رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: همه فروشگاه‌های عرضه شیر در سطح شهر نیشابور به‌صورت سنتی ازنظر ما بدون مجوز است و باید توسط سازمان غذا و دارو با آن‌ها برخورد شود.
کد خبر: ۳۰۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 06 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، علی سلیمانی در نشست خبری روز ملی دامپزشکی در محل این شبکه در نیشابور اظهار داشت: حفظ و حراست از سرمایه دامی که بزرگ‌ترین سرمایه کشور بعد از نفت است، بر عهده همکاران ماست.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان نیشابور 700 هزار رأس دام سبک و 70 هزار رأس دام سنگین وجود دارد که با این میزان دام توانسته‌ایم روزانه 650 تن شیر تولید کنیم که بیش از 350 تن از آن در صنایع لبنی درون شهرستان نیشابور مصرف می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور تصریح کرد: در تولید شیر در استان مقام اول را داریم، همچنین با تولید سالانه 9 هزار تن گوشت قرمز مقام اول استان در این بخش را نیز از آن شهرستان کرده‌ایم.

سلیمانی تأکید کرد: باوجود 21 هزار کندوی عسل در سطح شهرستان نیشابور در مقام سوم تولید این محصول قرارگرفته‌ایم، همچنین با توجه به سودآوری ماهی، طی سال گذشته بیش از یک‌میلیون قطعه بچه ماهی به استان‌های دیگر صادر کرده‌ایم.

وی با اشاره به وجود هزار واحد عرضه محصولات پروتئینی در سطح شهرستان گفت: با توجه به اینکه وظیفه نظارت بر این واحدها بر عهده شبکه دامپزشکی است در شش‌ماهه اول پنج هزار و 112 مورد بازدید صورت گرفته است که به 515 نقض بهداشتی رسیده‌ایم و درنهایت 53 مورد را به دادستان و تعزیرات حکومتی معرفی کرده‌ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور نتیجه این بازدیدها را کشف و معدوم‌سازی 10 تن و 360 کیلوگرم گوشت دانست و ادامه داد: در طی شش ماه نخست سال نیز با استفاده از توان‌بخش خصوصی به هزار و 924 دامدار خدمات‌رسانی کرده‌ایم که دام‌های بهره‌مند از این خدمات به حدود پنج هزار رأس می‌رسد.

سلیمانی با اشاره به وجود 7 هزار سگ صاحب‌دار در نیشابور، تأکید کرد: یک مورد تزریق واکسن هاری در طی سال بر عهده این شبکه است که هرسال آن را اجرا می‌کنیم، خوشبختانه طی پنج سال گذشته هیچ مورد انتقال هاری از حیوانات به انسان در نیشابور گزارش نشده است.

وی با انتقاد از تمایل مردم به مصرف شیرهای سنتی پس از مطرح‌شدن وجود پالم در محصولات لبنی بیان داشت: متأسفانه با استفاده گسترده‌تر مردم از محصولات لبنی سنتی امکان به وجود آمدن بیماری تب مالت افزایش‌یافته است و یک واحد توزیع محصولات دارای بیماری تب مالت در نیشابور پلمب خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور تأکید کرد: همه فروشگاه‌های عرضه شیر در سطح شهر نیشابور به‌صورت سنتی از نظر ما بدون مجوز است و باید توسط سازمان غذا و دارو با آن‌ها برخورد شود.

سلیمانی شایعه وجود گوگرد و سفیدکننده‌ها در شیر را به‌شدت تکذیب و خاطرنشان کرد: تاکنون در هیچ‌یک از گزارش‌ها و آزمایش‌ها چنین موردی مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: طی سال گذشته زردی به‌عنوان شایع‌ترین بیماری دامی شهرستان شناخته‌شده است و 45 رأس دام نیز طی این مدت معدوم شده‌اند.

این مسؤول با اشاره به بازرسی‌های مرتب از داروخانه‌های دامپزشکی تأکید کرد: از 12 داروخانه دامپزشکی فعال در شهر نیشابور طی شش ماه نخست امسال 162 واکسن یا داروی تاریخ‌مصرف گذشته جمع‌آوری‌شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: مهم‌ترین بیماری که شهرستان را تهدید می‌کرد بانام طاعون نشخوارکنندگان کوچک با واکسیناسیون 101 هزار و 929 رأس دام کنترل شد و از آسیب جدی به حیوانات حیات‌وحش جلوگیری به عمل آمد.

سلیمانی تصریح کرد: تاکنون سیاست برخورد با سگ‌های ولگرد حذف آن‌ها بود ولی امسال در صورت تأمین مالی توسط شهرداری‌ها سگ‌ها عقیم خواهند شد که این اتفاق تاکنون در شهر نیشابور نیفتاده است.

وی در پایان دلیل عدم انجام این کار را هزینه‌های بسیار بالای آن دانست و یادآور شد: هزینه مرگ خاموش هر سگ 220 هزار ریال است ولی برای عقیم‌سازی این مبلغ به حدود 550 هزار ریال خواهد رسید، برای انجام این موضوع نیاز به تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد و ورود به این مقوله است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار