شهروندان اردبیلی در حالی طی هفته های اخیر از قطعی مکرر برق در مناطق مختلف مرکز استان به ستوه آمده اند که مسئولان اداره برق دلیل اصلی را حوادث طبیعی و اتفاقات می دانند.
کد خبر: ۳۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 09 May 2015

به گزارش مهر، مدیر عامل توزیع برق استان اردبیل در هفته های گذشته در جمع اعضای شورای شهر اردبیل برای چندمین بار تاکید کرد که در اردبیل قطعی برق نداریم و حتی تعمیرات شبکه با خطوط گرم انجام می شود.

این اظهارات البته با تعجب اعضا شورا و به ویژه اصحاب رسانه همراه بود چرا که گلایه های متعدد از قطعی گاه و بیگاه برق از جمله دغدغه هایی است که اخیرا از سوی شهروندان طرح می شود.

این روزها قطعی برق در اردبیل نه روز و شب می شناسد و نه منطقه جغرافیایی. تا جایی که مرتبا لوازم و دستگاه های برقی به طور ناگهانی از حرکت می ایستند تا نشان دهند که قطعی برق به هر دلیلی این روزها افزایش داشته است.

قطعی مکرر به دلیل نامشخص

یکی از شهروندان شهرک آزادی اردبیل می گوید برق مرتبا در ساعاتی از روز و گاها شب قطع می شود و دلیل آن نیز مشخص نیست.

نعیم مفتح تاکید دارد که هر چند زمان قطعی کوتاه است اما تکرار قطعی برق موجب شده در این هفته های اخیر دل مشغولی به وجود آورد تا جایی که اطمینان نداریم یک یا دو ساعت دیگر برق داریم یا نه.

وی با ذکر مثالی به قطعی برق چهار شب قبل اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه اغلب وسایل و لوازم حتی در منزل برقی است قطعی برق روند عادی زندگی را مختل می کند.

شهروند دیگری به قطعی برق در طول روز اشاره دارد و می گوید حتی اگر قطعی به دلیل مصرف بالا باشد در طول روز معنی خود را از دست می دهد.

نسرین خداپناه تاکید دارد که قطعی برق صدمات جبران ناپذیری به وسایل و تجهیزات برقی وارد می کند و به عنوان مثال برای یخچال، تلویزیون و رایانه صدماتی را به دنبال دارد.

دکل برق

البته نمونه قطعی برق را می توان در نشست خبری مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مثال زد که در طول یک ساعت بیش از پنج بار برق قطع و مجددا وصل شد.

تا جایی که مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان از صدمات قابل توجه به یخچال و آسانسور ساختمان اداری به دلیل قطعی های مکرر برق خبر داد.

«حوادث طبیعی عامل قطعی است»

این اظهارات در حالی است که مدیر عامل توزیع برق استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به چرایی قطعی برق نمونه های حادث شده را دلیلی بر کلیت بخشیدن به موضوع ندانست و سه دلیل تعمیرات، حوادث و شرایط جوی را دلایل اصلی قطعی برق عنوان کرد.

علیرضا علیزاده گفت: طی ماه های اخیر به دلیل شرایط جوی از جمله بارش ها و طوفان و رعد و برق و تندبادهایی که تا ۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته اند ما شاهد حوادثی در شبکه بودیم.

وی تاکید دارد که به عنوان مثال هیچ شبکه ای در مقابل باد با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت مقاومت نمی کند و از سویی به دلیل اینکه شبکه برق رسانی در اردبیل هوایی است طبیعی است که شاهد حوادث مختلف جوی باشیم.

کمبود تیم کاری برای تعمیرات گرم

این مسئول در پاسخ به این سوال که چرا عنوان شده تعمیرات اداره برق خط گرم است اما خود تعمیرات از دلایل قطعی است، تصریح کرد: ما در مجموع دو تیم تعمیر خط گرم برای کل استان داریم.

وی گفت: در برخی مقاطع وقتی امکان استفاده از تیم خط گرم وجود ندارد تیم های عادی وارد کار می شوند و به دلیل محدودیت نمی توان همه جا و هر لحظه تعمیرات خط گرم داشت.

دکل برق

تاکید اصلی علیزاده به این است که تعمیرات با برنامه ریزی و اعلام قبلی از سوی رسانه ها انجام می شود و با این وجود شهروندان بارها تجربه قطعی بدون اعلام از سوی رسانه ملی را داشته اند.

این مسئول می گوید: هر زمان حادثه ای اتفاق افتاده ماموران به صورت موقت برق را دایر کرده و روز بعد برای تعمیرات اساسی ورود کرده اند.

مدیر عامل توزیع برق استان افزود: با این وجود خاموشی با برنامه اعلام شده و ماموران برق برای برقراری مجدد شبکه تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا در کوتاه مدت تعمیرات انجام شود.

رسیدگی مداوم به ۱۲۱

در عین حال علیزاده گلایه مندی های مکرر شهروندان مبنی بر قطعی برق را نمی پذیرد و می گوید ما به طور مرتب اتفاقات برق که به شماره ۱۲۱ انعکاس می یابد را کنترل می کنیم.

وی افزود: در واقع حتی نحوه رسیدگی به اتفاقات شنود می شود تا مشخص شود آیا مدیران مناطق به موقع به حوادث ورود داشته اند و به موقع تعمیرات انجام شده است یا نه.

تاکید این مسئول به ویژه رسیدگی به مناطقی است که ساکنان اظهار کرده اند بارها برق قطع شده و کسی رسیدگی نمی کند.

مدیر عامل توزیع برق استان می گوید مثلا اگر برق شهرک آزادی چندین بار قطع شده به دلیل اتفاقات بوده و مطمئنا عملکرد مدیر منطقه نیز رصد می شود.

امکان حذف کامل قطعی وجود ندارد

خاموشی در منطقه کوچک در حالی تقریبا به صورت روزانه در شهر اردبیل تجربه می شود که به گفته مدیر عامل توزیع برق استان، تولید برق در این استان سه برابر مصرف است.

استان اردبیل از جمله استان هایی است که برخلاف استان هایی با آب و هوای گرم استفاده از سیستم های تهویه و کولر در فصول گرم چندان متداول نیست. صنایع پر مصرف برق در این استان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و بخش اداری نیز با مقررات سخت و سنگین برق مصرف می کند.

با این وجود در حالی که از یک سو تولید بالا است و از سویی مصرف خانوارها در حد معمول است شهروندان شاهد قطعی های ناگهانی برق هستند و بارها روند روزمره زندگی خود را مختل شده می بینند.

 مدیر عامل توزیع برق استان تاکید دارد که این تصور که قطعی برق به صورت کامل از بین برود تصور ایده آلی است و دست نیافتنی است.

علیزاده می گوید در استان شش هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف داریم که از جمله اقدامات اداره برق بعد از مدت ها تلاش تبدیل هزار و ۲۰۰ کیلومتر از آن به کابل خودگردان است که در مقابل سرقت سیم و اتفاقات مقاومت بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: اینکه مثلا با جذب اعتبار بتوان قطعی برق را به صفر رساند کار شدنی نیست و هیچ کجای دنیا نیز مرسوم نیست و حتی در کشورهای پیشرفته بارها اخبار قطعی برق به گوش می رسد.

مانور شهری اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق فشار ضعیف

مدیر عامل توزیع برق استان با اذعان به اینکه اکثر شبکه برق رسانی در اردبیل هوایی است، اضافه کرد: اینکه بیاییم کل شبکه را زمینی کنیم به حدی سرمایه گذاری کلانی نیاز دارد که در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

تراکم مشترکان در اردبیل و انتظارات آنها از اداره برق

در حالی که مدیر عامل برق استان فرار از قطعی برق را حداقل در کوتاه مدت امکان پذیر نمی داند، به گفته مسعود عباسی رئیس اداره برق شهرستان اردبیل ۵۸ درصد مشترکان استان در این شهرستان سکونت دارند و ۴۴ درصد مشترکان شهری استان نیز در شهرستان اردبیل ساکن هستند.

این ارقام نشان می دهد حجم عمده ای از توان برق رسانی صرف مرکز استان شده است و در نتیجه می توان کیفیت و کمیت برق رسانی را از وضعیت خدمت رسانی به مرکز استان استنباط کرد.

مدیر عامل توزیع برق استان معتقد است این شرکت تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا رفاه شهروندان تامین شود.

وی با تاکید براینکه نباید زحماتی که کشیده شده را در مقابل قطعی یک یا دو ساعته برق نادیده گرفت می گوید با توجه به امکانات تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا میزان اتفاقات و قطعی ها کاهش یابد.

در این میان شهروندان اردبیلی نیز انتظاراتی داشته و اعتقاد دارند در شزایطی پرداخت قبوض از سوی شرکت برق مورد تاکید قرار دارد، به همان میزان نیز در زمینه کاهش قطعی های ناگهانی برق خود را مسئول دانسته و بر کاهش آن اصرار داشته باشد تا شهروندان مجبور نباشند ساعاتی از شب را با چراغ نفتی و روشنایی گاز سپری کنند.


 



منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
باسلم متاسفانه درمورخه 9/3/94هرچه به 121زنگ زدیم اشغال بودحالاماچکاربایدبکنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار