توليت آستان قدس رضوي گفت: عاشورا نهضت جهل زدايي از جامعه بشري است.
کد خبر: ۳۰۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 03 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم تعویض پرچم گنبد رضوی و برافراشته کردن پرچم عزا بر فراز آن، ضمن عرض تسلیت به خاطر حلول ایام‌الله سوگواری سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: تمام ارزش‌های دینی در تابلوی عاشورا قابل‌ مشاهده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: توکل، وفا، اوج عبودیت و تسلیم در برابر پروردگار، ایثار، نوع‌دوستی و توجه به دیگران در پرتو خداخواهی، جهاد، شهادت و دیگر قله‌های انسانیت همه در کربلا دیده می‌شود و از همین بابت، حضرت زینب (س) می‌فرمایند که «ما رایت الا جمیلا».

وی افزود: می‌خواستند عاشورا نباشد اما کربلا تولدی برای شهدای این دشت پربلا شد، بر ابدان اسب تاختند و سرها را در منازل گرداندند اما حضرت زین‌العابدین(ع) و زینب کبری(ع) با نشر معارف حسینی، تمام جهان را کربلا کردند.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: رمز تمام ابواب رحمت و فضیلت «یا حسین(ع)» است، هنر امام سجاد(ع) آن بود که مراسم عزای سیدالشهدا(ع) را با نقاط بندگی و تعالی انسان‌ها گره زد؛ از همین جهت، اربعین اباعبدالله (ع) بهترین فرصت برای تعالی جایگاه معنوی انسان است.

وی افزود: حضرت زین‌العابدین(ع) پیش از غذا خوردن اشک می‌ریخت و می‌فرمود نوامیس و اهل حرم ما در روز عاشورا گرسنه به اسارت گرفته شدند، پیش از آب نوشیدن می‌گریست و می‌فرمود عمویم در کربلا تشنه شهید شد و پیش از نماز خواندن و پس‌ از آن می‌گریست و می‌فرمود که پدرم حتی در زیر باران تیر دشمن نیز دست از اقامه نماز برنداشت، ایشان چهل سال عزای سیدالشهدا(ع) را برپا داشت و با اعمال و رفتار خود نگذاشت که نهضت امام حسین (ع)، در کربلا مدفون بماند.

رئیسی خطاب به خانواده‌های معزز شهدا که در این برنامه حضور داشتند، گفت: شهدای این ملت اگرچه به سیدالشهدا (ع) اقتدا کردند و مظلومانه در خون خود غلتیدند، اما امتداد راه آن‌ها سبب شده تا امروز هر ملتی که اراده ایستادگی در برابر مستکبران عالم را دارد، رشادت حسینی شهیدان و صبر زینبی خانواده‌های معزز آنان را اسوه‌ای در برابر دیدگان خود قرار داده و "هیهات من‌الذله" را فریاد بزند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: عاشورا نهضت جهل زدایی از جامعه بشری است، در فرازی از زیارت‌نامه مشهور امام حسین (ع) آمده است که «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» و این رسالت اصلی مکتب عاشورا یعنی بیدار کردن بشر و زدودن تاریکی‌ها و ظلمات جهل از جامعه انسانی را نمایان می‌کند، اگرچه بیدارگری، تنها مربوط به جهالت آن دوران نیست؛ چراکه جهالت نوین امروزی که غرب پرچم‌دار آن است،‌ به‌مراتب خطرناک‌تر و آموزه‌هایی مهلک‌تر از جاهلیت امویان دارد.

رئیسی در پایان تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی مدارس بزرگ حسین شناسی و زینب شناسی هستند و آموزه‌های مکتب امام حسین(ع) باید به جوان ما به‌گونه‌ای آموخته شود که این فرد در آینده و در هنگامی‌که برای جامعه خود مناصب سرنوشت‌ساز را تصدی می‌کند،‌ جز بر طریقت حسینی و زینبی حرکت نکند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار