مدیرکل کتابخانه های عمومی قم با بیان اینکه با رشد 11.5 درصدی امانت کتاب در استان مواجه هستیم گفت: آمار امانت کتاب در قم نسبت به سطح کشور با رشد خوبی همراه است.
کد خبر: ۲۹۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 05 September 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام امیرعطاءاله جباری در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه با کاهش تعداد کتابخانه های مشارکتی اما از سوی دیگر با رشد امانت کتاب همراه هستیم که در سطح کشور روند قابل قبولی است.

وی افزود: امانت بردن کتاب یکی از شاخص های کتابخوانی است که اعضا برای مطالعه کتاب را به امانت می برند.

وی به تشریح فعالیت کتابخانه های نهادی و مشارکتی پرداخت و گفت: کتابخانه های نهادی مستقیم زیرنظر نهادکتابخانه ها فعالیت می کنند و کتابخانه های مشارکتی با نهاد، همکاری دارند.

جباری ابراز داشت: در بعضی از کتابخانه های مشارکتی به علت فراهم نبودن استانداردهای لازم کتابخانه ای، همکاری آنها با نهادکتابخانه های استان قطع شد و از لیست کتابخانه های مشارکتی خارج و این امر باعث شد که 30 درصد کتابخانه های مشارکتی کاهش پیدا کنند.

به گفته وی، 15 کتابخانه مشارکتی و 23 کتابخانه نهادی در استان قم با 48 هزار اعضا و یک میلیون جلد کتاب در بیش از 100 عنوان کتاب فعال است.

 تولید 200 عنوان کتاب بریل در قم 

وی با بیان اینکه 200 عنوان کتاب به بریل در کتابخانه بریل استان قم تهیه شده است گفت: این تعداد کتاب با همکاری نویسندگان، ناشران و شاعران با در اختیار قرار دادن فایل متنی کتاب به کتابخانه نابینایان و تلاش مسئولان کتابخانه صورت گرفته است.

جباری از نویسندگان خواست، برای تولید کتاب های بریل و گویا فایل کتاب ها را در اختیار کتابخانه بریل استان قم قرار دهند تا برای استفاده نابینایان تبدیل به بریل شود.

وی با بیان اینکه استان قم مرکز تولید کننده کتاب های بریل کشور است گفت: در هر فصل یک هزار و 600 کتاب بریل در این مرکز تولید و به 60 مرکز نابینایی سراسر کشور ارسال می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم افزود: مسئولان این مرکز که در کتابخانه آیت الله خامنه ای فعال به کار هستند دو تن از نابینایان هستند که موفق به تولید 30 عنوان کتاب در حوزه های مختلف کودک و نوجوان و بزرگسالان به خط بریل و گویا شدند.

خدمات دولت الکترونیک در کتابخانه های عمومی 

وی به اهتمام دولت تدبیر و امید در خصوص خدمات الکترونیکی پرداخت و گفت: دو مورد از کتابخانه های استان قم به اینترنت متصل است تا علاقه مندان از فضای مجازی در راستای بهره مندی از منابع کتاب ها استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم با اشاره به خرید عناوین مختلف کتاب برای کتابخانه ها گفت: 100 عنوان نشریه نیزاز سوی نهاد کتابخانه ها خریداری و درتمام کتابخانه های عمومی جهت استفاده قرار داده شده است.

وی افزود: همچنین برای خرید کتاب توسط نهاد کتابخانه ها به صورت متمرکز سه میلیارد ریال اختصاص یافته بود و در سال گذشته نیز 900 میلیون ریال کتاب از طریق مختلف خریداری شده و در اختیار کتابخانه های عمومی استان قرار گرفته است.

راه اندازی سه کتابخانه جدید در استان قم 

جباری به راه اندازی دو کتابخانه در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: کتابخانه علامه امینی واقع در بلوار کشاورز و کتابخانه در شهرک قدس از جمله این کتابخانه ها است ضمن اینکه در منطقه نوبهار کتابخانه بزرگی به سه هزار مترزیربنا در حال احداث است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان گفت: در سطح کتابخانه ای برنامه هایی از جمله کانون های ادبی، نویسندگی، نقد و بررسی کتاب، معرفی کتاب، نقاشی و شعرخوانی و در سطح استانی به مناسبت های مختلف کتابهای مختلف معرفی می شوند.

وی اضافه کرد: از هر روزنه ای باید برای معرفی کتاب برای مردم بهره برد تا بتوانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین مردم ارتقا بخشیم و به تبع آن شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای فرهنگ عمومی خواهیم بود.

آسیب شناسی در حوزه کتابخوانی

وی با بیان اینکه بیشترین رشد کتابخوانی در استان قم در حوزه ادبیات است گفت: بیشترین کتاب هایی که در استان مورد مطالعه و امانت قرار می گیرد در حوزه ادبیات، داستان و شعر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم بیان داشت: در راستای کتابخوانی باید آسیب شناسی صورت بگیرد و علت های گرایش مردم به کتابهای مختلف شناسایی شود و در همین راستا بر اساس نیاز مخاطبان کتاب ها تهیه شود.

وی با اشاره به معرفی کتاب در کتابخانه های عمومی استان گفت: نهاد کتابخانه ها آلبومی تهیه کرده است که در آن کتابهای جدیدی که وارد کتابخانه ها می شوند را به صورت خلاصه معرفی می کند، همچنین این معرفی بر روی سایت نیز قابل مشاهده است.

ترویج کتابخوانی وظیفه همگانی است

وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگسازی کتابخوانی در جامعه وظیفه همگانی است گفت: در این راستا نقش دستگاه های اجرایی و رسانه های جمعی در ترویج کتابخوانی مهم است از این رو هزینه کردن برای بسترسازی مطالعه، سرمایه گذاری است که در بلند مدت اثر خویش را بر جامعه می گذارد.

جباری افزود: از رسانه ها و فضاهای مجازی به صورت مطلوب در حوزه کتابخوانی استفاده نشده است این درحالی است که گسترش فضاهای مجازی از مهمترین ظرفیت هایی است که برای نهادینه سازی فرهنگ کتاب باید از آن بهره برد.

وی به همکاری نهادهای فرهنگی در توسعه کتابخوانی درقم اشاره کرد و گفت: در این استان ارتباطات و تعامل های خوبی با نهادهای مختلف از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی شهرداری قم و حوزه هنری استان صورت گرفته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم ادامه داد: در مناسبت های مختلف جشنواره هایی با موضوعات مختلف و با همکاری نهادها اجرایی می شود در همین راستا جشنواره اسوه های ایثار با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و معرفی کتابی در خصوص زندگانی شهید طیبه واعظی انجام شد.

وی بااشاره به فرهنگسازی کتابخوانی از سنین کودکی گفت: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش قم کتاب هایی به کتابخانه های مدارس اهدا شده است و برنامه های مختلف اعزام کارشناسان کتاب به مدارس با هدف معرفی و نقد کتاب و بازدید دانش آموزان از کتابخانه های استان قم صورت گرفته است.

جباری بیان داشت: باید از سنین کودکی افراد را با کتابخوانی آشنا کنیم که این امر باعث ارتقای فرهنگ کشور در آینده می شود این درحالی است که در کشورهایی که تعداد کتابخانه ها و اعضای آن بالا می باشد نوع فرهنگ مردم نیز ارتقا یافته است.

4 کتابخانه در حاشیه بوستان ها 

وی با اشاره اینکه 4 کتابخانه در حاشیه بوستان ها احداث شده است گفت: این کتابخانه ها با استقبال مردم مواجه هستند از این رو اگر شهرداری فضایی در کنار بوستان ها در اختیار نهادکتابخانه های استان قرار دهد آمادگی تجهیز و ارائه خدمات را داریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم به ضرورت ساخت کتابخانه عمومی در پردیسان اشاره کرد و گفت: در این منطقه کتابخانه نهادی وجود ندارد در همین راستا نیازمند همکاری و همگرایی دستگاه های مربوطه هستیم تا با قرار دادن مکانی جهت راه اندازی کتابخانه در پردیسان تدابیری بیاندیشند.

وی ادامه داد: باید زمینه استفاده همه مردم را از کتابخانه ها فراهم سازیم و در دسترس افراد کتابخانه هایی ایجاد کنیم تا بتوانند به راحتی از منابع مطالعاتی بهره مند شوند.

جباری تصریح کرد: برخی از مراکز کتابخانه هایی را راه اندازی کرده اند و اجازه استفاده به اقشار مختلف مردم نمی دهند و تنها مورد بهره وری مجموعه خویش قرار داده اند که باید برای ترویج کتابخوانی از نگاه های جزیره ای دور شد. 

ارتقای وضعیت کتابداران قم

وی با اشاره به ارتقا وضعیت کتابداران در استان گفت: برای رفاه حال کتابداران طی دو سال اخیر محل اشتغال کتابداران در کتابخانه های نزدیک به محل سکونتشان تعیین شده است.

وی افزود: همچنین حقوق کتابداران شهری با دوبرابر افزایش و حقوق کتابداران روستایی ده برابر افزایش یافته است این درحالی است که نسبت به حقوق کارمندان دولتی در رده پایین تری قرار دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم ادامه داد: کتابداران در شرایط سختی کار می کنند از این رو ساعت کاری کتابخانه ها در سراسر کشور همسان سازی شد.

وی با بیان اینکه شش هزار کتابدار درقم فعال هستند گفت: از این تعداد 10 کتابدار در بخش ها و روستاهای استان قم مشغول به فعالیت اند که همه این افراد فارغ التحصیل رشته کتابداری هستند.

وی ابراز داشت: با حضور کتابداران روستایی فرهنگ کتابخوانی در روستاهای استان قم ارتقا یافته است و با استقبال روستاییان همراه بوده است از این رو آمادگی داریم در روستاهایی که مکان برای راه اندازی کتابخانه در اختیار این نهاد قرار دهند اقدام به تجهیز و فعالیت کنیم.

جباری خاطر نشان کرد: در راستای نهادینه کردن کتابخوانی در روستاها آمادگی داریم تا با همکاری شورا و دهیار روستاها در مساجد قفسه های کتابخانه را راه اندازی کنیم تا عموم مردم به راحتی به کتاب دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بودجه نهادکتابخانه ها از نیم درصد درآمد شهرداری ها تامین می شود گفت: در صورتی که شهرداری ها این مبلغ را در اختیار کتابخانه های عمومی قرار دهند شاهد ارتقای وضعیت فیزیکی و توسعه کتابخانه ها در استان خواهیم شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم بیان داشت: وضعیت کتابخانه های استان قم را برای رفاه مخاطبان مجهز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی با ارزش دو هزار و 500 میلیون ریال کرده ایم.

وی به اقتصاد مقاومتی در برنامه های کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهتمام به اقتصاد مقاومتی به جای هزینه کردن برای طراحی غرفه در نمایشگاه ها این هزینه را صرف خرید کتاب برای کتابخانه های عمومی کرده ایم.

جباری به ویژگی های عضویت درکتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و گفت: از سنین دو تا پیش دبستانی حق عضویت به صورت رایگان، از سنین 7 تا 14 سال به صورت نیم بها و از سنین 14 سال به بالا تمام بها است.

وی ادامه داد: سالانه حق عضویت 50 هزار ریال است که حق عضویت در مناسبت های مختلف برای جذب مخاطبان رایگان صورت می گیرد.

جشنواره کتابخوانی رضوی 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره امام رضا(ع) گفت: این جشنواره به عنوان جشنواره کتابخوانی رضوی هر ساله برگزار می شود که امسال در استان قم نیز صورت گرفت.

جباری بیان داشت: یک هزار و 63 تن در این جشنواره در دو بخش کودکان در حوزه نقاشی و بزرگسالان در حوزه کتاب رضوی حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: خیری در استان قم کتاب های جشنواره رضوی را تهیه کرد و در اختیار شرکت کنندگان قرار داد و در پایان جشنواره نی از 278 کتابخوان برتر و یک خانواده کتابخوان تقدیر کردیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار