کد خبر: ۳۲۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ 07 November 2016
به گزارش تابناک یزد،در سال ۱۹۵۲ برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم یک موافقت‌نامه بازرگانی بین ایران و مجارستان منعقد شد که اساس و پایه مبادلات بین دو کشور در سال‌های بعد قرار گرفت. از آن تاریخ تا ۱۹۶۶ به‌طور کلی حجم مبادلات بین دو کشور چندان زیاد نبود و جمعاً از ۵/۱۱ میلیون دلار تجاوز نکرد. در مه ۱۹۶۶ یک موافقت‌نامه بازرگانی و پرداخت برای مدت سه سال بین دو کشور منعقد شد که به‌موجب آن حجم مبادلات بازرگانی بین طرفین برای سال اول ۲۶ میلیون دلار و برای سال دوم ۲/۲۹ میلیون دلار و برای سال سوم ۳۳ میلیون پیش‌بینی شد. برطبق این موافقت‌نامه کالای صادراتی ایران به مجارستان عبارت بودند از خشکبار، دانه‌های روغنی، چای، توتون و فراورده‌های آن، پنبه، روغن نباتی، ماهی و کنسرو و پوست و روده و پشم و ابریشم طبیعی و فرش و پارچه‌های ابریشمی، منسوجات جوراب و زیرپوش و منسوجات نخی و نخ پنبه و سنگ‌های معدنی و سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی و گوگرد و ... که قریب چهل رقم کالای صادراتی بود ولی عملاً صادرات از هشت قلم کالا تجاوز نکرد.

 

بنابراین گزارش، روابط اقتصادی ایران و مجارستان در سال ۱۹۷۰ وارد مرحله تازه‌ای شد. در اردیبهشت این سال در تهران مذاکرات مفصلی بین هیئت‌های نمایندگی دو کشور صورت گرفت و قرار شد که کالاهای صنعتی ایران در فهرست کالاهای قابل صدور به مجارستان قرار گیرد. در مهرماه ۱۳۵۰ یک هیئت بازاریابی و بازرگانی مرکب از وزیران صنایع و کارشناسان اقتصادی ایران به اروپا از جمله مجارستان مسافرت کردند و سرانجام در آذرماه همان سال هیئت اقتصادی و بازرگانی مجار به‌مدت یک هفته به ایران آمد و پیمان‌هایی به‌منظور خرید کالاهای گوناگون از قبیل کفش و جوراب و تریکو و کشمش و پنبه به امضاء رسید.

 

از سال ۱۳۴۹ ایجاد یک کارخانه تولید قند از خرما در خرمشهر با همکاری فنی کارشناسان مجارستان آغاز به کار کرد و در سال ۵۰ به مرحله بهره‌برداری رسید. در مهر ۵۱ وزیر بازرگانی خارجی مجارستان در رأس یک هیئت شش نفری از مقامات اقتصادی و بازرگانی آن کشور برای شرکت در دومی اجلاس مشترک وزیران اقتصادی ایران و مجارستان به تهران آمد و طی مذاکراتی توافق شد که دولت مجار میزان خریدهای خود را از ایران افزایش و متنوع سازد. در همین سال مذاکرات دیگری برای تأمین دومین واحد تولیدی تحقیق شده خرما صورت گرفت و ایجاد یک واحد عظیم کشت و صنعت در دشت مغان در دستور همکاری‌های اقتصادی و فنی دو کشور قرار گرفت. پس از آن مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور روز به روز پیشرفت کرده است تا جایی که امروز زمینه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری استان یزد و کشور مجارستان در دیدار و نشست نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با سفیر جمهوری مجارستان در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

  ایرنا به نقل از یانوش کواچ، سفیر مجارستان در ایران در این زمینه نوشته است: "این کشور آماده گسترش روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران است. ارائه فناوری لازم در زمینه مدیریت پسماند یکی از زمینه هایی است که مجارستان آمادگی کامل برای فعالیت در ایران دارد و به درخواست های ایران در این زمینه پاسخ مثبت خواهیم داد. در زمینه گسترش صنعت توریسم و رونق گردشگری در ایران و استان یزد نیز آماده همکاری هستیم. در سایر زمینه های اقتصادی از جمله ارائه فناوری های نوین کشاورزی، خرید محصولات کشاورزی و حضور شرکت های کوچک و بزرگ مجارستان در ایران نیز آمادگی داریم و می توانیم همکاری های مشترکی داشته باشیم."

شبستان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار