برگزاری دومین جلسه کارگروه بانوان و خانواده در گلستان
دومین جلسه کارگروه بانوان و خانواده استان گلستان پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از مسؤولان استانی در محل استانداری گلستان برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸ 07 August 2016
در این جلسه که با دستور کار گزارش عملکرد سازمان‌های مختلف در فاصله برگزاری دو جلسه در سال جدید آغاز شد مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان به بیان گزارشی در رابطه با فعالیت‎های این نهاد پرداخت و اظهار کرد: حد فاصل برگزاری دو جلسه کارگروه بانوان در استان شاهد دو رویداد فرخنده و مهم از جمله هفته حجاب و عفاف و روز ملی دختر بودیم که به مناسبت این ایام مراسم‌های مختلفی در سراسر استان برگزار شد.

کلثوم غفاری افزود: به مناسبت هفته حجاب و عفاف در مرکز استان و همچنین شهرستان‎های استان جلسات و همایش تبیین جایگاه زنان و ضرورت مسائل حجاب و عفاف برگزار شد همچنین به مناسبت روز ملی دختر در همایشی از دختران کارآفرین و برگزیده استان تجلیل به عمل آمد و کارگاه آموزشی برای دختران زیر 16 سال نیز برگزار شد از طرفی ملاقات با آیت‎الله نورمفیدی نماینده معظم ولایت فقیه در استان نیز انجام شد که در این دیدار میزبان مسؤولان کمیسیون اتاق بانوان کشور بودیم.

وی با اشاره به مصوبات کارگروه بانوان و خانواده در جلسه گذشته خاطرنشان کرد: بعضی از مصوبات به موافقت معاونت نهاد ریاست جمهوری نیاز داشت که در برخی موارد موافقت‌نامه‎ها اخذ شده و در برخی دیگر در حال پیگیری هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان، طرح توان‎افزایی زنان مدیر و مسؤل استان، پرورش گیاهان دارویی، توانمندسازی بانوان روستایی با همکاری مرکز بهداشت استان، ساخت پارک بانوان در شهرستان‎های گنبدکاووس و علی‎آباد کتول و طرح ایجاد بوستان خانواده را از مهم‎ترین اقدامات در حال پیگیری برشمرد و با اشاره به مهم‎ترین دغدغه بانوان کارآفرین استان گفت: در حال حاضر بیشترین دغدغه بانوان کارآفرین استان بیمه و ایجاد بازارچه برای عرضه محصولات است که متأسفانه در این رابطه چالش‎های بیشماری پیش روی ما قرار دارد و برای حل مشکل در این زمینه نیازمند یک همت جدی از سوی دستگاه‌های مختلف هستیم که برای بازار کار بانوان تدبیری اندیشیده شود.

40 درصد از بیمه‎شدگان مشاغل خانگی در گلستان، عدم اشتغال دارند

در ادامه دومین جلسه کارگروه بانوان و خانواده، مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی گلستان با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال 1388 مقرر شد تا بافندگان قالی و تعدادی از مشاغل خانگی از مزایای تأمین اجتماعی برخوردار شوند، گفت: فرایند کار در گذشته بدین صورت بود که دستگاه متولی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به معرفی این افراد اقدام کنند درواقع این افراد با معرفی‎نامه از سوی این سازمان‎ها می‎توانستند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

محمد حیدری نژاد بیان کرد: در پایان سال 1392 زمانی که تعداد این بیمه‎شدگان مشخص شد با توجه به اینکه انحرافات زیادی در قانون بودجه سال مربوط مشاهده شد دستورالعملی صادر  تا از بیمه‎شدگان مشاغل خانگی راست‎آزمایی انجام شود.

وی ادامه داد: با بازرسی‎های به عمل آمده متوجه شدیم  40 درصد از بیمه شدگان مشاغل خانگی در فعالیتی که در آن بیمه شده بودند اشتغالی ندارند از اینرو از مهرماه سال 1393 از ورود، ثبت نام و معرفی‎نامه به سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری و سایت از تهران بسته شده است.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی گلستان عدم نظارت بر فعالیت بیمه‎شدگان مشاغل خانگی را دلیل قطع این نوع بیمه عنوان کرد و گفت: امیدواریم افرادی که شغل‎شان مشاغل خانگی نیست زودتر شناسایی و از محل قطع بیمه این افراد، کسانی‎که شغل اصلی‎شان در زمره مشاغل خانگی است به حق واقعی خود برسند و  عضو خانواده سازمان تأمین اجتماعی شوند.

حیدری نژاد تعداد بیمه‎شدگان مشاغل خانگی در استان را 10 هزار و 747 نفر عنوان کرد و گفت: سهم گلستان از مجموع بیمه شدگان مشاغل خانگی در کشور تنها دو درصد است  و مجموع بدهی دولت به بیمه‎شدگان مشمول کمک دولت رقمی معادل 270 میلیارد تومان است.

سازمان‎ها با استفاده از ظرفیت خود درصدد رفع مشکلات جامعه برآیند

در پایان جلسه کارگروه بانوان و خانواده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان که ریاست این جلسه را به عهده داشت به استفاده سازمان‎ها از ظرفیت‎های خود برای حل مشکلات جامعه تأکید کرد و گفت: در سالی که به گفته مقام معظم رهبری مزین به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است عقل سیاسی، امنیتی و اجتماعی به ما می‎گوید برای ایجاد وحدت باید اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه اجرا شود.

علی اصغر طهماسبی با بیان این که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت نیست خاطرنشان کرد: با استفاده حداکثری  از ظرفیت‎های موجود می‎توان اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده‌سازی کرد اما متأسفانه بعضی از دستگاه‌ها جزیره‎ای عمل می‎کنند.

وی ادامه داد: با ایجاد یک شغل در جامعه آسیب‎های اجتماعی نیز کاهش می‎یابد برای ایجاد بازارچه محصولات خانگی به فرمانداری‎ها تذکر داده‎ایم تا از ظرفیت‎ها به نحو احسن استفاده  شود ، ما 27 شهر و  شهرداری در استان داریم آیا نمی‎توان در گوشه‎ای از شهر مکانی را برای ایجاد بازارچه و عرضه محصولات کسانی‎که در مشاغل خانگی فعالیت می‎کنند اختصاص داد؟

وی وجود راه‌های ارتباطی از جمله ریلی، هوایی و زمینی در کشور را یک ظرفیت بی نظیر دانست و گفت: من معتقدم به اندازه تمام انسان‎های زمین شغل وجود دارد اما متأسفانه ما راه را یاد نداریم در وهله نخست باید یاد بگیریم که دانشگاه‌های ما کارآفرین باشند اما امروز شاهد فاصله معنادار  بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی هستیم.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان در پایان بیان کرد: در حالیکه 80 واحد دانشگاهی در استان وجود دارد اما این تعداد واحد دانشگاهی تا چه میزان در کارآفرینی و اشتغال موفق عمل کرده‎اند در واقع باید کارآفرینی در الویت برنامه دستگاه‌های مختلف قرار داشته باشد و در این راه نیز همه دستگاه‌ها به کمک هم بیایند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار