سئوال تابناک از معاون زیارت استاندار خراسان رضوی
آغارعملیات اجرایی احداث پنجمین زائرسرای ارزان قیمت در مشهد در حالی کلید خورد که می‌طلبد تا پیوست فرهنگی و مدیریت زائران در احداث زیرساخت های اقامتی زائران، پیش‌بینی شوند.
کد خبر: ۳۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 06 May 2015
زائرسراهای ارزان قیمت چه جایگاهی در نقشه مدیریت زائر دارند؟

زائرسراهایی که با رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تسهیل امکان سفر زائران کم درآمد و قشرهای باصطلاح کم‌برخوردار اجتماعی در حال ساخت است.

تدبیر شایسته‌ای که برای استفاده همه اقشار از فرصت زیارت بارگاه امام هشتم(ع) انجام شده است می تواند در حقیقت مصداق صفاتی باشد که در منظومه زیارتی مشهدالرضا(ع)، مورد توجه اهل معنا و معرفت بوده است؛ حج فقرا و امامی که معین الضعفاست. این اقدام که فرصتی برای استان های مختلف کشور فراهم می کند تا با احداث زائرسراهای مناسب بتوانند اقشار ضعیف تر به لحاظ مالی را به زیارت امام مهربانی ها بیاورند نیز قابل ستایش است و سزاست تا بر تسریع عملیات اجرایی آن نیز تاکید شود.

امام جمعه مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی پنجمین زائرسرای ارزان قیمت در این کلانشهر مذهبی جهان با اشاره به تشکیل بنیاد زائر برای رسیدگی به امور این زائرسراها از بنیاد زائر لرستان خواست تا تسهیلات حمل و نقل متناسب نیز برای تحقق زیارت آسان‌تر پیش بینی کنند.

حجت‌الاسلام خادمی- نماینده شهردار مشهد- نیز با اشاره به اختصاص 8 زمین دیگر برای احداث زائرسراهای استان های خراسان جنوبي، زنجان، يزد، آذربايجان شرقي و غربي، کردستان، مرکزي و سيستان و بلوچستان گفت: مسئولان برخي استان ها نيز با همراهي برخي خيران در حال تملک زمين براي توسعه فضاي 500 متري ساخت زائرسراي استاني خود هستند و يا در حال تعويض زمين اند.

مشهد هم‌اکنون از نبود برنامه ریزی دقیق برای خدمات رسانی به زائران رنج می برد و هر از گاهی از زبان مسئولان استان درباره اختصاص سرانه زائر به مشهد سخن به میان می آید. به هر حال آن چه روشن است اینکه باید از هم اکنون و پیش از آغاز بهره برداری و افزایش تعداد این زائرسراها برای حجم زائران ورودی به مشهد برنامه ریزی کرد چرا که تنها افزایش زیرساخت های اقامتی به این شهر نمی تواند پاسخگوی تمامی نیازهای زائران باشد و بایستی تدبیر شایسته ای برای بهبود زیرساخت‌های دیگر در حوزه های حمل و نقلی، ترافیک شهری، خدمات فرهنگی و اقتصادی و همچنین خدمات‌رسانی اندیشیده شود.

هرچند سخن گفتن از مدیریت واحد شهری دیگر موضوع نخ‌نمایی است که طرح آن چندان ثمری ندارد، اما حداقل در مقوله ای که در مراحل آغاز آن قرار داریم می توانیم با اتخاذ تدابیری به‌هنگام،  کاری کنیم کارستان تا به سرنوشت دیگر طرح‌ها دچار نشود.

به نظر می رسد تهیه پیوست فرهنگی برای این حجم از زائری که قرار است به مشهد بیایند وظیفه ایست بر روش مدیریت شهری و معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی که نمی توانند و نباید و نشاید که در برابر آن بی تفاوت باشند.

همچنین نباید از یاد برد که اگر برای تعداد زائران ورودی به مشهد، برنامه ریزی دقیقی نداشته باشیم و الگوی زیارت گروهی را در این طرح مورد توجه قرار ندهیم درباره ارائه خدمات به مسافران و زائران مشهد دچار مشکل خواهیم بود. این طرح فراخوانی برای حضو.ر تعداد بیشتری از زائران به مشهد است و باید از معاون  زیارت استاندار پرسید که آیا برای ارائه خدمات و تسهیل امور دیگر این زائران برنامه ای دارند؟

شاید برای معاون جدید که سکاندار این حوزه در استانداری خراسان رضوی شده است پاسخ به این سوال نیاز به هماهنگی‌های بین دستگاهی داشته باشد اما آن چه قابل ذکر و گوشزد نمودن است اینکه هنوز زمان برنامه ریزی برای خدمات رسانی و ایجاد ظرفیت های تازه در این باره نگذشته است ؛ و مبادا زمانی که حجم بالایی از زائران به جمعیت کنونی میهمانان مشهد افزوده شد به این فکر بیفتیم که ظرفیت خدمات رسانی ما برای این شرایط برنامه ریزی نشده است!

سید ناصر نعمتی 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار