وجود کلاس‌های مختلط در چند قدمی شهر امام هشتم(ع) به خصوص در مقاطع دبیرستانی را چگونه می‌توان توجیه کرد درحالیکه در میان مجموعه‌ای از گفته‌های مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی چنین دغدغه‌هایی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۲۱۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 24 April 2016
به گزارش تابناک رضوی، پورتال فعال اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در صفحه‌ اصلی خود و در ذیل لینک نشانی سایت‌های امام(ره) و رهبری و پس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، با رنگ سبز این عنوان را به عنوان راهنمای صفحه‌ای دیگر درج کرده: «اینفوگرافیک سخنان مدیر کل»

در این صفحه اینفوگرافیک که هیچ نشانه‌ای از نگرش تحلیلی و علمی از یک متفکر یا جامعه‌شناس و مدیر مدبر، دیده نمی‌شود و مشابه آن را برای هر مدیر متملق‌پروری نیز در کلیه سطوح می‌توان تهیه و شاهد بود و صرفا عناوین سخنان مدیر کل اندیشمند آموزش و پرورش استان در قالب اینفوگرافی درج شده درحالی‌که در نزدیکی کلان‌شهر مذهبی جهان هنوز هم هستند مدارسی که حتی در پایه‌های دبیرستانی مختلط اداره می‌شوند!

بنابراین گزارش، در اینفوگرافی سایت آموزش و پرورش خراسان رضوی عناوین 61 سخنرانی مدیر کل در سال گذشته فقط به صورتی شتاب‌زده و حتی با اشتباهات نگارشی، کنار هم آمده که مشخص نیست به راستی چه هدف خاصی را دنبال می‌کند ؟!

در مرکز صفحه این پوستر اینفوگرافی و همچنین پایین صفحه، عنوان « اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان » 2 بار به درشتی درج شده و جالب اینکه در 2 قسمت مجزا در میانه های صدر و ذیل این پوستر نیز تصویر دکتر حسینی قاب گرفته شده و ذیل آن نوشته : « سخنان دکتر حسینی در سال هزار و سی صد {و} نود و چهار ! »

جالب اینکه در این مجموعه از منشور سخنان مدیر کل محترم هیچ عنوانی درباره مدارس مختلط دیده نمی‌شود درحالی‌که به عنوان نمونه در چند قدمی مشهدالرضا(ع) نیز روستاهایی هستند که هر 2 مدرسه‌شان به صورت مختلط هستند و نه فقط کلاس‌های مختلط دوره اول ابتدایی بلکه کلاس مختلط پایه هشتم و نهم را نیز دارند!؟

والدین یکی از این دانش‌آموزان در گفتگو با قدس می‌گوید: چون نمی‌خواهم فرزندم در آینده مرا شماتت کند که مانع علم‌آموزی وی شدم قبول کرده‌ام دخترم در این مدرسه تحصیل کند و چاره‌ای جز این نداریم.

زن دیگری می‌گوید: دخترم در کلاس نهم تحصیل می‌کند و حتی برخی از دوستانش ازدواج کرده‌اند، یعنی در سنی هستند که دوران حساسی است و وجود جنس مخالف در کلاس و مدرسه قطعاً بر تمام فعالیت‌های آنان تأثیرگذار است.

یکی دیگر از والدین می‌گوید: انگار مسؤولان همه چیزهایی را که در گذشته می‌گفتند فراموش کرده‌اند و شرایط حاکم بر این مدارس را نادیده می‌گیرند.

* معلمان نگهبان
اما آن سوی ماجرا هم معلمانی هستند که دل خوشی از این وضعیت ندارند. یکی از معلمان می‌گوید در پایه‌های بالا ما بیشتر نقش نگهبان را ایفا می‌کنیم تا معلم بودن را.
وی می‌گوید: وقتی اختلاف سنی دانش‌آموزان یک مدرسه 4 تا 5 سال و آن هم در سنین حساس نوجوانی باشد، حساسیت‌ها و مراقبت‌ها باید چند برابر باشد، زیرا دنیای یک دانش‌آموز 15 ساله با دانش‌آموز 12 ساله بسیار متفاوت است.
وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان دختر 13 یا 14 ساله‌ای هستند که ازدواج کرده‌اند و حضور آن‌ها در حالت عادی هم باید مدیریت شده باشد چه برسد به اینکه در کلاس‌های مختلط بنشینند.
شنیدن اینکه مواردی را سراغ دارند که دانش‌آموز دختر پایه ششم یا هفتم ازدواج کرده و در همان سال و اصطلاحاً در دوران نامزدی طلاق گرفته‌اند موجب می‌شود تا دیگر چیزی نگویم.
یکی دیگر از معلمان می‌گوید: تردیدی وجود ندارد که میزان یادگیری دانش‌آموزان در مدارس مختلط بویژه در کلاس‌های هشتم و نهم که در سنین خاصی هستند بسیار ناچیز است که این موضوع پیامدهای جانبی فراوانی در آینده هم برای خود دانش‌آموزان و هم برای جامعه تحصیلکرده دارد.
معلم یکی از مدارس مختلط در یکی از همین روستاهای نزدیک مشهد می‌گوید: اگر برای جداکردن دانش‌آموزان مشکلاتی چون کمبود مدرسه یا معلم یا اعتبار و هر چیزی وجود دارد و قرار است مدارس به صورت مختلط باشند، حداقل مدیران نسبت به نحوه گزینش و چیدمان معلمان در این مدارس توجه بیشتری داشته باشد. در برخی از این مدارس تمام معلمان زن هستند و تنها معلم مرد در هفته 2 یا 4 ساعت حضور دارد.
وی می‌افزاید: اگر به تعلم در کنار تعلیم قایل هستیم چگونه می‌شود یک معلم زن، به سؤالات یا مشکلات پسر نوجوان 15 ساله پاسخ بدهد، در نتیجه در این بخش هم با چالش روبه رو خواهیم شد.

* دختر و پسر نوجوان با هم!
نتیجه اینکه وقتی این واقعیت را قبول کردیم که مدارس مختلط خیمه سنگینی بر نظام آموزشی استان زده چرا تصمیمات علمی‌تری برای اجرای آن نمی‌گیریم.
راستش را بخواهید وقتی هنگام زنگ تفریح به محوطه یکی از همین مدارس نگاه می‌کردم هیچ شباهتی به حیاط مدرسه نداشت، پسرها در گوشه‌های گرد هم نشسته‌اند و دخترها هم در گوشه دیگر تصویر حاصل به هر چیزی شبیه است جز مدرسه... .

تابناک خراسان رضوی بنا بر رسالت خویش آمادگی درج هرگونه پاسخ احتمالی را از سوی آموزش و پرورش استان دارد.

علی محمدزاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
موسویان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
تبریک به مسئولین تنها نظام شیعی-دبیرستان مختلط!!! البته چند وقت قبل خبر خوابگاه مختلط یک از دانشگاه های تهران هم پخش شد!!! بریم مرحله بعد....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار