فرماندار شهرستان اردکان:
فرماندار اردکان گفت: بحران آب این شهرستان جدی است و باید ازتمامی ظرفیت ها برای مواجهه با این بحران استفاده کرد.
کد خبر: ۳۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 09 May 2015
به گزارش تابناک یزد،حسین اسماعیلی در اولین جلسه کمیته بحران آب شهرستان با اشاره به خشک سالی های اخیر در کشور، بحران آب را از مهم ترین چالش های سال جدید عنوان نمود و افزود: استان یزد همواره با مشکل کم آبی مواجه بوده و این مشکل به واسطه خشک سالی های پی درپی در سال های اخیر تشدید گردیده است.

وی با اشاره کیفیت نامطلوب آب شهرستان اردکان، از تخصیص اعتبارات عمرانی مناسب در سال گذشته در بخش آب خبر داد و گفت: عملیات احداث دو مخزن ذخیره آب زمینی 5000 مترمکعبی و هوایی 500 مترمکعبی در سال گذشته آغاز گردیده و تاکنون 40درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرماندار اردکان، اساسی ترین اقدام در مواجهه با بحران کم آبی در کشور را فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ قناعت برشمرد و با تأکید بر ضرورت مصرف بهینه آب گفت: خوشبختانه با پی گیری های انجام شده، تعرفه برق شهرستان اردکان و چند شهرستان دیگر استان جزو منطقه 4 گرمسیری کشور لحاظ و محاسبه می شود و باید مشوق های لازم برای جای گزینی خنک کننده های غیرآبی در فصل تابستان ارائه شود.

اسماعیلی ادامه داد: ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه بایستی از ادارات و نهادهای دولتی شهرستان آغاز و همه دستگاه ها الگویی در این زمینه باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اردکان نیز مهمترین مشکل شهر را مساله آب دانست و افزود: متاسفانه اردکان هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت آب بدترین وضعیت را در استان یزد دارد .

محسن ملت تصریح کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تاکنون برای رفع این مشکل بزرگ جلسات متعددی با مسوولان استان برگزار شده است .

وی گفت: حل این چالش عزم همگانی را طلب می کند و مسوولان و مردم می باید در این زمینه همراه همدل و همسوباشند .

رئیس اداره آب و فاضلاب اردکان نیز گفت: میزان آب انتقالی که از دو مخازن زمینی و هوایی دریافت می شود بین 200 - 150 لیتر در ثانیه متغیر می باشد که این میزان برای فصل زمستان کافی می باشد اما در سایر فصول با توجه به افزایش مصرف آب نیاز به تامین آب کافی از طریق روشن نمودن چاه ها می باشد .

رضا چهره آزاد با بیان اینکه در حال حاضر 13 حلقه چاه در اختیار این امور می باشد که اکثر آنها در قسمت جنوب غربی اردکان و در حریم یکدیگر قرار دارند تصریح کرد: از نظر کیفیت آب بدترین شرایط در استان مربوط به چاه های اردکان است به طوری که کمترین ای سی 2500 و بالا ترین 7500 میکروموس بر سانتی متر می باشد که به هیچ وجه امکان ورود آب به شبکه نمی باشد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته با توجه به کاهش آبدهی ، جابجایی دو حلقه چاه صورت گرفت و یک حلقه چاه جدید نیز حفاری گردید که درحال حاضر درمرحله برق رسانی و تجهیز می باشد .

رئیس اداره آب و فاضلاب اردکان با اشاره به اینکه میزان آبدهی چاه ها به طور همزمان درحدود 140 - 130 لیتر بر ثانیه می باشد اظهار کرد: با توجه به بررسی های انجام شده به نظر می رسد در محدوده شهر اردکان مکانی برای حفر چاه نمی باشد ضمن اینکه مطالعات تامین آب شهرهای اردکان و احمدآباد در حال انجام می باشد و با گذشت بیش از یک سال از این موضوع نتایج قابل قبولی حاصل نشده است.

چهره آزاد گفت: به نظر می رسد در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی تنها راه مقابله با کم آبی و بحران آب در فصل تابستان صرفه جویی در مصرف آب می باشد با توجه به مصرف بسیار زیاد کولرهای آبی در پیک مصرف بیش از 50لیتر بر ثانیه ، ترغیب مردم به استفاده از کولرهای گازی می تواند در مقابله با بحران کم آبی بسیار راهگشا باشد .

وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش سالیانه 1500 مشترک به تعداد مشترکین در شهرهای اردکان و احمدآباد سالیانه نیاز به افزایش منبع آبی جدید با دبی 15 لیتر در ثانیه می باشد تا وضع به همین منوال ادامه یابد افزود: درحال حاضر حجم مخازن ذخیره آب 35 هزار مترمکعب می باشد که با توجه به میزان مصرف آب ، در زمستان 2روز و در زمستان یک روز امکان ذخیره آب وجود دارد .

شهرستان اردکان دارای آب و هوای گرم و خشک بیابانی و دور از هر گونه قطره آبی از دریا و دریاچه ای است.

بارندگی کم ، نامنظم و خشکسالی های پی در پی و از همه مهمتر میزان شوری آب این منطقه آن قدر زیاد است که کیفیتش برای حیات مناسب نیست.

اردکان علاوه بر این محدودیت های منابع آبی، با افت سطح دسترسی به آب نیز روبرو هست و این چالشی برای تامین آب شرب بهداشت و حفظ فعالیت های کشاورزی ، صنعتی معدنی آینده شهرستان شده است .

امید است مسوولان اردکان با مساعدت مقام های کشوری ، چاره ای برای تامین آب اردکان با هدف استمرار حیات در قلب ایران اتخاذ کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار