معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران اعتبار هزینه شده برای این سد را تاكنون، پنج هزار و 600 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: تكمیل این طرح ملی به اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
کد خبر: ۲۲۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 08 May 2016
محمدرضا فاضل روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعتبار مورد ساخت این سد و نیروگاه را 13 هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: پیشرفت فیزیكی عملیات اجرایی این سد براساس طرح اولیه 75 درصد و با توجه به تغییرات طراحی اعمال شده حدود 55 درصد است.
وی با بیان اینكه بودجه ساخت این سد از محل فاینانس خارجی تأمین می شود، گفت: هزینه های مربوط به خسارات پرداختی به منابع طبیعی، هزینه های تملك اراضی و نیز هزینه های مشاوره ای قابل پرداخت از طریق فاینانس نیست و تامین نشدن آن از منابع داخلی مشكلات زیادی را برای مجریان سد ایجاد كرده است.
فاضل اشاره كرد: با وجود مشكلات مالی میزان پیشرفت عملیات اجرایی سد در بخشهای مختلف از روند مطلوبی برخوردار است به نحوی كه در بخش راه های دسترسی به كارگاه سد به طول حدود 30 كیلومتر 90 درصد و در بخش سازه های اصلی نیروگاه ، سرریز و آبگیر حدود 65 درصد پیشرفت فیزیكی صورت گرفته است.
وی بیان كرد: حفاری های روباز به حجم حدود شش میلیون متر مكعب و حفاری زیرزمینی به طول هفت كیلومتر تكمیل شده است و در حال حاضر عملیات اجرایی بتن بدنه سد توسط پیمانكار ایرانی در حال انجام است.
فاضل تصریح كرد: حجم كل بتن بدنه سد در حدود یك میلیون و یكصد و پنجاه هزار متر مكعب و از نوع RCC است كه تا پایان سال 96 و در صورت تأمین به موقع منابع مالی به انجام خواهد رسید .
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر به اهمیت اقتصادی این طرح اشاره كرد و برلزوم تامین اعتبار این طرح برای پرداخت مطالبات پیمانكاران و شتاب بخشی روند پروژه تاكید كرد.
وی با بیان این كه نصب سه واحد نیروگاهی و نیز نصب لوله های انتقال آب توسط پیمانكار چینی در حال انجام است،گفت: سهم پیمانكار ایرانی 65 درصد و سهم پیمانكار چینی 35 درصد از منابع تخصیصی در پروژه پیش بینی شده است .
فاضل اظهاركرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت مورد نیاز در بالادست و پایین دست ، ذخیره و كنترل بیش از 2.3 میلیارد متر مكعب آب ، كنترل سیلابهای مخرب رودخانه زهره ، تولید انرژی 500 گیگاوات ساعت در سال ، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و ایجاد زیرساختهای صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین اهداف و مزایای ساخت سد چم شیر است .
وی گفت: با تغییر كارفرمای طرح و تحویل پروژه به شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران و همزمان با گشایش فاینانس خط اعتباری چین در سال 91 ، شرایط برای اشتغال بیش از دو هزار نفر در این پروژه فراهم شد كه تا امروز ادامه داشته و امید است با تخصیص به موقع منابع شرایط برای پرداخت معوقات حقوقی كارگران و پیمانكاران و نیز ادامه فعالیت آنها فراهم شود .
سد و نیروگاه چم شیر در 25 كیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان كهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار