یک بند تاریخی تعطیل در خراسان رضوی
دست نوشته اي بر در ورودي سد نصب شده مبني بر اين که به علت مرمت بند گلستان تا اطلاع ثانوي ورود زائران و مجاوران در داخل محوطه سد ممنوع است...
کد خبر: ۲۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷ 12 April 2015
به گزارش تابناک از خراسان ، يکي از گردشگاه هاي مهم و با طراوت مشهد منطقه گلستان با جاذبه هاي طبيعي است. بند گلستان سازه اي آجري و عظيم است که در ابتداي دره پر آب طرقبه به فاصله 4 کيلومتري از آن جلب نظر مي کند. اين بند تاريخي در دوره تيموري ساخته شده و باتوجه به مرمت و بازسازي هاي اخير هنوز زيبايي و استحکام خود را به مانند گذشته حفظ کرده است. بند گلستان و درياچه پشت آن در فصل بهار و تابستان منظره زيبا و چشم نوازي را پديد مي آورد؛ ولي مدتي است به علت به اتمام نرسيدن مرمت کامل سد امکاناتي نظير فروشگاه ، رستوران ، قايقراني و ... که زيرساخت هاي يک منطقه گردشگري محسوب مي شود، وجود ندارد و علاقه مندان و زائران و مجاوران قادر به بازديد از سد و درياچه پشت سد نيستند.
مرمت سد گلستان تا اطلاع ثانوی

 نگهبان را صدا مي زنم و خودم را معرفي مي کنم و اجازه ورود به داخل محوطه را مي گيرم که او هم با هماهنگي که انجام مي دهد برخلاف انتظار مرا به داخل راهنمايي مي کند. صداي غرش و سرريز آب به گوش مي رسد.
حجم زيادي آب پشت اين سد جمع شده است همان قدر آبي که در رودخانه جاري بوده و وارد سد مي شود به همان ميزان هم از سد خارج مي شود. اکنون زمان مرمت سد است نزد مسئول حراست اين سد مي روم. مي گويد: روزانه 10 تا 20نفر براي مرمت سد مي آيند ولي امروز به دليل نامعلومي کسي نيامده است.
وي از زمان مرمت کامل سد اظهار بي اطلاعي مي کند و من را براي بازديد از تاج سد راهنمايي مي کند. آب زيادي پشت سد است عمق آب اين سد تا 24متر مي رسد، محوطه اي که قرار است مرمت شود با طناب مشخص شده و ورود از روي آن ممنوع است، قايق موتوري کنار سد آماده قرار دارد تا به محض نزديک شدن کسي هشدارهاي لازم به آن داده شود.
چند بار روزانه و شبانه قايق به گشت مي پردازد و علاوه بر آن از طريق دوربين هم نظارت و کنترل مي شود. آب زيادي از سد خارج مي شود بخشي از آب به باغ ها و مزارع وکيل آباد مي رود ولي بقيه آب مسير پرپيچ و خم را طي مي کند و به کشف رود مي پيوندد البته ناگفته نماند چندين بند تغذيه مصنوعي و بندهاي کوچک از جمله در بولوار امام علي (ع) در مسير رودخانه تعبيه شده ولي پاسخگو نيست و آب رودخانه به مسير خود ادامه مي دهد.برخي از شهروندان و کارشناسان در تماس با گروه اقتصاد و يا با ارسال پيامک درباره آب رودخانه گلستان که به سمت کشف رود مي رود اظهار گلايه ونگراني مي کنند و مي افزايند در حالي که با اندک بارندگي همه ما احساس شعف و شادي مي کنيم ولي جاي سوال است که چرا اين همه حجم آب بايد از دسترس خارج شود به گفته خالقي مسئول حراست اين سد جمع شدن اين حجم آب در پشت سد در 10سال گذشته بي سابقه بوده است. روستاي گلستان در 5 کيلومتري مشهد داراي مناظر کوهستاني و باغ هاي ميوه با دره هاي سرسبز است، همچنين آستان مقدسه امام زادگان ياسر و ناصر به اهميت گردشگري آن افزوده است برخي از کارشناسان و مسئولان و دست اندرکاران عقيده دارند بايد هرچه زودتر به منظور سرمايه گذاري در محوطه سد زمينه را براي بخش خصوصي مهيا کنند.

تغذيه آب سفره هاي زيرزميني دشت مشهد

مدير مطالعات پايه منابع آب منطقه اي استان خراسان رضوي گفت: رودخانه کشف رود چندين سرشاخه دارد که يکي از آن ها رودخانه طرقبه است که خودش از چند سرشاخه تشکيل شده است و همه رودخانه ها تا چناران و قوچان به رودخانه کشف مي پيوندد.

مهندس احمد قندهاري افزود: بند گلستان يک بند قديمي است که روي رودخانه طرقبه و گلستان احداث شده است.وي با اشاره به اين که حجم اين بند چندان قابل توجه نيست افزود: دشت مشهد يک دشت تشنه و به شدت نيازمند آب است و مهم ترين تغذيه کننده آب دشت هم رودخانه کشف رود است. مهندس قندهاري 3 کانون مهم افت آب را در قبل و بعد از چناران و بعد از شهر مشهد ذکر کرد و گفت: تنها منبع تغذيه آب هاي زيرزميني اين منطقه، کشف رود و سرشاخه هاي آن است.

وي تصريح کرد: رودخانه کشف رود رودخانه اي مرزي است که به مرز مي رسد و سازمان آب منطقه اي براي مهار و کنترل آب آن ا قدام به احداث سد بزرگي به نام شوريجه بر روي رودخانه کرده که قرار است در آينده تمامي آب هاي اين رودخانه را مديريت کنيم. وي گفت: اين سد در حال ساخت بوده و حجم زيادي از آب را کنترل مي کند.

وي تصريح کرد: در عين حال سد شوريجه طوري طراحي شده که از يک سال تا سال ديگر آب را در خودش نگه مي دارد. وي با اشاره به اين که هنوز در شرايط خشکسالي هستيم، افزود: آب جاري اين رودخانه ها فوق العاده براي آب سفره هاي زيرزميني مفيد است و به عنوان رگه هاي حياتي دشت محسوب مي شود.به گزارش خراسان رضوي معاون فني و عمراني موقوفات آستان قدس رضوي هم 2ماه قبل در نشست خبري و بازديد از سد گلستان گفت: آستان قدس رضوي با صرف 100ميليارد ريال ترميم و استحکام بخشي سد گلستان مشهد را به پايان رساند. خليل اکبري افزود: استحکام بخشي و مرمت اين سد مهر ماه سال 91 توسط شرکت آب و خاک آستان قدس رضوي به عنوان پيمانکار آغاز شد و هم اکنون سد آبگيري شده است.

وي با بيان اين که سد يک بار در سال هاي پيش از انقلاب ترميم شد و ارتفاع تاج آن افزايش يافته بود، افزود: از آن زمان به بعد مشاهده ترک ها و نشست هايي آستان قدس را به عنوان صاحب اين بند وقفي بر آن داشت که دست به ترميم و استحکام بخشي آن بزند.اکبري اجراي 14 کيلومتر گمانه زني در پي سد و پرکردن آن با مواد لازم، استحکام بخشي بدنه و گرفتن ترک ها، لاي روبي پشت سد و ... را بخشي از کارهاي مهندسي انجام شده براي اين سد برشمرد و تصريح کرد: به جز اين موارد 5 دريچه سر ريز آب سد و دريچه اصلي سد نيز تعويض و عمليات برقي شدن آن ها انجام شد.

وي افزود: ذخيره آب اين سد سبب بهبود آب در بخش پايين دست مي شود و از آب سد براي آبياري باغ هاي آستان قدس استفاده خواهد شد.

اکبري همچنين درباره بحث گردشگري سد گلستان گفت: اين بند از گذشته ها مکاني براي مردم مشهد بوده تا ساعتي را در کنار آن سپري کنند و ما به اين بخش هم توجه کرده ايم.

وي خاطرنشان کرد: براي اين که بخش گردشگري در اين منطقه نيز فعال شود نياز به سرمايه گذاراني است که تاکنون تعدادي از سرمايه گذاران پيشنهادهاي خود را در اين باره مطرح کرده اند، اما بايد انجام اين طرح به گونه اي باشد که جنبه مذهبي شهر مشهد نيز در نظر گرفته شود و گردشگري فرهنگي مذهبي را شاهد باشيم.

برچسب ها: سد گلستان ، خراسان ، مشهد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
بهتره الان بعد سه سال یه سر بزنی ببینید پیشرفت کار چقدر بوده.
حرف که زیاده میگن به خاطر ویلاهای اقایون تعطیل شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار