در آستانه ایام نوروز و آغاز سال جدید، مردم با توجه به آداب و رسوم خود هر سال به خانه تکانی و نو کردن لوازم خانگی و البسه خود روی می آورند و تب خرید از بازار حسابی داغ داغ می شود.
کد خبر: ۱۹۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 16 March 2016

در آستانه ایام نوروز و آغاز سال جدید، مردم با توجه به آداب و رسوم خود هر سال به خانه تکانی و نو کردن لوازم خانگی و البسه خود روی می آورند و تب خرید از بازار حسابی داغ داغ می شود.

به گزارش تابناک ایلام، هر سال در ایام پایانی اسفند مردم برای اینکه سال جدید را با رخت و لباس نو آغاز کنند با هر نوع وضعیت مالی روانه بازار می شوند و اقدام به خرید پوشاک و یا لوازم زندگی می کنند.
خرید سال نو به سنتی غیر قابل تغییر نزد ایرانیان تبدیل شده و ایشان لحظه شماری می کنند اسفند ماه فرا برسد تا با اشتیاق به خرید مایحتاج خود روی بیاورند هر چند ما ایرانیان در دیگر ایام سال نیز همچنین ذوق و شوقی برای خرید داریم ولی پایان هر سال خرید رنگ و لعابی دیگر دارد و وسوسه ات می کند به بازار بری و حتی اگر نیاز هم نداشته باشی، باز هم وسیله ایی، پوشاک و یا ... بخرید.
بازار ایلام نیز این روزها کاملا در حال و هوای نوروزی قرار گرفته و فروشندگان برای عرضه محصولات خود ساعات طولانی تری را و با استفاده از شیوه های متنوع جذب مشتری به فعالیت می پردازند، آنها می خواهند از فرصت خریدهای نوروزی نهایت استفاده را برده و بالاترین میزان فروش و درآمد را داشته باشند.
ازدحام جمعیت در خیابان های اصلی شهر ایلام از جمله میدان سعدی، فردوسی، طالقانی و میدان 22 بهمن این روزها تردد شهروندان را دچار مشکل کرده است همه به نوعی در تدارک خرید هستند این روزها کمتر مغازه ای بدون مشتری است و همه اصناف از نوروز بهره مند می شوند، خداوند متعال روزی همه بندگانش را رسانده و همه را از نو شدن سال بهره مند کرده است.

** ایلامی ها منتظر مهمانان نوروزی
مردم مهمان نواز ایلام با خانه تکانی و خرید مواد غذایی مورد نیاز این روزها خود را آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی می کنند و برخی از هم اکنون محل برپایی چادرهای ییلاقی خود را در مناطق سرسبز و زیبای ایلام مشخص و رزرو کرده اند تا در این ایام مهمان طبیعت بکر باشند.
در این ایام مردم به گذشته برمی گردند و به دور از تکنولوژی و شهرنشینی با یک فضای آرامش بخش به دامان طبیعت پناه می برند و حداقل دو هفته مهمان طبیعت و چادرنشینی هستند و بساط نان ساجی، شله کینه، بژی برساق و کله کنجی و حس لذت بخش نوشیدن چای آتشی پهن است.

** بازار داغ پوشاک در سطح شهر
سری می زنم به بازار داغ پوشاک، اکثر مغازه های شهر از برچسب تخفیف ویژه شب عید استفاده کرده اند تا مشتریان بیشتری جلب کنند و فروش بیشتری داشته باشند.
وارد یکی از مغازه ها که می شوم اکثر اجناس جدید و به روز و مورد رضایت مشتریان است اما در لابه لای این اجناس تعداد کمی اجناس قدیمی نیز وجود دارد که با قیمت نازل تری به مشتریانی که تمکن مالی کمتری دارند فروخته می شوند.
با وجود تنوع و جدید بودن اجناس اما قیمت ها بالاست و متناسب با سطح درآمد مردم نیست البته در این میان خانواده های کم درآمد و پر جمعیت مشکلات بیشتری برای خرید و تامین مایحتاج خود در این ایام دارند.
هر چه به روزهای آخر سال و رسیدن سال نو نزدیک تر می شویم بساط دست فروشان نیز در معابر شهری داغ تر می شود شاید دلیل آن میل به خرید مردم از این صنف و اشتغال موقت برای این افراد است.
فعالانی این عرصه عمدتا جوان و در سنین بین 25 تا 35 سال هستند، جوانانی که شاید به دلیل قرار گرفتن بازار کار کشور در حالت بحرانی و ناتوانی در دستیابی به فرصت های شغلی مناسب، امروز به دست فروشی رو آورده اند.
در این میان برخی از آنها با سرمایه ای اندک بساط فروش سبزه عید، ماهی گلی، آینه و شمعدان و اسپند را در گوشه خیابانی برپا کرده اند تا با توسل به درآمد حاصل از این کار شب عید شرمنده خانواده های شان نباشند.
هر چند طبق برخی آمارها به دلیل ناامیدی بسیاری از جویندگان شغل در بازار کار، تعداد دست فروشان به سه برابر دیگر ایام سال افزایش یافته اما این روند در برخی ایام ویژه مانند پایان سال تشدید می شود و در 10 روز پایانی سال، دست فروشان کل بازار شهر را به تسخیر خود در می آورند.

** فروشنده ها و فوت و فن جذب مشتری
برای اینکه از فوت و فن های فروش البسه و پوشاک در بازار با حداقل هزینه آشنا شوم به سراغ یکی از فروشندگان رفتم وی در خصوص بازار شب عید گفت: نوع خریدها در بازار متفاوت است ولی قاعده مشخصی وجود دارد هر چه مغازه شیک تر باشد البسه گران تر به دست مشتری می رسد.
سعید مسعودی می گوید: کافی است مشتری کمی وقت صرف کند و اطراف بازار کوچه و پس کوچه ها، طبقات بالا و پایین مراکز خرید و نقاط دور افتاده را هم سری بزند چرا که این قسمت ها به خاطر جلوی چشم نبودن تا مقدار قابل توجهی حاضرند با سود کمتری جنس خود را بفروشند.
وی افزود: هنگامی که شما از مغازه های دور افتاده خرید می کنید جنس همان جنس است تنها در مکانی متفاوت، زیرا تعداد افرادی که پوشاک را در بازار توزیع می کنند محدود است و تفاوت چندانی در جنس ها نیست.
مسعودی گفت: موضوعی که اخیرا باب شده تخفیف های پر زرق و برقی است که برخی فروشگاه ها برای اجناس خود در نظر گرفته اند تخفیف های بالای 50 درصدی که در قاعده فروش هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد در این بین برخی فروشندگان هستند که قیمت ها را تا دو برابر افزایش می دهند تا با تخفیف های بالای 50 درصد نه تنها ضرر نکنند بلکه سود مطلوبی هم داشته باشند.
این فروشنده پوشاک یادآور شد: برخی فروشندگان با قرار دادن عنوان قیمت مقطوع بر روی اجناس، خودشان را از شگرد چانه زنی مشتریان خلاص می کنند در صورتی که اگر کسی در بازار خرید و فروش چند وقتی فعالیت داشته باشد می داند که قیمت قطعی در بازار وجود ندارد.
مسعودی تاکید کرد: فراموش نکنید وقتی وارد مغازه می شوید پول شما فقط پول است اما جنس مغازه دار از دید خودش اعلاترین جنس بازار است.

** رواج بیشتر شغل های کاذب در بازار نوروز
افزایش تعداد دست فروشان در بازار کار نشان دهنده کمبود فرصت های شغلی مورد نیاز جوانان است اینکه هزاران جوان تصمیم بگیرند بدلیل ناتوانی در یافتن شغل و همچنین مشکل مالی، اقدام به دست فروشی در اماکن عمومی کنند را نمی توان به فال نیک گرفت و خرسند بود که جوانان مشغول کارند.
در واقع می توان اینگونه عنوان کرد که دست فروشان جوان هیچگونه انگیزه ابی غیر از کسب روزی و درآمد ندارند بنابراین تا زمان دستیابی به یک فرصت شغلی مناسب در بازار دست فروشی باقی می مانند.
دست فروشی جوانان از روی ناچاری و برای فرار از بیکاری این روزها در استان ایلام به شدت افزایش یافته است و موضوع چند برابر شدن تعداد دست فروشان در برخی ایام سال مانند شب عید به وضوح خود را نشان می دهد.
به هر حال، این روزها که در آستانه سال نو قرار داریم برای برخی جوانان فرصتی است برای دور ماندن از بیکاری حتی برای چند روز، برخی داد می زنند و برخی نیز پای بساطی که پهن کرده اند مشغول تبلیغ هستند و خریداران را تشویق به خرید می کنند.
یک جوان 25 ساله دست فروش در رابطه با شغلش می گوید: مدت ها بدنبال کار بودم ولی برای امرار معاش و پیش بردن زندگی ناچار شدم بساطی در بازار پهن کرده و دست فروشی کنم.
او معتقد است: وقتی سن و سالش بالا رفته و شانسی برای دستیابی به یک شغل مناسب ندارد بناچار دست فروشی را انتخاب کرده و در تلاش است برای شب عید خود و خانواده اش درآمدی کسب کند و دست خالی به خانه باز نگردد.

** بازار پوشاک بدون التهاب
رئیس اتحادیه پوشاک ایلام در زمینه وضعیت بازار شب عید و خریدهای عیدانه مردم می گوید: در هیاهوی روزهای باقی مانده تا عید یکی از بازارهایی که حجم زیاد مشتریان را به خود جلب می کند پوشاک است اکثر افراد برای خرید پوشاک مورد نیاز خود به بازارهای مشخصی در سطح شهر مراجعه می کنند.
حسن ملکی در خصوص اوضاع بازار پوشاک شب عید ایلام گفت: در بازار پوشاک شب عید امسال التهابی دیده نمی شود قیمت ها نسبت به سال های گذشته به دلیل افزایش واحدهای صنفی و تولیدات داخلی تغییر آنچنانی نداشته است.
وی اظهار کرد: البته افزایش واحدهای این صنف با مجوز و بدون مجوز باعث بی نظمی در بازار شده است در گذشته گرفتن مجوز واحدهای صنفی بر اساس اصول و قاعده خاصی بود ولی اینک قانون خاصی بر آن حاکم نیست.
ملکی با تاکید برآسیب زا بودن افزایش واحدهای صنفی افزود: تعداد واحدهای صنوف مختلف در هر شهر باید متناسب با جمعیت باشد و اگر قرار است حجم زیادی در این صنف فعالیت کنند به طور حتم چیزی جز ضرر عایدشان نخواهد شد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته یک ماه اسفند مردم درگیر خرید پوشاک بودند ولی امسال به خاطر برگزاری انتخابات و اعلام نتایج و دیگر مسایل و همچنین مشکلات مالی، بازار رونق چشمگیری ندارد اما انتظار داریم در چند روز پایانی سال مشتریان بیشتری وارد مغازه ها شوند و خرید کنند.
ملکی با اشاره به پدیده سد معبر در روزهای پایانی سال و بساط دوره گردها و دست فروشان در مرکز شهر ایلام گفت: شهرداری باید مانع از دست فروشی در معابر شود چون سد معبر تردد مردم در معابر را مشکل می کند.
وی در خصوص وضعیت نظارت بر عرضه پوشاک در بازار ایلام تاکید کرد: خریداران در بحث قیمت گذاری و یا دیگر مسایل بازار اگر به مشکلی برخورد کردند می توانند شکایات خود را به سامانه 124و یا اتحادیه های مربوطه اعلام کنند تا توسط مسئولان موضوع با دقت و سرعت پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، با توجه به شلوغی بازار شب عید مسئولان باید تمهیداتی بیاندیشند که یک تعادل و موازنه بین خریدار و فروشنده و سطح درآمد مردم برقرار شود تا هم خریدار و هم فروشنده به رضایت دلخواه برسند و از بازار این روزها بی نصیب نمانند./ع

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار