عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد طی یاداشتی خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی برای المان های شهری در مشهد شد و البته هشدار داد مکان نصب المان خطرآفرین نباشد.
کد خبر: ۱۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳ 07 April 2015
به گزارش تابناک از مشهد ، نوشته برزو دبیریان درباره المانها و نمادهای شهری مشهد در نوروز امسال به شرح زیر است :
« در بهار ٩٤همچون سال‌های گذشته شاهد نصب المان‌هایی زیبا و درخور تقدیر در سطح شهر مشهد مقدس بودیم. المان‌ها بیانگر هویت شهرمان هستند. شخصیت شهرمان را نشان می‌دهند. المان‌ها ساختارشان هرچه بیشتر برپایه ارزش‌ها و مفاهیم عمیق وملموسی بنا شده باشند، ماندگارتر، تاریخی‌تر و زنده‌تر خواهند ماند.

المان ابزاری زیباشناسانه متناسب با تغییرات فرهنگی و تاریخی است؛ لذا، هیچ شهری بی‌نیاز از این ابزارها و نشانه‌ها نیست. نشانه‌ها دائما در حال نو شدن هستند. المان نماد و نشانه شهر محسوب می‌شود و گاهی از خود شهر اهمیت و شهرت بیشتری پیدا می‌کند.

المان باید ساده، زیبا و جذاب با جانمایی درست و مرتبط با موضوع و همچنین باید از اندازه و مقیاسی درست برخوردار باشد تا بیننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند.نشانه‌ها و المان‌ها تبلور عینی فرهنگ مردم هستند و از آداب و رسوم و خاطرات و حوادث سرچشمه می‌گیرند و یادآور تجارب تلخ و شیرین گذشته مردم هستند. المان‌ها از نگاه زیباشناسی ابزار پیام‌رسان و ایجاد فرهنگ به شمار می‌آیند و در ذهن بیننده بخشی از هویت شهری محسوب می‌شوند و با آن نشانه‌ها می‌توان هویت یک شهر را به مثابه متن، قرائت، تفسیر و تحلیل کرد.المان‌های شهری اگر به مثابه کلمات یک متن از شهر باشند بایستی بین مفهوم کلی شهر و کلماتی که مقوم متن شهر هستند، تناسبی وجود داشته باشد.

المان‌های شهری بیشترین تاثیر را بر ذهن زائر، گردشگر و توریست می‌گذارند؛ هنگامی که مجموعه‌ای از این نشانه‌ها را یک گردشگر در یک شهر می‌بیند در ذهن او هویت آن شهر نقش ببندد. وقتی یک المان متاثر از هویت فرهنگی شهر باشد تبدیل به یک اثر تاریخی و ماندگار می‌شود. المان «سلام» در میدان شهدای شهر مشهد این ویژگی معنوی را در ذات خود دارد و محال است که یک زائر و گردشگر این المان را در مشهد ببیند و به محض اینکه نامی از مشهد برده شود گنبد طلا و المان «سلام» به ذهن او خطور نکند. بعضی از المان‌ها نوستالوژیک هستند و خاطرات تلخ و شیرین را یادآور می‌شوند.

درگیری ذهنی ایجاد می‌کنند. گاهی انسان با آن همذات‌پنداری می‌کند و هویت خودش را در آن می‌بیند،‌ ذهن را به فراسوی زمان می‌برد، احساس خوشایند و فرح‌بخشی به انسان دست می‌دهد یا حتی می‌تواند انسانی را اندوهگین کند.

المان احساسات انسان‌ها دست‌کاری می‌شود. تلطیف احساسات لازمه زندگی امروز ماست. بشر دچار بی‌احساسی شده است. تلطیف احساسات با دیدن یک المان پدید می‌آید. مکان‌های نصب المان از اهمیت خاصی برخوردار است. امکان دسترسی به المان برای هر کسی باید فراهم باشد.

مکان نصب المان نباید حادثه‌زا و خطرآفرین باشد. امسال بعضی از المان‌های جذاب در مکان‌هایی نصب شده بودند که ایستادن در آن خطرآفرین بود. مردم در عین تحسین با حسرت از کنار آن می‌گذشتند و عطایش را به لقایش می‌بخشیدند. المان‌های نصب شده در سطح شهر مشهد در بهار٩٤ تنوع زیادی داشت. بخش فاطمی آن قابل تقدیر بود. از آنجا که ساخت المان معنوی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است توقع عموم بر این است که شهرداری، هنرمندان قابل‌تری را در ساخت المان‌های معنوی به کار گیرد.

فضاسازی المان‌های فاطمی قابل قبول بود. رنگ بهار فاطمی را مردم درسطح شهر دیدند. به انتظار و توقع مردم پاسخی در خور ارائه شد. شهرداری مشهد توانست کارنامه قبولی در بهار فاطمی به دست آورد. انتظار می‌رود که شهرداری مشهد به موضوع مهم، فرهنگ‌ساز و هویت‌بخش المان‌ها توجه بیشتری داشته باشد. ایجاد دبیرخانه‌ای ثابت و دائمی در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد با موضوع المان‌های بهاری و نوروزی یک ضرورت است. مشهد شهر ویژه‌ای است. کلان شهری مذهبی با سه‌ونیم میلیون جمعیت که پایتخت معنوی، مذهبی و فرهنگی جهان اسلام محسوب می‌شود. شهری‌که متعلق به جهان اسلام است. آیا توقع نمی‌رود که از هنرمندان استان، کشور و جهان اسلام دعوت به مشارکت در ارائه و ساخت المان‌ها بشود. این توقع، به‌جا و درست است. امید است در سال آینده شاهد هنرنمایی هنرمندانی مسلمان از همه کشور و جهان اسلام باشیم . »

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار