کد خبر: ۲۷۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 10 August 2016
به گزارش تابناک یزد، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یزد از برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز با حضور مددکاران این نهاد در محل کانون غدیر یزد خبر داد.

"رضا زارع زاده" با بیان اینکه آموزش و توسعه نیروی انسانی از جمله عوامل و راهبردهای کارآمد رشد، توسعه و افزایش بهره وری هر سازمان و نهادی محسوب می شود افزود: کمیته امداد سعی و تلاش خود را بر آن گذاشته تا در کنار فعالیت های اجرایی و رسیدگی به مشکلات محرومین جامعه، در زمینه آموزش و رشد و بالندگی کارکنان سرمایه گذاری کرده و شرایط پیشرفت و توسعه نیروی انسانی را فراهم کند.

برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز در یزد

در این کارگاه آموزشی پزشک مسئول بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بررسی وضعیت و تاریخچه بیماری ایدز در ایران و جهان بیان کرد: تماس جنسی، تماس با خون آلوده (استفاده مشترک از سرنگ و سوزن بویژه در بین معتادان)، سرایت از مادر به کودک از جمله راه های اصلی انتقال ویروس ایدز به افراد است.

مرجان پدر زاده با بیان برخی تصورات اشتباه در خصوص راه های انتقال بیماری ایدز اظهار کرد: بیماری ایدز به هیچ وجه از طریق دست دادن، بغل گرفتن، بوسيدن، مواد غذايي و ظروف غذاخوري، عطسه، سرفه، گوشي تلفن، لباس، استخر شنا، توالت و حشرات به افراد منتقل نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه جداسازي و قرنطينه كردن آلوده شدگان كمكي به امر پيشگيري از انتشار بيماري نمی کند، اضافه کرد: افراد آلوده به HIVمي توانند با یادگیری آموزشهای جزئی در كنار اعضاء خانواده خود به زندگي عادي ادامه دهند.

پزشک مسئول بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با اشاره به مراحل پیشرفت بیماری و نحوه تشخیص آن افزود: ممکن است ویروس ایدز در بدن باشد ولی فرد مبتلا از نظر سلامتی کاملاً سالم به نظر برسد بنابراین تنها راه مطمئن تشخيص آلودگی و يا عدم آلودگی به ويروس انجام آزمايش خون در آزمايشگاه است، از زمان ورود ويروس به بدن انسان تا زمانی که آزمایش فرد مثبت شود،‌ فاصله زمانی بين دو هفته تا شش ماه طول می کشد.

وی در ادامه به نقش خانواده در پیشگیری از رفتارهای پر خطر اشاره کرد و گفت: شایع ترین راه انتقال این بیماری در جهان از طریق «ارتباط جنسی» است ولی در ایران شایع ترین راه انتقال تاکنون، استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در معتادان تزریقی بوده و مردان بیشتر از زنان مبتلا شده اند اما با توجه به گسترش سوء مصرف انواع مواد روان گردان و الکل، احتمال تغییر الگوی انتقال از اعتیاد تزریقی به سمت ارتباط جنسی محافظت نشده در کشور ما نیز دور از ذهن نیست.

مرجان پدر زاده افزود: نگاهی به آمار مبتلایان به ایدز در کشور ما نشان دهنده این مسئله است که مبتلایان بیشتر در گروه سنی 34-25 سال قرار دارند و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور و با نظر به اینکه بحران اقتصادی، عاطفی و تحصیلی در این قشر از جمعیت به راحتی می تواند زمینه ای برای بروز ناهنجاری های رفتاری و ارتکاب رفتارهای پرخطر مرتبط باHIV شود، توجه ویژه به این گروه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ترس از آسیب های روانی اجتماعی به خصوص اعتیاد و بی بند و باری، یکی از نگرانی های اساسی خانواده های ایرانی است، افزود: ساختار خانواده و نحوه ی تعامل اعضای خانواده با یکدیگر نقش مهمی در مدیریت این بحران ها و پیشگیری از وقوع خطرهای رفتاری مرتبط با ایدز چه در سنین کودکی و چه در سنین نوجوانی دارد .

وی با اشاره به عوامل خطر ساز آسیب های روانی اجتماعی برای فرزندان تاکید کرد: روابط خانوادگی را گرم تر، اختلافات خانوادگی را کمتر، ارتباط با فرزندان را بیشتر کنید زیرا داشتن رابطه صميمي و پر محبت با فرزندان توأم با انضباط در پيشگيري از رفتارهاي پرخطر منجر شونده به ايدز بسيار موثر است.

به گزارش روابط عمومی کمیته امداد، شایسته ذکر است دوره های آموزشی؛ تکنیک ها و مهارتها در مددکاران اجتماعی، اصول و مبانی روان شناسی، مددکاری اجتماعی کار با فرد ، اصول و مبانی مددکاری اجتماعی از جمله دوره های آموزشی پیش بینی شده برای مددکاران خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یزد در سال جاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار