سه‌ماهه اول به‌طور ويژه و نيز سه‌ماهه سوم بارداري دو دوره‌اي هستند که خانم باردار بايد بيشترين مراقبت‌ها را به خرج دهد.
کد خبر: ۳۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵ 12 May 2015
دکتر مریم یوسفی گفت: سوالي که در ذهن بسياري از خانم‌هاي باردار پيش مي‌آيد، اين است که آيا مي‌توانند طي دوره بارداري از لوازم آرايشي مختلف استفاده کنند؟

به‌عنوان يک قانون کلي بايد گفت در دنياي مدرن امروز که محيط زندگي ما مملو از مواد شيميايي مختلف، اشعه ماوراي‌بنفش ساطع شده از خورشيد، لامپ‌هاي مختلف روشنايي (مانند فلورسنت) يا مانيتورهاي کامپيوتر و تشعشعات مختلف راديويي و ماهواره‌اي و حتي تلفن‌هاي همراه است، فرد بايد مراقب مصرف مواد شيميايي خارجي بيش از زمان غيربارداري باشد. به‌عنوان مثال، يکي از معضلاتي که بسياري از خانم‌ها در دوران بارداري با آن مواجه مي‌شوند، پيدايش لک‌هاي بارداري براي صورت است و براي کاهش اين خطر و بهبود نسبي آن استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروري است.

وی افزود: توصيه من اين است که مصرف ضدآفتاب‌هاي فيزيکال جايگزين ضدآفتاب‌هاي شيميايي در دوران بارداري شود. در مورد کِرِم‌هاي لايه‌بردار نيز توصيه مي‌کنم از کِرِم‌هاي ترتينويين که امکان آثار ناخوشايند روي جنين در صورت جذب دارو وجود دارد، پرهيز شود اما استفاده از کِرِم‌ها و لوسيون‌هاي حاوي اسيدميوه اشکال ندارد، البته به شرطي که در طول روز از ضدآفتاب‌هاي فيزيکي استفاده ‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: در مورد استفاده از رنگ‌هاي مو توصيه مي‌کنيم که از رنگ کردن موها به‌ويژه رنگ‌هاي تيره به خصوص در سه ماهه اول و حتي سه ماهه دوم بارداري پرهيز شود زيرا مواد شيميايي موجود در اين رنگ‌ها به ويژه پارافنيلن دي‌آمين مي‌توانند جذب شده و براي جنين خطرآفرين باشند.

وی خاطرنشان کرد: بهترين کار در اين دوران استفاده از هاي‌لايت است که خطر تماس مواد شيميايي رنگ با کف‌سر بسيار کم است. البته بايد گفت مطالعات علمي هنوز اثبات نکرده‌اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداري بتواند مشکلات جنيني ايجاد کند اما منطق حکم مي‌کند که مادران آينده از مصرف هرگونه ماده شيميايي قابل جذب که احتمال مضر بودن آن براي سلامت جنين وجود دارد، پرهيز کنند. در مورد لوازم آرايشي نيز چند نکته قابل ذکر است.

اولا برخي مواد آرايشي‌ حاوي عوامل ضدآفتاب هستند که ميزان آن به هيچ وجه براي پيشگيري يا درمان لک‌ بارداري کافي نيست لذا اين کرم‌پودرها نبايد جايگزين مصرف ضدآفتاب‌هاي فيزيکي باشد. ثانيا افرادي که مستعد جوش صورت هستند و حتي ممکن است در طول دوره بارداري آکنه آنها تشديد شود، نبايد از کرم‌پودرهاي چرب استفاده کنند زيرا موجب تشديد جوش‌هاي صورت‌شان مي‌شود. مصرف اندک پنکک براي افرادي که عادت به آرايش دارند کمترين خطر را از اين نظر دارد. بعضي از مواد آرايشي مثل برخي رژلب‌ها حاوي مقادير بيش از حد فلزات سنگين شامل سرب هستند که امکان جذب مخاطي و پوستي آنها وجود دارد و لذا بهتر است در دوران بارداري از مصرف اين لوازم آرايشي نيز تا حد امکان پرهيز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار