سخنگوی شورای اسلامی شهر قوچان از تصویب مصوبه‌ای برای حضور محدود خبرنگاران در دو جلسه علنی شورای اسلامی این شهر خبر داد.
کد خبر: ۳۲۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 31 October 2016
به گزارش تابناک رضوی، علیرضا یاقوتی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه باید با کسب اطلاعات درست نسبت به انتشار اخبار اقدام کنند، اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دوره چهارم شورای اسلامی شهر قوچان اختلاف‌ سلیقه‌ای در میان دو طیف شورا در موضوع خبرنگاران وجود داشت.

وی بابیان اینکه برخی معتقد بودند چون قانون به‌صراحت اعلام کرده حضور خبرنگاران الزامی است و برخی نیز اعتقاد داشتند حضور اصحاب رسانه شاید مشکلاتی برای شورا ایجاد کند، گفت: طی سه سال گذشته به‌طور تقریبی هر دو حالت امتحان شد و در دوره‌ای خبرنگاران حضور نداشته و در دوره‌ای نیز به‌طورکلی حضور پیدا می‌کردند.

عضو شورای اسلامی شهر قوچان با اشاره به آخرین مصوبه این شورا بیان کرد: مقرر شد ازاین‌پس نامه‌های مردمی که ارزش خبری خاصی ندارد یا ارزش خبری آن‌ها کمتر است بعد از ساعت حضور خبرنگاران موردبررسی قرار بگیرد و خبرنگاران تنها در دو ساعت اولیه آغازین جلسه حضور پیدا کنند.

یاقوتی بابیان این موضوع که در ساعت‌های آغازین که خبرنگاران حضور دارند طرح‌های مهم، پیشنهاد‌ها و لایحه‌های ارائه‌شده از سوی شهرداری بررسی و مابقی جلسه بدون حضور اصحاب رسانه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این مصوبه با مُر قانون مغایرت دارد زیرا در مُر قانون اشاره‌شده جلسات شورای شهر علنی است مگر به تشخیص رئیس شورا که به‌صورت موردی و غیرعلنی برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شاید این شیوه مدیریتی باشد که هم جلسات علنی و هم نامه‌ها به خاطر مصالح غیرعلنی برگزار شود، یادآور شد: طبق این مصوبه زمان حضور خبرنگاران محدود شد هرچند که این استثنا هم آمد اگر ضرورت‌ها ایجاد کند می‌توان از حضور خبرنگاران بهره برد اما به‌طور عملی محدودیت‌هایی اتفاق افتاد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قوچان با اشاره به این مطلب که مُر قانون به جلسات علنی با حضور اصحاب رسانه و افراد مایل به حضور در جلسات اشاره دارد، تأکید کرد: پذیرش برای عموم به دلیل محدودیت فضای مکانی در شورای این شهر میسر نبوده و مجموعه مدیریتی شورا هم تمایلی به فراهم کردن فضا برای حضور مردم نداشته است.

یاقوتی بابیان اینکه در طرف مقابل نیز مردم یا از این موضوع بی‌اطلاع هستند که حق حضور در جلسات را دارند یا دنبال دردسر نبوده و حوصله حضور ندارند، گفت: هیچ‌وقت تقاضایی برای حضور در جلسه نداشتیم و اگر تقاضایی هم بوده تنها به‌منظور پیگیری مطالبات فردی و دفاع از مطلب ارائه‌شده به صحن بوده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از افراد، اقشار مختلف یا سازمان‌های مردم‌نهاد تابه‌حال مراجعه‌ای نداشته‌اند که به‌عنوان میهمان ناظر بر جلسه علنی حضور پیدا کنند، بیان کرد: در حال حاضر حتی برای حضور همه خبرنگاران هم با محدودیت فضا روبرو هستیم و باید در ابتدا مکان مناسبی برای جلسات علنی فراهم شود تا ضمن حضور افراد متقاضی مداخله‌ای در جلسه و نظم حاکم بر جلسات رخ ندهد.

عضو شورای اسلامی شهر قوچان با یادآوری این موضوع که تاکنون موردی رخ نداده تا از سوی خبرنگاران درز اطلاعات نامه‌های مردمی صورت بگیرد، عنوان کرد: این تصمیم برای محدودیت حضور خبرنگاران به دنبال حاشیه‌نگاری یکی از اصحاب رسانه در جلسه ماقبل بوده که نقدی به وی نیز وارد است زیرا تنها بریده‌ای از عبارات و جمله‌ها به‌کاررفته بود و جملات قبل و بعد می‌توانست تکمیل‌کننده معنا باشد یا راستای معنا را عوض کند.

یاقوتی با اشاره به اینکه شاید نگرانی برخی اعضای شورای شهر از حضور خبرنگاران یکی از عوامل محدودیت باشد، تصریح کرد: قرار بود نامه‌های مردمی به‌گونه‌ای در شورای شهر قوچان مدیریت شود که اصلاً فضا به بررسی نامه‌های مصداقی اختصاص پیدا نکند و دو مصوبه نیز در این زمینه گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه مقررشده بود نامه‌ها جداسازی و توسط شهرداری پاسخ داده شود یا اعضای شورا در ساعات غیررسمی جلسات نامه‌ها را پاسخ بدهند، تأکید کرد: هیچ‌کدام از این موضوعات به‌صورت عملی اتفاق نیفتاد و تعداد اندکی از اعضای شورای شهر معتقدند رسیدگی به نامه‌های اداری از طرح‌های موردبحث هم اهمیت بیشتری دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قوچان یادآور شد: این نگاه افراد فارغ از بحث‌های تبلیغاتی و انتخاباتی است و به باوری برای آن‌ها تبدیل‌شده است اما عده‌ای نیز معتقدند وقت شورا با این نامه‌ها گرفته می‌شود و باید به کارها و برنامه‌های اساسی‌تر فکر کنیم.

یاقوتی با اشاره به سفر کاری شش نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قوچان به همراه شهردار و معاونت خدمات شهری شهرداری به شهر یزد، گفت: یک شرکت تولیدکننده و ارائه‌دهنده بازی آب و نور در یزد مستقر است که طی برقراری ارتباطی درگذشته با شورای این شهر به دنبال معرفی کارها و استفاده آن‌ها در سطح قوچان بود.

وی بابیان اینکه این دعوت توسط خود شرکت انجام‌شده و هزینه‌های رفت‌وبرگشت به همراه هتلینگ را نیز شرکت متقبل شده است، عنوان کرد: هدف از این سفر آشنایی با طرح‌ها، جزئیات و بازدید میدانی از موارد اجراشده در شهر یزد بوده که در صورت ضرورت و فراهم شدن امکانات مالی بتوان وارد موضوعات جزئی‌تر در استفاده از امکانات این شرکت شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار