رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد گفت: تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی در مجموع 136 میلیارد ریال به بخش آبرسانی روستایی این شهرستان خسارت وارد کرده لذا توجه بیشتر مسئولان ضروری است.
کد خبر: ۲۳۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ 24 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، محمدرضا ابراهیمی، کاهش میزان منابع و کیفیت آب شرب را از جمله مشکلات استمرار خشکسالی در مناطق روستایی گناباد ذکر کرد.

وی گفت: این معضل موجب شده ظرفیت تولید 16 حلقه چاه، هفت دهنه چشمه و پنج رشته قنات تامین کننده آب شرب روستایی گناباد با کاهش محسوس مواجه و یا بطور کامل خشک شوند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد ادامه داد: منابع آب زیرزمینی دشت و مناطق روستایی به دلیل خشکسالی و اضافه برداشتها از جمله در بخش کشاورزی سالانه 30 تا 40 سانتیمتر افت می کند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد نزدیک شدن آبهای شور به آبهای شیرین و افزایش املاح موجود در آب را از دیگر مشکلات ناشی از خشکسالی و افت سطح منابع آب زیرزمینی برشمرد.
ابراهیمی اظهار كرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تنها 60 میلیمتر باران در گناباد باریده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 54 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: این کمبود شدید بارندگی بر شدت تنگناهای ناشی از خشکسالی در مناطق روستایی اضافه کرده است.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد ادامه داد: پدیده خشکسالی منابع آب روستایی گناباد را مورد تهدید جدی قرار داده و برای کاهش تبعات منفی این معضل نیازمند عنایت جدی مسئولان و همراهی بیشتر مردم، مشترکان و سایر بخشهای ذیربط در مصرف بهینه آب هستیم.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد بيان كرد: هم اکنون 130 جایگاه برداشت آب شرب در روستاهای گناباد برپا شده و آب شرب 13 روستا نیز از منابع و خطوط انتقال آبفای شهری تأمین می شود.
34 هزار نفر در قالب 11 هزار خانوار در 72 روستای شهرستان گناباد و در مجموع در قالب 18 هزار و 500 مشترک شامل مسکونی، صنعتی و عمومی از مزایای آب شرب بهداشتی برخوردارند.
از 40 حلقه چاه، 10 دهنه چشمه و هفت رشته قنات برای تامین آب شرب این روستاها استفاده می شود. 17 روستا هم با تانکر سیار آبرسانی می شود.
مرکز شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کاخک، سه شهر شامل گناباد، بیدخت و کاخک و همچنین 106 روستا است. 34 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

منبع: ايرنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار