انفجار برای خاموشی صدای کانون رهپویان در شیراز توسط یک گروهک تروریستی انجام شده بود اما این اتفاق نه تنها باعث نشد صدای این کانون ساکت شود بلکه بر صوت آن افزود تا جایی که رکورد بزرگترین اعتکاف کشور در شیراز توسط این مجموعه فرهنگی زده شد، اما متاسفانه برخی بی تدبیری ها باعث شده است تا جلسات هفتگی این کانون تعطیل شود.
کد خبر: ۳۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 12 May 2015

24 فرودین 87، انفجاری که در حسنیه سیدالشهدا (علیه السلام) روی داد باعث شد تا 14 نفر از جمله 2 کودک در حال عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) به شهادت برسند، این اتفاق در 9 سالگی کانون رهپویان رخ داد که نهالی نوپا بود، این انفجار برای خاموشی صدای کانون رهپویان در شیراز توسط یک گروهک تروریستی انجام شده بود اما این اتفاق نه تنها باعث نشد صدای این کانون ساکت شود بلکه بر صوت آن افزود تا جایی که رکورد بزرگترین اعتکاف کشور در شیراز توسط این مجموعه فرهنگی زده شد، اما متاسفانه برخی بی تدبیری ها باعث شده است تا جلسات هفتگی این کانون تعطیل شود.

تابناک فارس به نقل از شبستان:احد پاریابی، مدیر روابط عمومی کانون رهپویان وصال شیراز در خصوص تعطیلی جلسات هفتگی این کانون گفت: وقف حسنیه در مهر سال ۸۰ نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه فارس ثبت وقف عام شد، یادآور شد: اوقاف برای تشکیل هیئت امنا چندین ماه است که تعلل می کند و کاری به شکلی پیش می رود که فرزند واقف متولی شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کانون می خواهد فرزند واقف جز هیئت امنا باشد، اظهار داشت: آنها می خواهند کار به صورت به صورت تولیتی برگزار شود آنان به وقف نامه اولی توجه نکردند و به دست نوشته مرحوم جلایر توجه می کنند.

وی مرحوم جلایر را مردی نیک اندیش دانست و تصریح کرد: اگر بخواهند به صورت هیئت امنایی باشد کانون فعالیت می کند در غیر این صورت جمع می کنیم و می رویم.

ساعت 23 یکشنبه بیستم اردیبهشت ماه پایگاه اطلاع رسانی کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز خبری به شکل زیر منتشر کرد که باعث تعجب مردم شد، متن این خبر به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه تعطیلی جلسات کانون فرهنگی رهپویان وصال

افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

از آنجا که قبلا اعلام کرده بودیم پیرامون امر تولیت حسینیه تابع نظر شرعی و قانونی اداره اوقاف هستیم و اداره اوقاف هم حکم تولیت را موروثی اعلام کرده است، بدینوسیله پایان تشکیل جلسات کانون را در محل حسینیه سیدالشهداء اعلام می داریم و توجه به نکات زیر را ضروری می دانیم:

کلیه عزیزان تقاضا داریم از هرگونه برخورد احساسی اجتناب فرمایند. هرگونه بحث و دلخوری در مورد مکانی که متعلق به امام حسین (ع) است را خارج از آموزه هایی می دانیم که در این مدت با هم آموخته ایم.

پیگیری های مستمر همه دلسوزان را برای تهیه امکانات جدید را خواستاریم.

پیگیری هزینه های مالی که به نام کانون فرهنگی رهپویان وصال در این مکان شده است را حق شرعی و حقوقی خود می دانیم.

بعد از هفده سال هزینه جوانی و امکاناتی، رسیدن حسینیه در جایگاه یک برند ملی را تجربه ای می دانیم برای سایر مجموعه های فرهنگی که در زمین خود بازی کنند و طبیعتا حق کانون است که از این به بعد در زمین خود بازی نماید.

امیدواریم همه اماکنی که در کشور متعلق به امورات فرهنگی است، با دلسوزی و تخصص به بهترین وجه در جهت اهداف معنوی برگزار شود.

در صورت بازگشایی مجدد جلسات کانون در شیراز یا شهرهای دیگر، مراتب از طریق سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم

کانون فرهنگی رهپویان وصال

رونوشت:

دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله تعالی

دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، حضرت آیت الله ایمانی حفظه الله تعالی

تولیت محترم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) حضرت آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب حفظه الله تعالی

حضرت آیت الله حائری شیرازی حفظه الله تعالی نماینده محترم مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری

و اما جوابیه اداره اوقاف فارس:

"به گفته اداره کل اوقاف فارس، بنا به درخواست کانون رهپویان وصال و جناب آقای محمدیان، عضو محترم شورای شهر، پیش از هرگونه اظهارنظر و تصمیم گیری مقررشده است جلسه شورای حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس با حضور فرزندان مرحوم جلایر و اعضا کانون رهپویان وصال جهت بررسی موضوع در اداره کل اوقاف فارس تشکیل شود که این جلسه راس ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 23 اردیبهشت 94 در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس برگزار می شود."

همچنین رضا محمدیان، عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه این هیئت بزرگترین هیئت مذهبی شیراز است،گفت: این مجموعه بزرگترین اعتکاف و برنامه های مذهبی را در کشور برگزار می کند که زبانزد خاص و عام است.

وی با یادآوری این مطلب که بیشترین اعزام و کاروان مذهبی توسط این کانون راهبردی می شد، افزود: متاسفانه اوقاف در حال وقت کشی است و هیئت امنا را تشکیل نمی دهد.

این عضو شورای شهر شیراز نیز روز گذشته (21اردیبهشت) در نطق پیش از دستور خود اینچنین یادآور شد:

"انالله و انا الیه راجعون

جای تاسف است برای جامعه فرهنگی- مذهبی سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام)

مسئولین تدبیر کنند؛ بزرگترین مجموعه فرهنگی- مذهبی کشور در شیراز تعطیل شد

متاسفانه با خبر شدیم روز گذشته کانون فرهنگی رهپویان وصال با صدور اطلاعیه‌ای جلسات خود را تااطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده است

.

مستحضرید مجموعه مذکور بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور و زبانزد خاص و عام است که بزرگترین اعتکاف جوانان کشور طی سال‌های اخیر توسط آن انجام شده است. علاوه بر آن بیشترین مراسم مذهبی در سطح شهر شیراز، اعزام پرجمعیت‌ترین کاروان‌های زیارتی به مشهد مقدس، عتبات عالیات و مناطق جنگی، تشکیل گروه‌ها و برگزاری دوره‌های فرهنگی و عقیدتی مختلف، جذب چندین هزار از جوانان شهر شیراز و برگزاری مراسم مختلف در سطح کشور و ... از جمله فعالیت‌های این مجموعه فرهنگی بوده است.

و اما چون و چرای تعطیلی این کانون:

ماجرا از این قرار است که در سال 80 مرحوم حاج جواد جلایر که از متدینین و خیرین شهر بود با وقف قطعه زمینی به مساحت حدود 2 هزار و 600 مترمربع در خیابان شهید آقایی شیراز جهت احداث حسینیه سیدالشهدا (ع) در حضور شاهدین و 2 تن از علمای بزرگ شهر اقدام کرد و با دعوت و پشتیبانی از مجموعه رهپویان وصال که آن زمان در مسجد خیرات شیراز فعالیت داشتند عملاً زمینه رشد کانون مذکور را فراهم نمود. ایشان که مردی بی‌نظیر و بزرگوار بود با حمایت‌های مادی و معنوی خود همواره به دنبال رشد فرهنگ امام حسین (ع) بوده و با پیگیری ایشان و تعدادی از مسئولین محترم و افراد دیگر و همچنین کمک خیرین تغییر کاربری و صدور مجوز احداث یک مجتمع فرهنگی و حسینیه با زیربنای 10 هزار مترمربع صادر و عملیات اجرایی آن آغاز شد. شایان ذکر است در احداث ساختمان مذکور علاوه بر کمک‌های مرحوم جلایر، با پیگیری مجموعه رهپویان وصال دولت محترم، شهرداری شیراز، خیرین مختلف، گروه مهندسی اجرایی و دیگران کمک‌های مادی و معنوی مختلفی نموده‌اند.

متاسفانه گردش روزگار فرصت دیدن بهره‌برداری از مجتمع مذکور را به مرحوم جلایر نداد نهایتاً ایشان در سال 92 دیدار حق را لبیک گفت.

علی‌رغم اینکه اداره اوقاف می‌بایستی طبق قانون بلافاصله نسبت به تعیین هیئت امنای حسینیه سیدالشهدا (ع) طبق نظر روحانی مجتمع - که حجت‌الاسلام انجوی نژاد مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال می‌باشند- اقدام می‌نمود اما این امر محقق نشد.

بعد از حدود یک سال از فوت مرحوم جلایر ورثه نامبرده طبق ارائه یادداشتی از ایشان که بدون تاریخ و بدون تائید شهود بود مدعی شدند که مرحوم جلایر پیوستی بر وقف‌نامه قبلی نوشته که موقوفه را موروثی و تولیت حسینیه را به فرزندان خودواگذار نموده است و ورثه مذکور که از قبل نیز با فعالیت‌های رهپویان موافق نبودند شروع به گذاشتن شرط و شروط و پیگیری اخذ تولیت مجموعه و حذف رهپویان وصال نمودند. متاسفانه در این بین نیز چند نفری از افراد سیاسی نیز که روحیه انحصارطلبانه دارند فرصت را مغتنم شمرده و شروع به رایزنی به اداره اوقاف جهت امر مذکور کردند. این در حالی است که وقف نامه اصلی در تاریخ 27 مهر 92 طبق رای اداره تحقیق اوقاف وقف عام تلقی شده و صدور حکم آن صورت گرفته است. شایان ذکر است طبق فتوای اکثریت مراجع، حسینیه و مسجد تولیت‌بردار نیست. همچنین طبق فتوای رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع، قرار دادن تولیت توسط واقف باید هنگام ابقاع وقف باشد در غیر این صورت حق تعیین تولیت پس از آن برای واقف وجود نداردو طبق قوانین جاریه تعیین هیئت امنای مساجد و حسینیه‌ها می‌بایستی بر اساس نظر روحانی مشهور آن محل انجام گردد.

به نظر می‌رسد که به دلیل بلاتکلیفی مجموعه، حاج آقای انجوی نژاد تصمیم به تعطیلی آن تا اطلاع ثانوی گرفته است که بسیار تاسف برانگیز است. این در حالی است که پس از فوت مرحوم جلایر شورا و شهرداری شیراز و خیرین مختلف به منظور تکمیل ساختمان اعلام آمادگی نموده بودند و این ساختمان می‌بایستی تاکنون به بهره‌برداری می‌رسید اما افراد مذکور منّاع‌الخیر شدند.

نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شیراز حضرت آیت‌اله ایمانی، حضرت آیت‌اله دستغیب و حضرت آیت‌اله حائری نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، استاندار محترم آقای دکتر احمدی، فرمانده محترم سپاه در استان فارس سردار غیب پرور، ریاست محترم دادگستری استان فارس جناب آقای القاصی، مدیر کل محترم اداره اوقاف جناب حاج آقای موسوی، نمایندگان محترم شیراز و دیگر مسئولین محترم استان فارس و شهر شیراز و متولیان امر فرهنگ و مذهب؛ استدعا دارم به داد بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور برسید و اجازه ندهید دشمنان نظام و کسانی که توطئه بمب‌گذاری در این مکان و امثال آن را طراحی کردند، همچنین بهائیت، وهابیت و منافقان خوشحال شوند. همه مردم کشور واقعه بمب‌گذاری نوروز سال 87 و شهادت مظلومانه 14 عضو این کانون را که در مراسم عزادارای امام حسین (ع) اتفاق افتاد را به یاد دارند و عملاً این جوانان عزیز به اقرار مسئولین امنیتی پیش‌مرگ یک سری عملیات‌های تروریستی سازماندهی شده جدید توسط گروه‌های ضد نظام و سلطنت‌طلب شدند که الحمدلله در همان زمان مشخص و توطئه‌های بعدی آنان خنثی گردید. موضوع می‌بایستی هر چه سریع‌تر تدبیر و ان‌شاءاله با پشتیبانی جوانان و مردم هیئتی شهر حل و فصل گردد."

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
اول بي زحمت وقتي تيتر ميزنين دقت كنين خبر درست منتشربشه. دوم اصل خبر اينه كه مرحوم جلاير واقف حسينيه در وقف نامه كه ثبتي هست و در اوقاف موجوده متوليان رو مشخص كرده و اين كاري شرعي و قانوني هست ضمنا حسينيه فعلي و همين سوله اي كه مجلس الان داخلش گرفته ميشه با پول جلاير ساخته شده و كانون هزينه اي در ساخت نداشته و فقط برا مراسمات هزينه كرده ضمنا اگه كار رضاي خداست چه فرقي داره متولي كي باشه دوستان عزيز مجلس رو بر پا كنن و اما در اخر اي كاش همه تابع قانون باشيم و با غو غاسالاري و ايجاد جو و موج قانون را دور نزنيم و جامعه را تحت فشار نگذاريم
امید
|
Netherlands
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
ببین برادر ناشناس
16 ساله این کانون داره کار میکنه حدود 10 12 ساله تو حسینیه سید الشهدا بود چطور وقتی خود مرحوم جلایر تولیت بودن داعم کمک مالی می کردن و پشتیبان مالی اصلی این مجموعه بودن . اما بعد از فوت ایشون بنا به گفته وارثان ایشون منظور از این کمک ها چیز دیگه بوده نه کمک به کانون و این مجموعه در هر حال بنا به قانون گرفتن که گرفتن اما خودشونو از فیض محروم کردم و مطمئناً اون مرحوم راضی نیست که این اقدامات توسط وارثاش انجام بشه
خدا دشمنان اهل بیت رو نابود کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار