18 تا 20 بهمن سال جاری
دبیر علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌ها، آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی گفت: با حضور پژوهشگران و اندیشمندان 12 کشور جهان همایش بین‌المللی اندیشه‌ها، آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی در مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵ 02 February 2015

به گزارش تابناک، مهدخت پورخالقی چترودی ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی اندیشه‌ها، آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی در سالن قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: این شخصیت، سیاستمداری بود که همزمان ادیب، مترجم، تذکره‌نویس، نقاش، خطاط و موسیقی‌دان نیز بود و مردم خراسان به ویژه مشهد، وی را به عنوان فردی خیر و واقف می‌شناسند.

وی با بیان اینکه شیرنوایی همه سرمایه و ثروت خود را برای وقف و امور خیریه استفاده می‌کرد افزود: این سیاستمدار، نه تنها ساخت بخشی از صحن عتیق حرم مطهر را به همراه یکی از مناره‌ها انجام داده است بلکه آبیاری مزارع امام رضا (ع) را نیز با آوردن آب چشمه گیلاس و بالا خیابان (که تا چند سال پیش انجام می‌شد) انجام داده و علاوه بر این تعمیر و مرمت آثار تاریخی و مقبره‌ها همچون عطار نیشابوری و قاسم انوار در لنگرود را در کنار ساخت بسیاری از رباط‌ها در جاده‌های قدیم کشور برای استراحت مسافران را نیز انجام داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، سابقه پیشنهاد برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌ها، آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی را طولانی دانست و گفت: با وجود اینکه از بهمن 89 پیشنهاد برگزاری این همایش از سوی مرکز پژوهش های آسیایی به دانشکده داده شد، اما به علت حمایت نکردن سازمان‌های فرهنگی خراسان رضوی و درخواست تمدید فراخوان آن از سوی متقاضیان، این همایش 18 تا 20 بهمن ماه امسال با حضور پژوهشگرانی از 12 کشور جهان و آسیای میانه همزمان با سالگرد تولد این شخصیت مهم سیاسی ادبی و هنری برگزار می‌شود.

پورخالقی چترودی با اشاره به اینکه 400 مقاله از کشورهایی همچون ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، سروستان، ترکیه، آلمان، هلند، کانادا و آمریکا دریافت شده است، ادامه داد: حدود 270 چکیده مقاله برتر انتخاب شده است که 200 عدد از آن به چاپ الکترونیکی و کاغذی می‌رسد.

دبیر علمی این همایش تاکید کرد: این همایش با هدف آسیب‌شناسی تحقیقات درباره امیرعلی شیرنوایی و تکریم فرهنگی جامعه ایران، ازبکستان و افغانستان برگزار می‌شود و فراخوان آن با سه زبان فارسی، انگلیسی و روسی از طریق مدارس، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها، هتل‌ها و ... اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلف فرهنگی بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی خراسان رضوی در قالب حمایت‌های معنوی خود از این همایش، فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: استانداری، مرکز پژوهش آسیایی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آستان قدس رضوی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری مشهد، حوزه هنری، اداره کل میراث فرهنگی، کنسولگری افغانستان، مرکز خواف‌شناسی در خواف، وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور و ... در قالب‌های مختلف از برگزاری این همایش حمایت معنوی دارند.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی اندیشه‌ها، آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی از رونمایی چهار اثر ترجمه و چاپ شده نویسندگان خارجی درباره امیرعلی شیرنوایی در قالب برنامه‌های جانبی این همایش خبر داد.

هادی اعظمی تصریح کرد: از جمله برنامه‌های جنبی این همایش می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی، نمایشگاه آثار مختلف (با همکاری آستان قدس رضوی، کنسولگری افغانستان و حوزه هنری که مستقیم یا غیر مستقیم به امیرعلی شیرنوایی و فعالیت‌های وی باز می‌گردد)، رونمایی از چهار جلد کتاب ترجمه شده از پژوهشگران با موضوع امیرعلی شیرنوایی و نقاشی از وی، بازدید مهمانان از آرامگاه فردوسی و دیگر برنامه ها اشاره کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار