مشهد 21 و 22 تیر میزبان اولین همایش ملی گوهرشاد
همزمان با هشتاد و یکمین سالروز قیام خونین مردم مشهد در مسجد گوهرشاد، اولین همایش ملی قیام گوهرشاد 21 و 22 تیرماه در مشهد برگزار می شود.
کد خبر: ۲۵۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 10 July 2016

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، نشست خبری اولین همایش ملی قیام گوهرشاد، روز گذشته با حضور «وحید جلیلی» معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد، دکتر «هادی وکیلی» دبیر علمی این همایش و «مجید عسکری» دبیر طرح ملی قیام گوهرشاد برگزار و جزئیات آن اعلام شد. بر این اساس مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی گوهرشاد، صبح فردا با سخنرانی دکتر «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز می شود و در ادامه استادان و پژوهشگران به ارائه مقالات خود در بخش های متنوع علمی، پژوهشی و اجتماعی می پردازند. همچنین دوشنبه و در دومین روز این همایش آیت ا... «سیداحمد علم الهدی» نماینده ولی فقیه در استان و دکتر «حسن رحیم پور ازغدی» سخنرانان مراسم خواهند بود.
81 سال قبل در چنین روزهایی ...
وحید جلیلی در این نشست به واقعه تاریخی  قیام مسجد گوهر شاد اشاره کرد و گفت: 81 سال قبل در چنین روزهایی با قیام وسیع مردمی با محوریت مسجد گوهرشاد مواجه بودیم که بعد از چند روز، در 21 تیرماه 1314 با سرکوب دیکتاتوری رضاخان، این قیام به یک واقعه تاریخی در جهان تبدیل شد. اما بعد از گذشت 81 سال از این واقعه مهم با صدها شهید در قتل عام شبانه، نه در جهان، نه در ایران و نه حتی در مشهد اطلاعات جامعی درباره این قیام عظیم در دسترس نیست.
قیام گوهرشاد با سانسور تاریخی مواجه شده است
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با بیان این که موضوع قیام گوهرشاد با سانسور تاریخی مواجه شده است، گفت: تا مقطع پیروزی جمهوری اسلامی، شاید این توجیه وجود داشته باشد که رژیم پهلوی علاقه مند نبود به موضوع قیام گوهرشاد بپردازد؛ اما در 38 سال گذشته هیچ توجیهی وجود ندارد که در غفلت از این واقعه عظیم تاریخی باشیم. وی افزود: از حدود 2 سال قبل این فعالیت در خارج از شهرداری مشهد آغاز شد و تا همین حالا که در شهرداری در حال پیگیری و انجام آن هستیم، این افسوس وجود دارد که ای کاش این حرکت 20 سال قبل انجام می شد. زیرا در همین مدت کوتاه که خاطرات مردمی را جمع آوری کرده ایم، بسیاری از افرادی که شاهد قیام گوهرشاد بوده اند، فوت کردند و خاطرات آن ها ناگفته ماند.

قیام گوهرشاد با سانسور تاریخی مواجه شده است / دکتر حداد عادل سخنران افتتاحیه همایش قیام گوهرشاد


گردآوری 22 هزار دقیقه مستند شفاهی

وی با بیان این که همایش ملی گوهرشاد نقطه آغازی برای قدم های بزرگ بعدی است، گفت: با هدف برگزاری همایش ملی گوهرشاد، با حدود ۸۰۰ نفر از افرادی که آن دوران را درک کرده بودند، مصاحبه و حدود 22 هزار دقیقه فیلم تولید شده است که این تنها مربوط به واقعه قیام گوهرشاد نیست بلکه روایتی از 7 سال دفاع مقدس مردم از فرهنگ دینی و اسلامی در مقابل فرهنگ دیکتاتوری و غرب زده رضاخانی در سراسر کشور است که با نگین و محوریت مسجد گوهرشاد تهیه شده است. تصور ما این است که در همه خانواده های ایرانی خاطره ای از ماجرای کشف حجاب وجود دارد از این رو در تلاشیم سازوکارهایی فراهم شود که در سایر استان های کشور از این واقعه تاریخی آوار برداری شود. متاسفانه تلاش شده است این حماسه عظیم ملی را که برای دفاع از دین و مواریث فرهنگی و ملی این مردم مسلمان به وقوع پیوسته است بایکوت یا سانسور کنند.
راه اندازی موزه گوهرشاد تا پایان تابستان
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های فرهنگی مشترک با آستان قدس رضوی اشاره و اظهار کرد: در روزهای متعلق به قیام خونین گوهرشاد نمایشگاهی موقتی در صحن مسجد گوهرشاد برگزار می شود، همچنین موزه مرکزی آستان قدس نیز در این روزها اسنادی از این واقعه را در معرض دید عموم قرار می دهد. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این نشست خبری  از راه اندازی موزه گوهرشاد در مشهد خبر داد و گفت: این موزه مشابه موزه عبرت در تهران است و امیدواریم تا پایان تابستان راه اندازی شود.
ارسال 110 مقاله به دبیرخانه علمی همایش
همچنین دکتر «هادی وکیلی» استاد دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش ملی گوهرشاد نیز در ادامه این نشست خبری، به مراحل اجرایی کمیته علمی همایش و همچنین فراخوان و آثار رسیده به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: این همایش به صورت علمی و دانشگاهی برگزار می شود، با این تفاوت که دارای روح فرهنگی است، داستان هویت ملی و دینی و مقوله ای مانند حجاب است. وی گفت: حدود ۱۶۰ چکیده مقاله و ۱1۰ مقاله علمی با نگرش تاریخی و تحلیلی به قیام گوهر شاد توسط استادان دانشگاه و علمای اهل تشیع و تسنن به دبیرخانه ارسال شده است که با داوری صورت گرفته 145 چکیده مقاله در کتابی منتشر شده است. همچنین از بین 110 مقاله ارسالی با ارزیابی انجام شده 50 مقاله برای چاپ و قرائت در روزهای همایش استفاده می شود.
پیوند مطالعات عمیق علمی با مسائل روز جامعه
دکتر وکیلی افزود: موضوع مورد بحث، موضوع ذهنی نیست بلکه یک مقوله روز جامعه است و در این همایش علمی سعی شده است بین مطالعات عمیق علمی با مسائل روز اجتماعی پیوند برقرار شود. وی افزود: کشتار مردم در تیرماه سال 1314 انجام شد و رضاخان در همان روزها بخشنامه کرد که هیچ روزنامه ای حق ندارد این واقعه را گزارش دهد، از همان روز اول سانسور تاریخی آغاز شد و این بایکوت تاریخی در پهلوی دوم نیز ادامه پیدا کرد. دکتر وکیلی اظهار کرد: امروز ما با مسئله مهم تر از سانسور یعنی تحریف واقعه تاریخی مواجه هستیم و حتی فراتر از آن با موضوع تطهیر جنایتکاران حادثه در برخی از مستندها که در فضای مجازی و کانال های ماهواره‌ای پخش می شود، مواجهیم؛ به صورتی که جنایتکار در حال تطهیر شدن است و مردمی که برای دفاع از حقوق و هویت خود قیام کرده اند در جایگاه متهم قرار می گیرند. همچنین «مجید عسکری»، دبیر طرح ملی قیام گوهرشاد گفت: از تابستان سال گذشته پیگیری ها برای برگزاری همایش ملی گوهر شاد آغاز شد و با گفت و گو با 800  تن از افرادی که آن دوران را درک کرده اند، توانسته ایم آثار شفاهی در این زمینه را به محصولات فرهنگی در قالب کتاب تبدیل کنیم.

زهیر قاسمی/خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار