معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از فعالیت 2 هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: هدف مهم در حوزه توسعه و فناوری ایران در افق 1404 فعالیت 20 هزار شرکت دانش‌بنیان است.
کد خبر: ۲۹۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 13 September 2016
به گزارش تابناک رضوی، علی وطنی ظهر امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان علمی، فرهنگی و هنری جشنواره رویش بنیاد نخبگان خراسان رضوی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) با اشاره به اینکه خراسان از گذشته تاکنون مهد فرهیختگان و فعالان عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده است اظهار کرد: مقام معظم رهبری که قاطعانه در مقابل دشمنان ایران و اسلام ایستاده‌اند نمونه بارزی از فرهیختگان خراسان هستند.

وی با تأکید بر اینکه هدف و مأموریت نخبگان جامعه بسیار مهم و سنگین است یادآور شد: در حال حاضر 2 هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که این میزان باید در افق 1404 به 20 هزار شرکت دانش‌بنیان برسد چراکه به ازای هر 4 هزار نفر، ایجاد شرکت دانش‌بنیان ضروری است.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود بیش از 2 هزار گونه گیاهان دارویی در کشور بیان کرد: از این میزان بیش از یک‌هزار و 700 گیاهان دارویی هستند که برخی از آن‌ها در تولید پمادهای مختلف مورداستفاده قرار گرفتند، به‌ طوری‌ که وقتی محصول مذکور به کشورهای خارجی صادر می‌شود، معادل فروش یک بشکه نفت خام قیمت دارد.

وطنی افزود: حدود 95 درصد زعفران جهان از کشور ما به‌ویژه خراسان تأمین می‌شود، به‌ طوری‌ که تنها در خراسان رضوی 450 میلیون دلارفروش حاصل از زعفران است.

وی با تأکید بر اینکه تجارت زعفران در جهان 8.2 میلیارد دلار است اضافه کرد: متأسفانه کشورهایی مانند اسپانیا که از طریق استحصال زعفران، تولیدات مختلفی را صادر می‌کنند نسبت به ایران که مهد پرورش این گیاه باارزش است، درآمد بیشتری دارند چراکه متأسفانه کشور ما به‌جای اینکه به تولید محصولات مختلف با محوریت زعفران بپردازد، بیشتر در بخش صادرات محصولات خام فعالیت دارد که این امر سبب کاهش میزان درآمد صادرات ناشی از زعفران در کشور شده است.

 معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ابراز تأسف نسبت به صادرات خام محصولات نفت و گاز در کشور بیان کرد: کشور ما از نظر ذخایر نفت و گاز در جهان مقام نخست و در تولیدات ناشی از نانو مقام ششم را به خود اختصاص داده است اما متأسفانه در طول 108 سال گذشته میزان ذخایر نفت و گاز حتی نیم درصد نیز افزایش نداشته چراکه شاید نخبگان علمی ما به این حوزه دیدگاه جدی نداشته‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار