رئیس پارک علم و فناوری خراسان در خصوص نقش صنعت برای حمایت از محصولات دانش‌بنیان گفت: صنعت ما صنعت مونتاژ است و تولید آن در حد رقابت با تولیدات خارجی نیست.
کد خبر: ۲۵۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 28 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، دکتر حسن علم‌الهدایی با بیان اینکه اصولا فعالیت‌های موسسات فناور و دانش‌بنیان براساس اقتصاد مبتنی بر دانایی و دانش و نه منابع فعالیت دارد، گفت: بنابراین اصلی‌ترین کار این موسسات در راستای شکل دهی به اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: در پارک‌های علم و فناوری مباحث اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد یادگیری دنبال می‌شود؛ همچنین این مجموعه‌ها بحث اقتصاد مقاومتی که نتیجه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد یادگیری است، را دنبال می‌کنند. بنابراین رسالت و کار اساسی موسسات فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان این است که دانش تولید شده در کشور را به ایده، محصول، تجاری‌سازی محصول و خلق ثروت تبدیل کنند.

علم‌الهدایی خاطرنشان کرد: در نتیجه این فعالیت‌هاست که توسعه درون‌زا رخ خواهد داد. این امر جزو رسالت‌های اصلی ماست. با فعالیت این موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان دیپلماسی علمی رخ خواهد داد و توسعه درون‌زا صورت می‌گیرد. خوشبختانه رتبه ما در کار مشترک علمی و دیپلماسی علمی بالاتر از میانگین جهانی است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: ارتباط علمی ما با دنیا از طریق فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان و اساتید و همینطور آمد و رفت اساتید خارجی و ایرانی بین کشورها، فعالیت‌های مشترک فناوری، ایجاد دفاتر مبادلات فناوری و... صورت می‌گیرد. این اقدامات زمینه توسعه علمی و فناوری و دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی را فراهم خواهد کرد.

علم‌الهدایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی موانع برای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار و تبدیل شدن آن به محصول عنوان کرد: بخشی از موانع تجاری‌سازی داخلی و مربوط به قوانین است. به هر حال این شرکت‌ها نیازمند تسهیلات و ضمانت‌هایی هستند که معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در این رابطه قول‌هایی داده‌اند. غالبا این شرکت‌ها از سرمایه‌های کافی برای شرکت‌ در بازارهای بین‌المللی برخوردار نیستند. این شرکت‌ها باید حمایت شوند تا راه خود را در بازارهای خارجی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: البته برخی منع‌های بین‌المللی هم می‌تواند ایجاد مشکل کند؛ با این حال شرکت‌های ما هر گاه در سطح بین‌المللی حضور و فعالیت‌داشته‌اند، سرافراز و موفق بوده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در خصوص نقش صنعت برای حمایت از محصولات دانش‌بنیان گفت: صنعت ما صنعت مونتاژ است و تولید آن در حد رقابت با تولیدات خارجی نیست. صنعت باید اصلاح شده و صنایع تعطیل شده هم باید با حمایت حساب شده دولت به عرصه تولید بازگردند و بتوانند با نوآوری و خلاقیت توانمندی رقابت با بازارهای خارجی را در خود احیا کنند.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد صنعت با رویه چندین سال پیش کار کند، موفق نخواهد بود، تاکید کرد: صنعت باید مرتبا خود را به روز کند. امروز توسعه فناوری و علمی به گونه‌ای نیست که دیگران صبر کنند تا ما به آن‌ها برسیم. حتی مشتری داخلی هم محصولات داخلی و خارجی را مقایسه می‌کند و بعضا با قیمت‌های ارزان‌تری از سوی تولیدکنندگان اجناس خارجی مواجه می‌شود.

علم‌الهدایی افزود: در صنعت ما هزینه تمام شده و اتلاف انرژی بالاست. ریخت‌وپاش‌های صنعتی هم وجود داشته که در شرکت‌های دانش‌بنیان این مساله وجود ندارد. توصیه من این است که در هر رده‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان را چه صنعتی و چه غیرصنعتی را تقویت کنیم.

منبع: ايسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار