وقوع توفان گرد و خاک با بیشینه سرعت 95 کیلومتر در ساعت در نخستین روز اردیبهشت ماه سبب ایجاد اختلال در زندگی ساکنان اردبیل و قسمت وسیعی از این استان شده است.
کد خبر: ۲۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 21 April 2015
به گزارش ایرنا ، توفان که با موجی از گرد و خاک غلیظ همراه است علاوه بر ایجاد اختلال در تردد رهگذران پیاده و سواره سبب شکسته شدن تعدادی از آنتن های تلویزیون ، تابلوها و شیشه های بعضی از واحدهای مسکونی و تجاری و نیز واژگونی و پاره شدن تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح گذرگاههای درون شهری شده است.

توفان همچنین شاخه های تعدادی از درختان را در سطح شهر و نیز باغ های اطراف شکسته و یا سبب ریزش شکوفه های آنان شده است.

قسمت عمده ای از گرد و خاک معلق در فضای اردبیل که سبب تیره و تار شدن هوا و نیز ایجاد مشکل برای بانوان خانه دار براثر آلودگی لوازم منزل شده است از زمین های خشک و بایر واقع در حاشیه و نیز کشتزارهای اطراف منطقه به سطح گذرگاههای شهر انتقال یافته اند.

وزش تندباد گرم از جانب جنوب غرب که در زبان ساکنان محلی به گرمیج مشهور است همچنین سبب افزایش قابل توجه دمای هوا شده به گونه ای که ساکنان این شهرستان سردسیر امروز دمای 28 درجه بالای صفر را تجربه کردند.

کارشناسان هواشناسی اردبیل با صدور اخطاریه ای درباره تشدید توفان و رسیدن سرعت آن به حدود یکصد کیلومتر در ساعت به خصوص از عصر امروز به مدت 24 ساعات هشدار داده اند.

در اینحال نقشه های آینده نگری از رخنه سلول هوای ناپایدار از عصر پنجشنبه پیش رو به استان اردبیل حکایت دارند که دارای هسته بسیار سردی هست و سبب کاهش محسوس دمای هوا در منطقه خواهد شد.

این توده هوا که هم اکنون از روی کرانه های شرقی دریای سیاه و شبه جزیره بالکان گذر کرده و دامنه آن به نواحی جنوب شرق دریای مدیترانه نیز کشیده شده است از روز پنجشنبه وارد شمال غرب ایران شده و اثرهای آن به شکل افزایش ابر و مه در آسمان ، وزش بادهای سرد از جانب شمال شرق و وقوع رگبار و رعد و برق در استان اردبیل نمایان خواهد شد.

در عصر سه شنبه آسمان اردبیل نیمه ابری و به شدت غبارآلود است و اندکی از سرعت باد نسبت به ساعات قبل کاسته شده و به 66 کیلومتر در ساعت رسیده است.

در شامگاه امروز و به خصوص عصر و شامگاه فردا (چهارشنبه) احتمال رشد و گسترش ابرهای بارانزا موسوم به کومولونیمبوس و وقوع رگباهاری پراکنده در اردبیل و بعضی نقاط کوهستانی این استان وجود دارد.

آب و هوای اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه بسیار متغیر است به گونه ای که ساکنان این شهر جلوه های گوناگونی از شرایط هوایی فصول مختلف را می توانند در یک روز مشاهده کنند و این می تواند یکی از جاذبه های گردشگری منطقه برای علاقه مندان به طبیعت باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار