رئیس کمیسیون دینی زرتشتیان یزد از آغاز جشن پنجه زرتشتیان این استان در محل های شریف آباد اردکان، مزرعه کلانتر میبد و مناطق زرتشتی نشین تفت خبر داد.
کد خبر: ۲۶۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ 14 July 2016
به گزارش تابناک یزد'مهربان آفرین' با بیان اینکه این جشن به مدت پنج روز ادامه دارد افزود: در این مراسم آیین هایی چون گهنبارخوانی، نیایش و مسابقات ورزشی برگزار میشود.
به گفته وی در بخش گهنبارخوانی، آیین اوستاخوانی اجرا و خوراکی های محلی شامل آش، آبگوشت، لرک و میوه در میان حاضران توزیع می شود.
لرک یا آجیل هفت مغز یا آجیل گهنبار، آجیلی است که زرتشتیان هنگام جشن ها تهیه و به عنوان نذر میان دیگران پخش می نمایند و از هفت میوهٔ خشک شامل پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، برگه هلو، انجیر و خرما تهیه شده است.
این موبد زرتشتی اضافه کرد: دعا برای طول عمر مقام معظم رهبری و سرافرازی نظام جمهوری اسلامی از دیگر بخش های این جشن است.
وی اظهار کرد: در این جشن حدود سه هزار نفر از زرتشتیان استان و دیگر مناطق مختلف کشور و از جمله تهران حضور دارند و نکته جالب توجه اینکه تمام کسانی که زادگاه آنها این استان بوده و هم اکنون در مناطق دیگر کشور ساکن هستد در این جش حضور پیدا می کنند.
در شهر تفت این مراسم در محله های زین آباد، چم، مبارکه، خلیل آباد، حسینی، باغ گلستان ، باغ خندان و راحت آباد برپا می شود.
وی اظهار کرد: برای بدرقه این مراسم نیز در سپیده دم روز 28 تیرماه در محل های مورد اشاره، در پشت بام آتش روشن می کنند که حال و هوای خاصی بر این مناطق حاکم می کند.
زرتشتیان در طول سال 50 جشن شامل جشن های سالانه، ماهانه، سده و مهرگان برگزار می کنند.
شش جشن گهنبارخوانی در شش وقت مختلف سال برگزار می شود که به اعتقاد زرتشتیان، آفرینش در این شش هنگام صورت گرفته است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار