پرسش مهم مرتبط با این استعفا دلیل انجام آن است ، اینکه آیا مدیران کشورمان به این نگرش که مسئولیت اجتماعی دارند رسیده اند یا اینکه این استعفا سدی دفاعی برای برخی دیگر از افراد بوده ،باید پاسخی روشن بیابد.
کد خبر: ۳۳۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 01 December 2016

تابناک ایلام::درحادثه اخیر برخورد قطار مسافران مشهد مقدس که تعدادی از هموطنانمان فوت کردند بلافاصله آقای پورسید آقایی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران استعفا کرده و این استعفا مورد موافقت وزیر راه و شهر سازی قرار گرفت.

چند نکته درمتن این استعفا وجود داردکه تامل برانگیزند.جمع بین اینکه سیستم کنترل این مسیرجزوپیشرفته ترین سیستم های دنیاست و این حادثه بواسطه خطای چند نفر از پرسنل رخ داده است افکار عمومی را به سمت دلیل این خطای انسانی سوق می دهد.عمد یا غیر عمد بودن این عمل وهمچنین بررسی وضعیت جسمی و روانی پرسنل خاطی می تواند برای سوالات متعدد مردم ومخصوصا خانواده های داغدارپاسخ های روشن وواضحی بیان نماید.

نکته دیگری که در متن استعفای آقای مدیر عامل وجود دارد اشاره به مسئولیت اجتماعی مدیران است .مسئولیتی که گرچه تصریح قانونی نداردولی عرفی کاملا پذیرفته شده و رایج در بسیاری از جوامع انسانی است .درواقع چون مدیران در تمام سطوح مسئول اعمال پرسنل مجموعه خود هستند از یک مسئولیت اجتماعی برخوردارند که باید درتمام امور جاری دستگاه تحت تصدی خود بدان پایبند باشند.

مدیران دستگاه ها هنگام پذیرش مسئولیت ، باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سازمانی انجام دهند و بتوانندبه بهترین شکل ممکن ، خدمات یا تولید مجموعه خود و رضایت مندی پرسنل رابه حد اکثر ممکن برسانند.این امرمخصوصا درمورد نهاد هایی که با سلامت نفس انسان ها سروکاردارندپیچیده ترو سنگین تر می گردد.

وزیر راه و شهرسازی که سکاندار یکی از مخاطره آمیزترین مسئولیت های کشور است نیز با اشاره به مسئولیت اجتماعی مدیران ،اقدام مدیر عامل زیرمجموعه اش را قابل تقدیر دانست.سوال مهم از وزیر محترم این است که آیا ایشان نباید به عنوان بالاترین مسئول دراین ارتباط استعفا می داد؟ یا اینکه آیا استعفای مدیر عامل اجباری بوده و ضامنی برای بقای آقای وزیر بوده است ؟

اشاره به مسئولیت اجتماعی اگر به راستی و به دور از فریب های رسانه ای از طرف مدیر عامل راه آهن بیان شده باشد بارقه امیدی در سیستم فاسد اداری کشور است. وضعیت اداری که دچارفساد همه جانبه سیستمی است نیازمند چنین ادبیات تازه ای است و به شنیدن این کلمات به شدت نیاز دارد.همه مدیران باید علاوه بر مسئولیت های قانونی ،مسئولیت اجتماعی در برابر افکار عمومی را نیز بپذیرند و در هر لحظه خود را در معرض آن بدانند. /ف

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند با مسئوليت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
سوْال دوم درسته خيلي تا بلوغ مديرانمون باقي مونده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار