به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و آشنایی با دستاوردهای نوآورانه بومی استان، به معرفی تولیدهای فناورانه 3 نفر از برگزیدگان و نخبگان استان پرداختیم که در زیر می‌آید.
کد خبر: ۳۴۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ 18 December 2016
به گزارش تابناک قم، درست است که در حال حاضر پژوهشگران، نخبگان و فناوران نسبت به تأمین و حمایت‌های مالی، جذب سرمایه‌گذاری در دستاوردهای علمی و فناوری و بی‌توجهی به تکنولوژی روز دغدغه‌هایی دارند، اما با حمایت‌های قاطع و رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری و حتی ورود هرچند کمرنگ دولت به حوزه علم و فناوری و راهبردهای اقتصاد دانش‌بنیان روزنه‌های امید را در دل جامعه نخبگانی روشن کرده است. 

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و آشنایی با دستاوردهای نوآورانه بومی استان، به معرفی تولیدهای فناورانه 3 نفر از برگزیدگان و نخبگان استان پرداختیم که در زیر می‌آید.

سامانه کنترل و قرائت از راه دور و فروش اعتباری کنتور

«محمدحسین الله‌دادی»، عضو شرکت دانش‌بنیان نیرو آب‌گستر پرهام، با بیان این‌که سطح فناوری اختراع با توجه به تجمیع 3 سامانه قرائت از راه دور، کنترل از راه دور و سیستم پیش‌پرداختی کنتور در یک سامانه کاملاً نوین است و در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود، گفت: این قابلیت تا حدود زیادی هزینه‌های مشتری را کاهش می‌دهد و همه نیازهای مشتری را در یک محصول تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که این سیستم جانبی نصب‌شده در کنتور آب، مصرف آب را به صورت هوشمند و منظم مدیریت می‌کند، اظهار کرد: سطح فناوری با توجه به تشخیص جریان معکوس در محصول می‌تواند هرگونه برگشت آب ناشی از انشعاب‌های غیرمجاز (ورود آب از انشعاب غیرمجاز و برگشت آب از کنتور) را به صورت لحظه‌ای شناسایی کند و علاوه بر افزایش دقت محاسبه، هوشمندی محصول را سبب شود.

این مخترع و کارآفرین برتر، امنیت بالای اطلاعات، هوشمندی، دقت بالا، قیمت پایین و تغییرپذیری، قابلیت استفاده از برق شهری و شارژ خورشیدی را از ویژگی‌های‌ منحصر به فرد این سامانه اعلام کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این سامانه قابلیت نصب در نقاط کم‌دسترس مانند بیابان‌ها، باغ‌ها و مکان‌های دور دست است.

الله‌دادی با بیان این‌که این سامانه مجوز رسمی از وزارت نیرو دارد و مورد تأیید و استفاده شرکت آب و فاضلاب استان و دارای ثبت اختراع است درباره موانع و مشکلات پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: خیلی از مخترعان و مبتکران آشنایی با بازار ندارند و زمینه تجاری‌سازی محصول خود را نمی‌دانند.

وی خودمحوری و تعصب بی‌جا به ایده‌های محوری را معضل مهم برخی از صاحبان پژوهش و فناوری بیان کرد و گفت: نقطه ضعف پژوهش و فناوری ما کم‌تجربگی صنعتی و کم‌همتی کاربر و ناکارآمدی طرح‌هاست. 

الله‌دادی با تأکید بر این‌که راه توسعه و رشد علم و فناوری فقط با پشت میزنشینی و خودکار دست گرفتن میسر نمی‌شود، گفت: صبر، همت مضاعف و سخت‌کوشی کلید باروری و توسعه یک ایده فناورانه است.

تولیدکننده برتر مواد غذایی

«مجید شریفی»، تولیدکننده متنوع‌ترین و ابتکاری‌ترین انواع نبات‌های زعفرانی استان قم است که با شناخت حرفه‌ای و آگاهانه ذائقه مشتری به صادرات جهانی دست یافته است.

وی با بیان این‌که حجم وسیعی از محصولات تولیدی‌اش به کشورهایی مانند آلمان، کانادا، فرانسه و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود، اظهار کرد: کیفیت بالا، رعایت کامل شئونات بهداشتی و تنوع و بسته‌بندی زیبا از عوامل موفقیت ماست.

این کارآفرین حوزه مواد غذایی که توانسته اشتغال 15 نفر را فراهم کند، گفت: این شرکت در طراحی بسته‌بندی کالا و تولید نبات‌های چوبی دارای ثبت اختراع است.

شریفی ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی را از مهم‌ترین رویکردهای خود در ورود به تولید کالا اعلام کرد و افزود: جای مباهات دارد که توانسته‌ایم با اشتغال در منطقه محروم و پرآسیب اجتماعی نیروگاه قم، وارد بازارهای جهانی شویم.

وی حمایت از طرح‌های پژوهشی و ابتکاری بنگاه‌های زودبازده و کوچک را از مهم‌ترین عوامل توسعه استان بیان کرد و گفت: تأمین تسهیلات مالی صاحبان ایده می‌تواند به اقتصاد جامعه کمک کند و زمینه سوء آسیب‎های اجتماعی را کاهش دهد.

دستگاه گوهرتراشی نیمه اتوماتیک

«مجید بلالی» مدیر یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌محور است که در طراحی و ساخت دستگاه گوهرتراشی نیمه اتوماتیک فعالیت دارد.

وی در معرفی این دستگاه گفت: این دستگاه در واقع یک نوع سیستم عامل جدید و فناورانه برای تراش انواع نگین‌های انگشتری است و نسبت به روش‌های سنتی تا 5 برابر بازدهی تولید دارد.

بلالی با اشاره به این‌که این اختراع دارای تأییدیه رسمی از سازمان پژوهش‌های علمی ایران و ثبت اختراع است، گفت: میزان دقت و ظرافت دستگاه گوهرتراشی با روش‌های سنتی تراش قابل مقایسه نیست. دارنده جایزه علمی خوارزمی با بیان این‌که تولید بر پایه ایده‌های دانش‌بنیان عین تحقق اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: وجود نظام سرمایه‌داری، نگاه‌های سنتی و تنگ نظرانه راه خلاقیت و فناوری جوانان خوش‌فکر استان را بسته است.  

وی با طرح این مطلب که کسی که ثبت اختراع و جایزه علمی خوارزمی دارد، دیگر نیازی به اثبات خود ندارد افزود: برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال سود یک‌جانبه هستند و نگاه سوداگرانه به مباحث علمی و فناوری دارند.

این مخترع برگزیده صنایع دستی از نبود فرهنگ استفاده و توجه به محصولات دانش‌بنیان گلایه کرد و گفت: فرهنگ پژوهش‌محوری در قم هنجار نشده و بیشتر فارغ‌التحصیلان به دنبال شغل ثابت و درآمد راحت هستند. 

بلالی با بیان این‌که استان قم ظرفیت‌های خوبی در حوزه ابتکارهای علمی دارد، اظهار کرد: از آن‌جا که به منابع انسانی و نخبه‌پروری توجهی نمی‌شود هیچ‌گاه طرح‌ها و ایده‌های فناوری به سمت کاربردی شدن و درآمدزایی نمی‌روند.

مدیر شرکت دانش‌بنیان آبتین گوهر‌افزار پیشرو به جوانان توصیه کرد در این دوران به دنبال هیجان کاذب و آزمون و خطاهای بی‌مورد نباشند، و افزود: تا زمانی که درآمدزایی در حوزه پژوهش و فناوری با میزان دریافت سود بانکی مقایسه شود، توسعه اقتصاد شکل نمی‌گیرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار