رئیس جهاد کشاورزی قم با تاکید بر ضرورت ساماندهی واحدهای تولیدی غیر مجازدر این استان، گفت: فعالیت واحدهای صنفی غیر مجاز رقابت در تولید خوراک دام را با چالش جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۲۷۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 16 August 2016
به گزارش تابناک قم ،محمد رضا طلایی شامگاه دوشنبه دردهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درتالار امام جواد (ع) استانداری، اظهار داشت: هم اکنون تعداد 15 کارخانه تولید خوراک دام در استان فعال هستند، که نظارت و کنترل دقیق دامپزشکی بروی آنها اعمال، و مالیات نیز به موقع از آنها اخذ می شود.

وی اظهار کرد: درمقابل این تعداد از واحدهای مجاز و پروانه دار، 80 واحد کوچک غیر مجاز تولید خوراک دام نیز به هر نحوی که بخواهند، خوراک دام را تولید و آنها را بدون در نظر گرفتن اصول بهداشتی درگونی های کود شیمیایی بسته بندی و عرضه می کنند.

طلایی درعین حال با تاکید بر تبعات اجتماعی پلمپ واحدهای غیرمجاز، افزود: ما می توانیم این واحدها را ساماندهی و کیفیت مواد اولیه تولیدی از سوی آنها را بررسی کنیم، چرا که پلمپ واحدهای غیر مجاز راهکار موثری برای مقابله با این معضل نیست.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به شناسایی حدود 10 هزار واحد صنفی غیر مجاز در قم خاطر نشان کرد: از کشفیات به عمل آمده از این واحدها این طور بر می آید که غالب کالاهای کشف شده در سطح خرده فروشی است، و حتی در مغازه های قم نیز کمتر به فروش رسیده، و بیشتر آنها در بانه خریداری و درب خانه ها تحویل داده می شوند.

امیر محمدی چهر با تاکید بر اینکه طبق قانون، اداره اماکن نیروی انتظامی مسئولیت پلمپ این واحدها و حتی تحویل احظاریه ها به متخلفان را نیز بر عهده دارد، اضافه کرد: اداره اماکن با استناد به رای دیوان عدالت اداری و همچنین به دلیل کمبود نیرو از انجام اقدامات لازم در این زمینه خود داری می کند، از این رو موضوع برخورد با این واحدها فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

معاون سازمان صنعت قم با اذعان به اینکه نهاد متبوعش و همچنین اصناف و اتحادیه ها در زمینه مقابله با واحدهای غیر مجاز وظیفه خود را به نحو احسن انجام می دهند، ورود ناجا به این موضوع برای پیشگیری از هر گونه تنش و درگیری بین اتحادیه ها و واحدهای متخلف در زمان پلمپ را ضروری خواند، و گفت: در گذشته روزانه 100 واحد متخلف در قم پلمپ می شد، ولی امروز و با توجه به همکاری نکردن ناجا در امر برخورد با واحدهای غیر مجاز ما شاهد رشد فعالیت واحدهای غیرقانونی در قم هستیم.

این مسئول با بیان اینکه در سال های قبل در بدترین وضعیت موجود تنها 10 درصد واحدهای تولیدی استان غیر مجاز بودند، گفت: ماده 28 قانون نظام صنفی تکالیف دستگاه ها را مشخص و ماده 81 همین آئین نامه نیز تکالیف را روشن تر کرده و با توجه به رای دیوان عدالت اداری اگر هر دستگاه دیگری به غیر از ناجا بخواهد برای پلمپ واحدهای بدون پروانه اقدام کند، مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرد.

معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز با بیان اینکه این تعداد واحدهای غیر مجاز در استان به هیچ وجه یک شبه بوجود نیامده اند، افزود: مجمع امور صنفی و اتحادیه ها باید نقش نظارتی خود در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

سید صدر الدین موسوی با اشاره به در دست راه اندازی بودن سامانه اطلاعات جغرافیایی یا جی . ای . اس از سوی استانداری قم، افزود: متاسفانه اطلاعات بین دستگاه ها به خوبی رد و بدل نمی شود، و دراین راستا مجمع امور صنفی نیز فعالتر عمل کند.

غلامحسین الهیاری نایب رئیس اتاق اصناف نیزدراین جلسه با بیان اینکه تعرفه های ماشین آلاتی که در کشور تولید نمی شوند، از نرخ ارز مبادله ای به آزاد تغییر پیدا کرده است، افزود: به طور حتم برای مواد اولیه ای که در داخل تولید نمی شوند، باید هر تعرفه ای در نظر گرفته شود، ولی افزایش نرخ مواد اولیه ای که تولید آن تنها در انحصار چند کشور در دنیا است، ظلم بزرگی به تولید کننده محسوب می شود.

مدیرکل صدا و سیمای قم نیز دراین جلسه با بیان اینکه این نهاد در چهار چوب فرهنگ سازی و مطالبه کاری ماموریت خود در حوزه اقتصاد مقاومتی را انجام می دهد، اظهار داشت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب کارآفرینان و مجموعه های اقتصادی جامعه باید همواره احساس کنند که با موانع غیر معقول و مزاحمی برای پیشرفت کار خود مواجه نیستند.

حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر با بر شمردن وظایف صدا و سیما دربحث اقتصاد مقاومتی ،گفتمان سازی و تبیین اقتصاد مقاومتی برای عموم جامعه، حمایت از تولید ملی با معرفی کار آفرینان برتر شرکت های دانش بنیان و نوآور، فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای داخلی، مطالبه از مسئولان، آسیب شناسی و نقد موانع پیش روی اقتصاد شامل قوانین مزاحم، فرهنگ سازی برای نخریدن کالاهای قاچاق و پیگیری اقدامات مسئولان در این حوزه را از جمله آن دانست.

وی با بیان اینکه برای انجام مطلوب این وظایف مجموعه ای از اتاق های فکر تشکیل شده است، گفت: تاکنون جلسه هایی را نیز با حضور استادان حوزه، مجموعه های خصوصی، صنعت و معدن و برخی فعالان اقتصادی و همچنین کارشناسان و استادان مجرب و برنامه سازان تلویزیونی و رادیویی برگزار شده است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار