کد خبر: ۲۱۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 13 April 2016
به گزارش تابناک یزد، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به موضوع جنجال بنزینی دیروز پرداخته است.

این روزنامه در این گزارش با عنوان «روز سردرگمی بنزینی» می نویسد:
« مجلس روز گذشته، مصوبه‌ای را تصویب کرد که ابهامات فراوانی درخصوص قیمت‌گذاری بنزین در نزد خبرنگاران، کارشناسان و دست آخر خود نمایندگان ایجاد کرد. بررسی‌ها از طرح مجلس حاکی از آن است که دولت قیمت بنزین برای مصرف تا سطح 60 لیتر در ماه را معادل قیمت سال گذشته در نظر گرفته است، سه سطح قیمتی 1500 برای مصرف در بازه 60 تا 100 لیتر در ماه، قیمت 1750 برای بازه 100 تا 140 لیتر و قیمت 2000 تومان برای بازه 140 تا 180 لیتر در نظر گرفته شده است. قیمت بالاتر نیز مشمول عوارضی خواهد شد که به شکل شفاف در مصوبه اشاره نشده است. پس از تصویب این مصوبه به‌دلیل ابهاماتی نظیر «ذکر عنوان تک‌نرخی بودن بنزین»، «عدم مشخص شدن میزان مصرف پایه»، «مشخص نبودن نحوه قیمت‌گذاری برای مصرف بالای 180 لیتر» و «مشخص نبودن ظرفیت ناوگان تاکسیرانی» با توافق اکثر نمایندگان به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد تا جزئیات آن برای مجلس مشخص شود. این تصمیم باعث صف‌بندی مخالفان و موافقان شد. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با بررسی این نظرات، نکات مهم و تکمیلی این طرح را بررسی می‌کند

سه سناریو برای قیمت بنزین

دعوا بر سر قیمت بنزین و وضعیت یارانه ها/ انتقاد تند کیهان به توکلی

توکلی به‌ عنوان یکی از طراحان این سیاست عنوان کرد که این مصوبه به‌ دلیل تأیید نمایندگان لازم‌الاجرا خواهد بود و امکان دارد با بررسی بیشتر، جزئیاتی در جهت افزایش شفاف‌سازی اضافه شود، اما اگر ابهامات این طرح، باعث شود که کلیات آن نیز تحت‌تاثیر قرار گیرد، می‌توان سه سناریو را برای آینده قیمت بنزین در نظر گرفت. نخست آنکه قیمت بنزین با نرخ فعلی عرضه شود که معضلاتی مانند اثرات زیست‌محیطی، مصرف زیاد و قیمت‌گذاری نامناسب را در پی خواهد شد. رویکرد دیگر، آزادسازی قیمت است که با توجه به ملاحظات قیمت‌گذاری، تغییر بهای آنی امکان ایجاد شوک را در پی خواهد داشت. رویکرد سوم نیز سیاست‌گذاری کنونی است که باید ملاحظاتی برای آن در نظر گیرد و این سیاست به‌عنوان یک طرح میانی در دوره گذار تلقی شود؛ اما به‌طور کلی باید توجه داشت که اصلاح قیمتی حامل‌های انرژی به‌خصوص بنزین باید در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد.


از سوی دیگر جنجال بر سر اظهارات احمد توکلی و اشتباه روزنامه های اصلاح طلب ادامه دارد. در حالی که چند روز پیش احمد توکلی نماینده مجلس سخن از تخلف مالی کرده بود، برخی روزنامه ها با برداشت اشتباه از سخنان توکلی اسن تخلف را منتسب به دولت آقای احمدی نژاد کرده بودند که با واکنش آقای توکلی روبرو شد و اعلام کرد این تخلف در دولت یازدهم رخ داده است. این موضوع باعث شد که روزنامه کیهان دیروز در تیتری تند دولت روحانی را به تخلف 10500000000 ملیاردی بکند. این اقدام کیهان با واکنش توکلی روبرو شد و در همین زمینه به مدیرمسئول این روزنامه نامه نوشت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار