معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: در سال گذشته 163 هزار مورد طلاق در کشور به وقوع پیوسته که بر اساس این آمار می‌توان گفت در هر 19 ساعت یک طلاق در کشور ثبت شده است.
کد خبر: ۳۴۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸ 19 December 2016

به گزارش تابناک یزد،علی‌اصغر رفاهی  در نخستین نشست از سلسله نشست‌های حقوقی دانشگاه میبد با حضور دانشجویان و انجمن علمی فقه و حقوق این دانشگاه اظهار داشت: پدیده طلاق در طول نیم قرن گذشته در اغلب کشورهای منطقه روند افزایشی داشته به نحوی که کویت بیشترین آمار طلاق نسبت به جمعیت را داشته و کشورهای بحرین، قرقیزستان،‌ اردن و مصر به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: ایران نیز وضعیتی مشابه داشته به نحوی که رتبه ایران طی چند سال اخیر به رتبه کشورهای مصر و اردن نزدیک شده و از سال 73 تا 80 آمار طلاق به طور متوسط 14 درصد رشد داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد با مقایسه آمار سال 86 نسبت به سال 85 یادآور شد: در سال 86 آمار طلاق نسبت به سال 85 رشد 6.1 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 724 هزار ازدواج در کشور ثبت شده که 163 هزار مورد از آنها منجر به طلاق شده است به نحوی که می‌توان گفت در هر 19 ساعت یک طلاق در کشور ثبت می‌شود.

رفاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار پرونده‌های مرتبط با دعاوی خانوادگی در کشور و سهم استان یزد از این تعداد، عنوان کرد: از سال 76 تا 80، آمار دعاوی خانوادگی 39 درصد افزایش داشته است که این میزان افزایش در استان یزد 16.5 درصد بوده است.

وی در مورد آمار طلاق استان یزد در سال 89 بیان کرد: هزار و 200 مورد طلاق در استان یزد ثبت شد که این میزان نسبت به سال قبل از آن 15 درصد رشد داشته است.

رفاهی در مورد آمار طلاق امسال نیز خاطرنشان کرد: در 6 ماه نخست سال جاری 920 طلاق در استان یزد به ثبت رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد با اشاره به اصلی‌ترین علل وقوع طلاق در استان یزد اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین علل طلاق در میان زوجین یزدی، دخالت اطرافیان و پس از آن عدم تمکین، بی‌توجهی، عدم مهارت همسرداری و ... است.

وی یادآور شد: این آمارها از پرونده‌های تشکیل شده در دستگاه قضایی و مراکز مشاوره خانواده استخراج شده است.

رفاهی با بیان اینکه علل طلاق در سطح کشور با یزد اندکی متفاوت است، افزود: در سطح کشور می‌توان اصلی‌ترین علت طلاق را اعتیاد و پس از آن دخالت اطرافیان، خیانت و ... اعلام کرد.

وی در مورد آسیب‌های طلاق برای زنان و مردان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور 4 میلیون زن بیوه و مطلقه وجود دارد که بخش قابل توجهی از این زنان دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی، فساد و فحشا، افسردگی و کج‌روی‌هایی نظیر قتل و خودکشی، اعتیاد هستند.

رفاهی در مورد آسیب‌های طلاق برای مردان نیز عنوان کرد: مردان اغلب دچار آسیب‌های روحی و روانی، اعتیاد، اختلالات رفتاری، خودکشی، فساد و فحشا، تن دادن به ازدواج موقت می‌شوند و معمولا ازدواج دوم آنها خارج از عرف‌های اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد با بیان اینکه طلاق برای فرزندان زوجین جدا شده نیز آسیب‌هایی به همراه دارد، عنوان کرد: فرزندان طلاق اغلب دچار مشکلاتی نظیر افسردگی و انزوا، پرخاشگری، حسادت بالا، سوءظن، فرار از منزل، افت تحصیل، ترک تحصیل، کج‌روی‌هایی نظیر قتل، سرقت، فساد و ازدواج زودرس می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار