برخی از نمایندگان اعتقاد دارند طرح استانی شدن انتخابات به عمر مجلس کنونی نمی‌رسد و زمان باقی مانده تا انتخابات برای تغییر در قانون کافی نیست.
کد خبر: ۲۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 21 April 2015
به گزارش تابناک یزد،در اغلب کشور‌ها در انتخاباتی نظیر ریاست جمهوری و همه پرسی، کل کشور به عنوان حوزه واحدی در نظر گرفته می‌شود و رأی دهندگان به نامزدهایی که در سطح ملی مطرح هستند، رأی می‌دهند. اما در انتخاباتی نظیر مجالس نمایندگی، چه در سطح ملی و چه برای انتخاب نمایندگان شوراهای شهر‌ها و محلی نمی‌توان همهٔ کشور را در یک حوزهٔ انتخاباتی تصور کرد. تقسیم بندی براساس مناطق جغرافیای متداول‌ترین شکل تقسیم بندی حوزه‌های جغرافیایی است که در بیشتر کشورهای دنیا استفاده می‌شود.

طرح استانی شدن انتخابات در دستور کار مجلس است٬ هرچند برخی از نمایندگان اعتقاد دارند این طرح به عمر مجلس کنونی نمی‌رسد و زمان باقی مانده تا انتخابات برای تغییر در قانون کافی نیست. از ابتدای مطرح شدن این موضوع تعداد زیادی از فعالان سیاسی به موافقت و مخالفت با این طرح پرداخته‌اند.
جلالی‌زاده درباره استانی شدن انتخابات به ایلنا گفت که انتخابات در ایران بر پایه احزاب قوی با پایگاه‌های گسترده مردمی ‌شکل نگرفته و عدم تحقق این امر باعث خواهد شد که نمایندگان در مقابل مردم احساس مسئولیت نکنند و پاسخگو نباشند. نماینده پیشین مردم سنندج همچنین افزود که قبل از اقدام به استانی کردن انتخابات، سازوکارهای لازم برای حزبی کردن انتخابات را باید فراهم کرد. در این شیوه نمایندگی احزاب جوابگوی مردم خواهند بود نه نماینده.

وی خاطر نشان کرد: در صورت استانی شدن انتخابات، نمایندگان با همکاری و همبستگی می‌توانند طرح‌های کلانی را به اجرا درآورند و از پرداختن به کارهای شخصی و طایفه‌گری اجتناب کنند. جلالی‌زاده درباره تاثیر استانی شدن انتخابات بر وضعیت اصلاح‌طلبان تاکید کرد: قبل از هر چیز باید منتظر نتیجه تعیین صلاحیت نامزد‌ها برای انتخابات باشیم. این فعال سیاسی کرد افزود می‌توان تجربه انتخابات در کشورهای دیگر را مشاهده کرد و با تحلیل آن قانونی تصویب کرد که بیشترین بهره را داشته باشد.

مهدی آیتی دیگر نماینده مجلس ششم نیز با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات یک طرح قدیمی بود که از زمان مجلس ششم درباره آن بحث می‌شد تاکید کرد که یک بار به عنوان مخالف این طرح با آقای اطاعت به عنوان موافق مناظره کردم. البته این طرح در صورت اجرا سطح مجلس را بالا‌تر می‌برد اما این طرح ایراداتی هم دارد و به اعتقاد من در صورت تصویب، شورای نگهبان آن را تصویب نمی‌کند چون مغایر با قانون اساسی است.

آیتی افزود از سویی دیگر با اجرای این طرح افراد خوشنام محلی امکان حضور در انتخابات را پیدا نمی‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار