کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد از فعالیت 19 درصد شاغلان استان یزد در کارگاه‌های ریسک درجه یک خبر داد.
کد خبر: ۳۰۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 07 October 2016

به گزارش تابناک یزد،علی رضایی  در جلسه شورای سلامت استان یزد اظهار داشت: بر اساس اطلاعات و آمار، سالانه 440 هزار نفر در اثر مواجهه با مواد شیمیایی خطرناک جان خود را از دست می‌دهند، ضمن اینکه 12 نوع از سرطان‌ها نیز با فاکتورهای شغلی و عوامل محیطی مرتبط است.

وی بیان کرد: در کشور ما سرطان دومین عامل مرگ و میر است و سرطان‌های پوست و مثانه شایع‌ترین سرطان‌های حاصل از شرایط محیطی و بهداشتی کار است.

رضایی، بیماری‌های مزمن ریوی را از دیگر عوامل بیماری‌زا در محیط‌های کاری برشمرد و افزود: این بیماری غیرقابل بازگشت و ناتوان کننده است.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد با ارائه تعاریفی از کارگاه‌های ریسک درجه یک و دو بیان کرد: در کارگاه‌های ریسک درجه یک، مهم‌ترین عوامل خطرساز، فلزات سنگین، اسیدهای معدنی، نمک‌های سرب، سیلیس، روغن‌های تصفیه نشده و ... هستند که از جمله صنایع مرتبط با این مواد می‌توان به صنایع ریخته‌گری اشاره کرد.

رضایی یادآور شد: کارگاه‌های ریسک درجه یک در استان، دو درصد از کل کارگاه‌ها در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی، صنوف و ... را تشکیل می‌دهند که این آمار شامل 205 واحد است و 19 درصد جمعیت استان یزد در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: 28 درصد از جمعیت شاغلان استان یزد نیز در کارگاه‌های درجه 2 مشغول فعالیت هستند.

رضایی، شهرستان‌های یزد، اردکان، اشکذر و بافق را دارای بیشترین کارگاه‌های ریسک درجه یک دانست و افزود: صنعت و معدن، محیط زیست و جهاد کشاورزی برای بهبود وضعیت در این واحدها قول همکاری و مساعدت داده‌اند.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان یزد تصریح کرد: پیشنهاد می کنیم کمیته‌ای دائمی با عضویت نمایندگان معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دستگاه‌های دست‌اندرکار تشکیل شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد: صدور پروانه‌های بهره‌برداری جدید و تمدید مجوزهای قبلی برای کارگاه‌های ریسک درجه یک منوط به ارائه گواهی صلاحیت بهداشت باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار