مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: هیچ‌گونه سبزی در شهرستان نیشابور با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود، این در حالی است که 578 حلقه چاه نیشابور دارای اضافه برداشت آب هستند.
کد خبر: ۲۷۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 12 August 2016

به گزارشتابناک رضوی، محمدعلی فرهمند با بیان این مطلب، اظهار کرد: ارتقاء شاخص‌های بهره‌وری هدف اصلی جهاد کشاورزی نیشابور است به‌نحوی‌که در گندم که نماد کشاورزی کشور است امسال در سطح شهرستان توانستیم نسبت به سال زراعی گذشته 30 درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همچنین باهدف افزایش کیفیت گندم اقدامات بسیار مناسبی انجام شد که نتیجه آن کاهش 50 درصدی سم زدگی در سطح شهرستان نیشابور را شاهد هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به کشت جو در سطح شهرستان تأکید کرد: 33 هزار تن جو خریداری‌شده است که پرداخت آن از طریق سازمان بورس خواهد بود ولی در تلاش هستیم شرکت تعاون بتواند این جوها را درنهایت خریداری کند تا در شهرستان مصرف شود چون هرچقدر میزان نگهداری این محصول در سطح شهرستان افزایش یابد جلو دلال‌ها گرفته می‌شود.

فرهمند گفت: همچنین نسبت به سال گذشته 220 درصد در برداشت کلزا افزایش داشته‌ایم.

این مقام مسؤول با اشاره به کمبود آب در سطح کشور و شهرستان تأکید کرد: نصب کنتورهای هوشمند از اواسط خردادماه آغازشده ولی باید توجه داشت که از مجموع هزار و 158 حلقه چاه شهرستان فقط 750 حلقه چاه مجوز دارد و در تلاش هستیم طی سه سال این تعداد چاه بدون مجوز را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت تغییر روش کشت و حرکت به سمت روش‌های نیازمند به آب کمتر گفت: کشت‌های گلخانه‌ای و نشائی بهترین روش‌های کشت است به صورتی که با اطلاع‌رسانی در شهرستان، کشت پنبه و چغندرقند به این صورت در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به روش‌های آبیاری نوین بیان داشت: بیشترین میزان آبیاری نوین در سطح استان در اختیار نیشابور است به‌نحوی‌که از محل اعتبارات سال 93 و 94 توانستیم 27 هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری بارانی و یا قطره‌ای کنیم و 20 کیلومتر مسیر انتقال آب را سیمانی نماییم.

وی با اشاره به تلاش این اداره برای کنترل و تنظیم بازار تأکید کرد: سال گذشته و در شب عید 100 تن میوه توزیع شد، برای کنترل قیمت شکر و مرغ نیز به ترتیب 100 و 60 تن از این محصولات را وارد بازار کرده‌ایم.

فرهمند با اشاره به اینکه 70 درصد از سطح سواد کشاورزان ابتدایی و زیر ابتدایی است بیان کرد: تولید سنتی از ظرفیت پایین‌تری برخوردار است و در حال حاضر عملکرد ما به نحوی است که در زمینی که باید هشت تن برداشت گندم در هکتار داشته باشیم فقط 3.5 تن برداشت داریم و این فاصله عملکرد آسیب زیادی وارد کرده است.

این مقام مسؤول با اشاره به اهمیت نیروی انسانی گفت: 60 درصد از بهره‌وری به‌صورت مستقیم به مدیریت نیروی انسانی برمی‌گردد، به‌نحوی‌که در هنگام کاشت گندم در زمین‌های شهرستان در هر هکتار حدود 100 کیلو گندم بیشتر از استاندارد مصرف می‌شود و این یعنی افزایش هزینه تولید برای کشاورز و درنهایت منجر به افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شود.

وی با اشاره به ساخت ساختمان‌های مسکونی در زمین‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: به‌شدت با این موضوع برخورد می‌کنیم، از سال 93 که میزان شناسایی و برخورد ما حدود 10 درصد بود این میزان به 90 درصد در سال جاری افزایش‌یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به تولید روزانه 600 تن شیر در شهرستان تأکید کرد: هر کیلو شیر به‌طور میانگین به قیمت 14 هزار ریال برای دامدار هزینه دارد، این در حالی است که به همین میزان نیز از او خریداری می‌شود، مشکل این امر در این قسمت است که دامداران ما هزینه‌های تولید را کاهش نمی‌دهند.

وی با اشاره به خرید تضمینی 2 هزار و 221 تن شیر از اواسط خردادماه تا به امروز گفت: روزانه فقط 10 درصد از تولید روزانه شیر شهرستان تضمینی خریداری می‌شود آن‌هم برای دامداری‌هایی که بار میکروبی آن‌ها پایین باشد که متأسفانه فقط سه دامداری این وضعیت را دارد، برای به‌صرفه بودن دامداری باید هزینه‌های تولید برای هر کیلو شیر به 11 هزار ریال برسد.

این مقام مسؤول با اشاره به تولید 285 تن ماهی در سال گذشته در شهرستان بیان داشت: امسال حرکتی در شهرستان آغازشده است که سرمایه‌گذاران در جلو چاه‌های آب استخر ایجاد می‌کنند و به پرورش ماهی می‌پردازند که با توجه به آغاز به کار رسمی پنج مورد پیش‌بینی می‌شود تولید امسال به 390 تن برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به سیل اخیر در برخی مناطق و سیل پنج ماه قبل در روستای رود خاطرنشان کرد: باید زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها بیمه باشند ولی ما در روستای رود با همکاری بانک کشاورزی وام‌هایی به کشاورزان اهدا کردیم ولی متأسفانه در سیل‌های اخیر بسیاری از باغ‌های آسیب‌دیده در حریم رودخانه‌ها ساخته‌شده بودند که هیچ‌گونه خسارتی به صاحبانشان پرداخت نخواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به گیاهان دارویی تأکید کرد: این نوع محصول نیازمند آب کمتری است و نیشابور با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد قابلیت گسترده شدن این نوع کشت را دارد.

فرهمند با اشاره به وجود 758 حلقه چاه با اضافه برداشت در سطح شهرستان اظهار کرد: مالکان باید جریمه اضافه برداشت‌ها را بدهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به آبیاری محصولات با آب فاضلاب در برخی شهرهای استان و کشور تأکید کرد: هیچ‌گونه سبزی در نیشابور با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار