معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران دارای 10 معدن در مقیاس جهانی در حوزه های سنگ آهن، سرب، روی، طلا و چند معدن دیگر است.
کد خبر: ۲۳۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ 31 May 2016

به گزارش تابناک یزد،'محمدتقی کره ای' در همایش 'نقش معدن در اقتصاد و توسعه کشور' در یزد به تاریخچه استفاده انسان از مواد معدنی اشاره و افزود: استفاده بشر از مواد معدنی به 500 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد که در آن زمان 14 نوع ماده معدنی مورد استفاده قرار گرفته بود.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در کمربندی از کره زمین واقع شده که دارای ظرفیت بالای معدنی است.
این مسئول، میانگین پوشش اکتشاف ذخایر معدنی در عمق در سطح جهان را 79 متر بیان کرد و گفت: این رقم در کشورهای جنوب شرق آسیا ، قاره آفریقا، کانادا و آمریکا به ترتیب 35،
57 ، 130 و 225 متر است.
وی اظهار کرد: در دنیا کشورهایی که عمق معدنی آنها تا 50 متر است 25 درصد ذخایر انها در این عمق قرار گرفته و در کشورهایی که این رقم 150 متر باشد 70 درصد ذخایر آنها در این سطح است.
این مسئول تصریح کرد: به عنوان مثال کشور ما در وضعیت فعلی ذخیره آهن آن 4.2 میلیارد تن است ما اگر تا عمق 150 متری کار کنیم به 13 میلیارد تن می رسد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم وسعت عرصه های منابع طبیعی ایران را 140 میلیون هکتار بیان کرد و گفت: از این رقم 14 میلیون هکتار آن جنگل، 34میلیون بیابانی و بقیه مرتع است.
'مسعود منصور' افزود: متاسفانه به دلایل تغییر اقلیم و فعالیتهای انسانی، بخشی از مراتع کشور به بیابان تبدیل شده و آثار تخریب این عرصه ها به وضوح قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه کشور ما نیازمند توسعه است، یکی از ظرفیت های اساسی توسعه را بخش معدن دانست و با بیان اینکه هم معدن و هم منابع طبیعی در زمره انفال هستند تصریح کرد: معدن کاران را باید حافظ محیط زیست و هر محیط بان و جنگل کار را یک معدن کار بدانیم.
منصور اظهار کرد: بهره برداری باید صورت گیرد اما نباید منابع خدادادی مورد تخریب قرار گیرد.
رییس خانه معدن ایران هم در این همایش گفت: ما معدن کاران باید بعنوان مصرف کنندگان طبیعت، امانتداران خوبی باشیم و هیچ وقت به عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست لطمه وارد نکنیم.
'محمدرضا بهرامن' افزود: اعتقاد داریم معدن کاری از طریق تخریب منابع طبیعی و زیست محیطی، معنا ندارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور در استانهای شمالی در حال از بین رفتن است گفت: فراموش نکنیم که ژئوتوریست در کشورهای معدن خیز دارای مبادلادت علمی و تجاری است.
این همایش یکروزه با حضور فعالان بخش معدن و صنعت استان یزد و با مشارکت خانه معدن ایران و این استان برگزار شد.
استان یزد با 420 معدن، دومین استان معدنی کشور است و رتبه اول تنوع مواد معدنی با 50 نوع ماده معدنی و رتبه دوم اشتغال معدنی کشور را در اختیار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار