نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از اینکه خاندان سعودی امرمقدس و آسمانی حج را تا حد یک ابزار برای فشار، باج خواهی و انتقام تنزل داده است ، انتقاد کرد.
کد خبر: ۲۷۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 05 August 2016

به گزارش ایرنا، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نمازجمعه اردبیل با اشاره به هفته حج افزود: حج بر خلاف گفته مفتی های سعودی و دولت خاندان سعود و حکومت های مسلمان سکولار عبادت فردی نیس،. حج میثاق با ابراهیم است که در میدان مبارزه با حکومت و حاکم ناصالح یک تنه اقدام به شکستن بت ها کرد.
وی بیان کرد:خاندان سعودی قصد خدمت دهی به حجاج ایرانی را ندارد و برائت از مشرکین بهانه می باشد، همچنانکه پنج سال است حجاج سوری را منع کرده اند در حالی که آنها اصلا برائت از مشرکین ندارند.
امام جمعه اردبیل اضافه کرد: خداوندکعبه را خانه توحید معرفی می کند و این با حاکمیت مشرکین بر این خانه متناسب نیست و خداوند طواف به خانه عتیق و آزاد را می خواهد نه خانه اسیر را.
وی گفت: علت اینکه حج در زمان و مکان خاص انجام می شود این است که مقاصد اجتماعی از آن تدارک دیده شده و الّا ماهیّت حج چنان تنظیم می شد که هرکس آن را در خانه، کاشانه و وطن خود به جای آورد.

آیت الله عاملی گفت : اعمالی مثل رمی جمرات که در آن شیطان سنگسار می شود تناسبی با عبادت فردی ندارد و ممکن نیست با تسلّط شیطان بزرگ بر امّت اسلام، رمی شیطان محمل عقلانی داشته باشد و حاجی تا رمی شیطان نکند نمی تواند به اعمال مکّه وارد شود و لذا تقدیم اعمال مکّه بر منی در فقه شیعه و سنّی جز برای اضطرار جایز نیست.
وی ممانعت از حج ایرانیان را مصداق کامل 'صدّ عن سبیل الله' دانست که خداوند عقوبت سختی برای آن در قرآن ذکر کرده است.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین از پزشکانی که در روز شهادت امام صادق (ع) به صورت داوطلبانه در مناطق سنی نشین استان حاضر شده و بیماران را به طور رایگان و داروی رایگان در اختیار آنان قرار دادند، تشکر کرد.
آیت الله عاملی بیان کرد: این ششمین سال است که مؤسسه حمایت از بیماران سرطانی ریحانه مقدمات این اقدام بسیار مبارک را فراهم می نماید.
وی این اقدام بزرگ پزشکان را قدمی مهم در زیباسازی تلقّی اهالی از جامعه پزشکان و قدمی بزرگ در وحدت شیعه و سنی دانست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار