بسته آموزش شهروندی با ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.
کد خبر: ۱۹۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 17 March 2016
به گزارش تابناک رضوی محمد باغبان، مدیر فرهنگسرا شهر زیبا و ایمن گفت :یکی از اساسی ترین دغدغه های مدیریت شهری، ارتقاء فرهنگ شهروندی و توانمند سازی عموم شهروندان به منظور افزایش مشارکت مردمی و خلق شهری زیبا و ایمن است.
باغبان با بیان اینکه ما در نظر داریم با آگاهی بخشی و ارتقاء سطح دانش عمومی شهروندان در محورهای ایمنی، فضای سبز، پسماند و محیط زیست، سلامت و ترافیک در راستای دستیابی به جامعه شهری با فرهنگ متعالی گام برداریم، یادآور شد :فرآیند انتقال دانش، ارزش ها و نگرش لازم برای مشارکت و ثبات سیاسی جامعه از یک نسل به نسل دیگر را آموزش شهروندی می گوییم.
مدیر فرهنگسرا شهر زیبا و ایمن، با تاکید بر اینکه هدف اساسی آموزش شهروندی در هر جامعه، انتقال مجموعه ای از دانش ها، ارزش ها و جهت گیری رفتاری ضروری برای دوام و رفاه آن جامعه، به نسل جوان است، تصریح کرد :در این طرح از ظرفیت های اجتماعی در قالب ظرفیت های انسانی، مکانی، زمانی، رسانه ای بهره گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه ایمنی، حفظ و نگهداری فضای سبز، ترافیک، سلامت و... از جمله موضوعات محوری این بسته آموزشی است، ابراز داشت :در اجرای این بسته آموزشی سعی بر ارایه اطلاعات به صورت مهارتی، کاربردی و تکنیکال بود، چرا که یکی از دغدغه های اصلی در حوزه مدیریت شهری بی اطلاعی و عدم آگاهی شهروندان نسبت به برخی از امور است.
مدیر فرهنگسرا شهر زیبا و ایمن، با تاکید بر اینکه در فاز اول اجرای این طرح، تربیت مربی شهروندی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد :4دوره تربیت مربیان از مرداد ماه تا مهرماه سال جاری انجام شد که در این میان از بین 450نفر شرکت کننده در طرح، 180نفر نمره حد نصاب را در آزمون تئوری و عملی کسب کردند.
وی در خصوص فرآیند فراخوان، ثبت نام و شرکت در دوره توانمند سازی، گفت :مربیان در یک دوره توانمند سازی 22ساعته با حضور اساتید مجرب شرکت کردند.
وی افزود :شرکت کننده گان در فاصله زمانی یک هفته ای حضور یافتند و پس از قبولی در آزمون در سه سطح دسته بندی شدند.
باغبان با اشاره به اینکه 85درصد شرکت کنندکان در این طرح افراد با تحصیلات بالای دانشگاهی بودند که این موضوع یکی از نقاط قوت این طرح بود،اظهار کرد :کلیه مربیان این طرح بومی سازی شدند به گونه ای مربیان هریک در منطقه محل سکونت خود توسط مسئول پایگاه فرهنگ شهروندی به کار گیری می شوند.
باغبان با تاکید بر اینکه فاز دوم این طرح ایجاد پایگاه های فرهنگی شهروندی در مناطق 13گانه شهرداری بود، ابراز کرد :13نفر از کسانی که دوره مربی گری را گذرانده و رتبه خوبی را به دست آورده بودند، و علاوه بر این با ظرفیت های اجتماعی و تشکل های منطقه نیز ارتباط خوبی داشتند به عنوان سرپرست پایگاه های فرهنگ شهروندی انتخاب شدند.
مدیر فرهنگسرا شهر زیبا و ایمن عنوان کرد :ما یکسری از ظرفیت های اجتماعی مناطق را شناسایی کردیم به گونه ای که تعداد مدارس، مساجد، جلسات خانگی، مهدهای کودک منطقه، پایگاه های بسیج و تشکل ها و هیات مذهبی شناسائی شد.
مدیر فرهنگسرا شهر زیبا و ایمن،با بیان اینکه  مسولان پایگاه های فرهنگی شهروندی، ارتباط خوبی را با ظرفیت های اجتماعی ، پایگاه های بهداشتی و درمانی، مراکز فرهنگی، سالن های ورزشی برقرار کردند، اظهار کرد :به تفکیک هر منطقه مربیان داوطلب شهروندی به سرپرست پایگاه ها معرفی شدند.
وی خاطرنشان کرد :در فاز سوم اجرای این طرح که از اول مهرماه تا ابتدای خرداد ماه سال 95اجرایی شد، در این بازه زمانی 8ماهه، در نظر داشتیم 2400کلاس آموزشی برگزار کنیم.
وی گفت :در ابتدای اجرای این طرح تصمیم داشتیم تا ده درصد جمعیت شهر مشهد را در برنامه آموزشی شرکت دهیم اما در شش ماه دوم سال جاری با افزایش دو برابری حجم اجرا روبرو شدیم به گونه ای 4842اجرا برگزار شد.
باغبان با اشاره به اینکه هزار و دویست و 94اجرا در مساجد،حسینیه ها و پایگاه بسیج برگزار شد، ابراز داشت :دو هزار و638اجرا در مدارس، مهدهای کودک و موسسات آموزش عالی، چهارصد و ده جلسه خانگی، 500اجرا در کانون و مراکز فرهنگی از جمله آمار اجرای این بسته آموزشی بود.
وی با اشاره به اینکه تمام اقشار جامعه و گروه های مختلف سنی  در این برنامه شرکت کردند، یادآور شد :کودکان، نوجوانان، جوانان بزرگسالان و...در این برنامه حضور فعالی داشتند.
باغبان با تاکید بر اینکه حجم اجرای بسته آموزش شهروندی در فصل زمستان به بالاترین حد خود رسیده است، اظهار کرد :سیصد و هشتاد و دو هزار نفر در این برنامه آموزشی شرکت کردند، که بالاترین اجرا مربوط به منطقه دو به دلیل گستردگی منطقه با هزار و24اجرا در منطقه بود، علاوه بر این در رتبه های بعدی منطقه سه با  789اجرا، منطقه 9با 689اجرا را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد :از 20فروردین ماه سال آینده، اجرای بسته آموزش شهروندی ادامه خواهد داشت، علاوه بر این آموزش خانه به خانه نیز از اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.
وی افزود :در نظر داریم از سال آینده برنامه های میدانی و با بهره گیری از پتانسیل هنر بیشتر خواهیم داشت که از آن جمله می توان به اجرای تئاتر، تن پوش، جنگ آموزشی، برنامه های میدانی در قالب برنامه های داوطلبانه مردمی اشاره کرد.
مدیر فرهنگسرا شهر زیبا و ایمن، علاوه بر این برنامه های آموزشی سال آینده ناظر به مناسبت های موضوعی خواهد بود، تصریح کرد :بدین گونه که با نزدیک شدن به هفته درخت کاری، آموزش کاشت نهال و نگهداری از گلهای آپارتمانی آموزش داده میشود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار