیفات گروهی و فصلی و نهادها با نظر هیئت‌مدیره اعمال خواهد شد.

سید امیر سامع معاون شهردار قم خاطرنشان می‌کند: سورتمه کار خود را به صورت تولید انبوه از سه شنبه این هفته شروع خواهد کرد و شهرداری به دنبال شرکتی است که هم از نظر مسائل فنی، هم بحث‌های بازرگانی و هم از نظر مسائل فرهنگی بتواند سورتمه ریلی را اداره کند و تا آن زمان شهرداری کار را به عهده می‌گیرد

تفاهم نامه مشارکت شهرداری با شرکت تعاونی نظام صنفی رایانه قم در ساخت برج فناوری اطلاعات موضوع دیگری است که در این جلسه مطرح می‌شود و براساس آن شهرداری عوارض صدور پروانه و آورده سرمایه‌گذار زمین و هزینه‌های احداث تا تحویل سند را دریافت می‌کند.

بنابه رأی اعضا این لایحه یک ماه مسکوت می‌ماند و نظر کمیسیون امور زیربنایی هم گرفته شود تا شورا بعد از اعمال ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها ان را دوباره بررسی کند.

ساعت 21:45 است که قراچولو می‌گوید: به خاطر طولانی شدن جلسه یکی از کاندیداهای مجلس شام امشب را متقبل شود.

بیاتی با خنده می‌گوید: کاندیداها ورشکسته شدند!

شورای شهر قم از حدنصاب افتاد

سپس روحانی که چند لایحه فرهنگی را مطرح می‌کند عابدینی پور آماده ترک جلسه می‌شود و می‌گوید: شما به نیابت از من رأی بدهید! که با اصرار و خواهش روحانی حاضر به گوش دادن به آن لایحه می‌شود.

لایحه بودجه سال آینده شورا نیز که با اعتراض محمدرضا ملکی و حجت‌الاسلام سعید روحانی همراه شد به دلیل خروج این دو عضو قابل رأی گیری شناخته نمی‌شود و این امر موجب اعتراض بیاتی می‌شود.

آخرین جلسه شورای شهر قم در سال 94 با دوازده حاضر به کار خود پایان می‌دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار