رونق کشاورزي مستلزم عزم ملي
بدقولی دولت در عدم تامین اعتبار لوله گذاري مزارع خراسان رضوی و محدودیت34 درصد از مزارع استان به کشت مکانيزه ناهمخوان با فناوري روز دنيا به قول رئیس جهاد کشاورزی استان از جمله مسایل مهم در رونق کشاورزی استان است.
کد خبر: ۲۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶ 26 April 2015
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي افزود: در سفر هيئت دولت به خراسان رضوي قول داده شد که اعتبار لازم براي 2هزار کيلومتر لوله گذاري در سال 93 و 2هزار کيلومتر در سال 94 اختصاص يابد اما متاسفانه تاکنون اين قول عملياتي نشده است.
مهندس مجتبي مزروعي افزود: نه تنها اين قول عملياتي نشده بلکه مي خواهند آن را بر دوش وزارت جهاد کشاورزي بيندازند که خود وزارت خانه اين کار را اجرايي کند.
وي افزود: با همه اين بدقولي ها، وزارت و سازمان جهاد کشاورزي در استان خراسان رضوي مصمم است از محل اعتبارات آبياري تحت فشار، تملک دارايي و اعتبارات ملي به اين مهم توجه کند اما اعتبارات تخصيصي با توجه به نياز استان جوابگو نيست.
 وي از نماينده عالي دولت در استان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست با عزم ملي به بخش کشاورزي توجه کنند و از اعتبارات مديريت بحران نيز اين بخش را بهره مند سازند.

عقب ماندگي در کشت مکانيزه

وي گفت: متاسفانه بخش کشاورزي استان فناوري مناسبي ندارد و فقط 34 درصد از مزارع استان به کشت مکانيزه مجهز است که آن هم با فناوري روز دنيا هم خواني ندارد. مزروعي افزود: اگر بخواهيم 70درصد عقب ماندگي استان را در فناوري جبران کنيم بايد تسهيلات لازم به اين بخش تزريق شود. وي گفت: ما بايد حداقل در تامين ماشين آلات و ادوات بخش کشاورزي 30 درصد يارانه و 70 درصد تسهيلات به متقاضيان بپردازيم تا براي بهره برداران بخش مقرون به صرفه باشد. وي به افزايش چند برابري قيمت ادوات کشاورزي طي چند سال اخير اشاره کرد و گفت: از آن طرف محصولات کشاورزي هيچ رشد قابل توجهي نداشته است.

افزايش 2 برابري توليد گندم در استان

وي از افزايش 2 برابري توليد محصول گندم در استان خبر داد و گفت: ستاد برداشت غلات در استان تشکيل و براي برداشت محصول جو و گندم در استان تدابير لازم اتخاذ شده است. وي سطح زيرکشت محصول گندم در استان را 190 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پيش بيني مي شود از اين سطح 600 هزار تن گندم در استان برداشت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار