مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: کسری متوسط سالیانه مخزن در دشت اردبیل بیش از 14.04 میلیون متر مکعب و کسری کل مخزن نیز بیش از 604 میلیون متر مکعب در دشت اردبیل برآورد شده است.
کد خبر: ۳۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 14 May 2015
به گزارش فارس، داود نجفیان در همایش مدیریت مصرف انرژی در اردبیل اظهار کرد: دشت اردبیل در سال‌های اخیر دچار تحولاتی شگرف شده به طوریکه در این آبخوان تا دو دهه اخیر تعداد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق محدود و به تبع آن برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی بسیار کم بوده است.

وی تصریح کرد: در این 20 سال با توسعه بخش کشاورزی، رشد جمعیت و استحصال آب از سفره‌های زیرزمینی برای مصارف مختلف افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن را در سفره شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان وجود تعداد قابل توجهی از چاه‌های غیرمجاز در این دشت و برداشت‌های بی‌رویه را یادآور شد و گفت: حادث شدن سال‌های متمادی خشکسالی وضعیت بحرانی دشت را تشدید کرده است.

نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حال حاضر میزان افت متوسط سالیانه سطح آب زیرزمینی 26 صدم متر و افت کل آن نیز 11.2 متر است.

وی کسری متوسط سالیانه مخزن را بیش از 14.04 میلیون متر مکعب و کسری کل مخزن را نیز حدود 604 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: با در نظر گرفتن وضعیت موجود دشت اردبیل به طور کامل ممنوعه اعلام شده است.

نجفیان بیان کرد: ‌روند موجود بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در این آبخوان شرایط و عواقب نامطلوبی را در این حوزه به وجود آورده که در صورت ادامه آن وضعیت بحرانی تشدید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل احتمال تهدید زیربناهای عمرانی، نشست زمین، کاهش کیفیت منابع آب، خشک‌ شدن چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها را از تبعات آن اعلام کرد و گفت: ما باید با حراست و حفاظت از این منابع بکوشیم تا این امانت و سرمایه را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

وی اهمیت آب‌های زیرزمینی را به عنوان سرمایه بین نسلی یادآور شد و اضافه کرد: ما در شورای منابع آب استان تصمیم گرفتیم تا از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری و نسبت به پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، ممنوعیت صدور مجوز، هوشمند کردن کنتورها، تغییر روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی به ویژه ترویج آبیاری در شب اقدام جدی را انجام دهیم.

نجفیان بارش سالانه استان را حدود 318 میلی‌متر و حجم ریزش‌های جوی را بیش از پنج هزار و 716 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: کل ظرفیت منابع آب سطحی استان سه هزار و 132 میلیارد متر مکعب است.

وی در ادامه افزود: 252 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی به وسیله چهار هزار و 556 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 279 رشته قنات تخلیه و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نجفیان تصریح کرد: با هدف استحصال یک‌هزار و 250 میلیارد متر مکعب از توان آب‌های سطحی استان، برنامه‌هایی در قالب چندین طرح در حال اجراست که از جمله آن می‌توان سد خداآفرین، عمارت، احمدبیگلو، عنبران، بفراجرد، تازه‌کند، کله‌سر، گیوی و ... را نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار