توزيع ميزان باسوادي زنان جمعيت 6 ساله و بالاتر در کل کشور يکنواخت نيست و ميان استان‌هاي کشور از لحاظ ميزان باسوادي زنان اختلاف معناداري وجود دارد. به گونه‌اي که کمترين باسوادي در استان سيستان و بلوچستان با 65.4 درصد و بيشترين آن در استان تهران با 88.6 درصد درج شده است.
کد خبر: ۳۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 12 May 2015
تابناک بوشهر: اطهره نژادي در يازدهمين نشست مشاوران امور بانوان وزارتخانه‌ها با معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر يکي از برنامه‌هاي ما تدوين اطلس زنان است و براي سال 94 قصد داريم به آسيب‌شناسي و ريشه‌يابي مسائل زنان بپردازيم.
معاون هماهنگي و برنامه‌ريزي معاونت امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به آمار سال 90 در حوزه زنان اظهار کرد:‌ بر اساس اين آمار 71.5 درصد از زنان در شهرها زندگي مي‌کنند و 28.5 درصد روستايي يا غير ساکن هستند. تفاوتي بين بعد خانوار شهري و روستايي ديده نمي‌شود. بالاترين و پايين‌ترين ميانگين ميزان ازدواج به ترتيب در استان‌هاي خراسان شمالي و تهران ثبت شده است و بيشترين ترکيب ازدواج در مردان در سال‌هاي 20 تا 24 و در زنان 15 تا 19 سال است. بيشترين اختلاف ازدواج شهري و روستايي در کرمان و کمترين آن در استان سيستان و بلوچستان ثبت شده است.

وي در ادامه گفت: بالاترين و پايين‌ترين ميزان طلاق به ترتيب در استان‌هاي البرز و سيستان و بلوچستان ثبت شده است. بيشترين طلاق ثبت شده در زنان در گروه سني 25 تا 29 سال و در مردان در گروه سني 20 تا 24 سال است. ميانگين ميزان طلاق روستايي 21.86 و ميانگين ميزان طلاق شهري 39.63 است. نسبت طلاق به ترتيب در استان‌هاي مازندران، و چهارمحال و بختياري داراي بيشترين و کمترين مقدار است.

نژادي با اشاره به بعد خانوار در ايران گفت: بعد خانوار در سال 75 ، 4.8 در سال 85 ، 4.1 و در سال 90 ، 3.6 بود.

وي با اشاره به برنامه‌هاي معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: مطالعات پايه کارشناسي انجام شد، برگزاري جلسات تخصصي در طول چندين ماه با حضور متخصصان صورت گرفت.

معاون هماهنگي و برنامه‌ريزي معاونت امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري درباره برنامه کلينيک سلامت خانواده گفت: فاز اول اين کلينيک بر اساس تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده با وزارت بهداشت در 9 استان انجام مي‌شود و در همين جهت وزارت بهداشت نامه‌هايي را به استان‌ها ارسال کرده است و اين کلينيک‌ها مي‌توانند در حوزه‌هاي پيشگيري مانند پيشگيري از طلاق، موثر باشند.

وي درباره وضعيت آموزش اظهار کرد: ميانگين ميزان باسوادها در روستاها 69.58 و در شهرها 84.33 است. توزيع ميزان باسوادي زنان جمعيت 6 ساله و بالاتر در کل کشور يکنواخت نيست و ميان استان‌هاي کشور از لحاظ ميزان باسوادي زنان اختلاف معناداري وجود دارد. به گونه‌اي که کمترين باسوادي در استان سيستان و بلوچستان با 65.4 درصد و بيشترين آن در استان تهران با 88.6 درصد درج شده است.

وي افزود: ميزان باسوادي کم زنان در استان‌هايي مانند اردبيل، خراسان جنوبي، خراسان شمالي و خوزستان و ميزان باسوادي متوسط زنان در استان‌هايي مانند ايلام، چهار محال و بختياري، زنجان و ميزان باسوادي بالاي زنان در استان‌هايي مثل اصفهان، البرز، بوشهر و تهران ثبت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار