معاون موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: اگر بخواهیم تاریخ ایران را بشناسیم، خراسان دروازه آن خواهد بود، چراکه قدیمی‌ترین آثار استان ما مربوط به دره کشف‌رود و دوره پارینه‌سنگی در 8 هزار سال پیش است. قدیمی‌ترین سند تک‌برگی خراسان در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که مربوط به اوایل قرن ششم حدود سال‌های 514 هجری قمری است.
کد خبر: ۳۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹ 09 May 2015
علی سوزنچی در مراسم گرامیداشت روز اسناد ملی با محوریت معرفی اسناد موقوفه عباسقلی‌خان شاملو که در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: هویت ملی در اسناد وجود داشته و باید از آنها حفاظت شود؛ خراسان از هویت تاریخی بی‌نظیری برخوردار است و توجه به هویت خراسان به همراه هویت استان‌های اصفهان، فارس و آذربایجان و … باید منجر به وحدت و ایجاد هویت ملی شود.

وی ادامه داد: مرکز اسناد و کتابخانه حافظ و پاسدار تاریخ کشور است و اسناد و آثار مکتوب در این سازمان محافظت می‌شوند، در واقع این سازمان وظیفه تأمین امنیت فرهنگی را از طریق نگهداری اسناد برعهده دارد.

سوزنچی با بیان اینکه اسناد می‌توانند دیواری در برابر تهاجم فرهنگی باشند، عنوان کرد: اگر بخواهیم تاریخ ایران را بشناسیم، خراسان دروازه آن خواهد بود، چراکه قدیمی‌ترین آثار استان ما مربوط به دره کشف‌رود و دوره پارینه‌سنگی در 8 هزار سال پیش است.

وی با اشاره به اینکه این آثار به قبل از ورود آریایی‌ها به ایران بازمی‌گردد؛ اضافه کرد: مهم‌ترین مقطع تاریخ استان خراسان رضوی نیز مربوط به مهاجرت آریایی‌ها به ایران از دروازه‌های خراسان است؛ قسمت اعظم این قوم نیز در این استان ساکن می‌شود.

معاون موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه خراسان ظرفیت عظیم تاریخی دارد، بیان کرد: پس از اسلام نیز بیشتر آثار 6 قرن اول با خراسان ارتباط مستقیم دارد و این استان از نقاط مهم جغرافیایی در تمامی مباحث آن زمان بوده است که در رأس آن نیشابور به عنوان مرکز مهم سیاسی، ‌علمی و فرهنگی آن زمان شناخته می‌شده است.

سوزنچی متذکر شد: قدیمی‌ترین سند تک‌برگی خراسان در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که مربوط به اوایل قرن ششم حدود سال‌های 514 هجری قمری است؛ این سند مربوط به نامه یکی از والیان به سلطان سنجر سلجوقی در مورد اخذ مالیات از نواحی اسفراین و نیشابور است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین اسناد کشور در خراسان است، توضیح داد: در مجموعه آستان قدس از حدود 800 سال قبل اسناد مختلف باقی‌مانده است.

معاون اداره موزه‌های آستان قدس رضوی به جایگاه آموزش در استان اشاره کرد و در مورد قدمت آن، بیان داشت: در حوزه آموزش مدارس علمیه با سابقه‌ای از دوره تیموریان مانند مدرسه دو در، مدرسه پریزاد باقی مانده است؛ پس از آن نیز مدارسی نظیر عباس‌قلی‌خان، نواب و میرزا جعفر در اسناد موجود است.

سوزنچی ادامه داد: در این مدارس تاریخ، فقه، کلام، حدیث و ... تدریس می‌شده و در برخی از اسناد حتی نام‌های دانشجویان و استادان ذکر شده است.

وی، آستان قدس را بزرگترین نماد دینی و مذهبی ایران دانست و ‌تاکید کرد: این مجموعه سابقه‌ای هزار و 200 ساله در تاریخ دارد و همواره در طول تاریخ نقش فرهنگی داشته است همچنین آستان قدس رضوی در حال حاضر هم دارای عظیم فرهنگی و تاریخی در کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار